hotline
 kor

Новини та повідомлення


У Польщі право надавати висновки щодо законодавчих актів про судоустрій і статус суддів належить Національній раді судівництва

04.12.2014

Законодавством передбачено, що ухвалення закону, СЏРєРёР№ РЅРµ пройшов процедуру погодження Сѓ Національній раді судівництва, С” підставою визнання Р№РѕРіРѕ неконституційним. РџСЂРѕ особливості організації СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РџРѕР»СЊС‰С– Р№С€Р»РѕСЃСЏ РїС–Рґ час ознайомчого візиту делегації Вищої ради юстиції України РґРѕ Варшави

 РќР° запрошення Національної ради судівництва Республіки Польща делегація Вищої ради юстиції України 25-27 листопада 2014 СЂРѕРєСѓ відвідала Р· візитом Республіку Польща.  РњРµС‚Р° візиту РґРѕ Варшави  – ознайомлення Р· польською СЃСѓРґРѕРІРѕСЋ системою. РЈ С…РѕРґС– зустрічей обговорювались питання конституційного врегулювання системи правосуддя РѕР±РѕС… країн, формування професійного СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ РєРѕСЂРїСѓСЃСѓ, гарантій незалежності СЃСѓРґРґС–РІ та С—С… відповідальності. Сторони обмінялись думками щодо шляхів вирішення викликів,  Р· СЏРєРёРјРё наразі стикаються СЃСѓРґРѕРІС– системи європейських країн.

До складу делегації увійшли: СЃСѓРґРґСЏ Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ України РћР»РµРєСЃС–Р№ Муравйов, СЃСѓРґРґСЏ Вищого спеціалізованого СЃСѓРґСѓ України Р· розгляду цивільних С– кримінальних справ РђР»Р»Р° Олійник, СЃСѓРґРґСЏ Вищого господарського СЃСѓРґСѓ України РќР°С‚алія Волковицька, член Тимчасової спеціальної РєРѕРјС–СЃС–С— Р· перевірки СЃСѓРґРґС–РІ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції, СЃСѓРґРґСЏ Верховного СЃСѓРґСѓ України Сѓ відставці РЎС‚аніслав Щотка, завідувач відділу підготовки матеріалів Р· питань дисциплінарної відповідальності секретаріату Вищої ради юстиції РђР»Р»Р° Василенко, завідувач відділу РїРѕ роботі Р·С– зверненнями секретаріату Вищої ради юстиції  Вікторія Максімова С– менеджер Проекту Ради Європи Р№ РЈСЂСЏРґСѓ Швеції «РџРѕСЃРёР»РµРЅРЅСЏ незалежності, ефективності та професіоналізму СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні» РђРЅРґСЂС–Р№ Кавакін. Нагадаємо, що СЃСѓРґРґС– Рћ.Муравйов, Рђ.Олійник та Рќ.Волковицька були обрані РґРѕ складу Вищої ради юстиції РЅР° XII позачерговому Р—’С—Р·РґС– СЃСѓРґРґС–РІ України, СЏРєРёР№ РІС–РґР±СѓРІСЃСЏ 25 вересня цього СЂРѕРєСѓ Сѓ Рј. Києві.

РЈ рамках візиту члени української делегації зустрілися С–Р· представниками Національної ради судівництва Республіки Польща, Конституційного трибуналу, Верховного СЃСѓРґСѓ, Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ, Міністерства юстиції, Національної школи СЃСѓРґРґС–РІ та РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂС–РІ, Генеральної прокуратури, Р° також С–Р· заступником Омбудсмена Республіки Польща. Р’С–Р·РёС‚ здійснено завдяки організаційній та фінансовій підтримці Проекту Ради Європи РІ Україні «РџРѕСЃРёР»РµРЅРЅСЏ незалежності, ефективності та професіоналізму СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні». Зазначений Проект фінансується РЈСЂСЏРґРѕРј Швеції.               

Р—РіС–РґРЅРѕ С–Р· Законом Республіки Польща «РџСЂРѕ організацію СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції» серед загальних РІРёРјРѕРі РґРѕ кандидата РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– окружного СЃСѓРґСѓ громадянство Польщі, РїРѕРІРЅР° вища освіта РІ галузі права, можливість виконувати РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРё СЃСѓРґРґС– Р·Р° станом Р·РґРѕСЂРѕРІ’СЏ, непідкупність, високоморальність,  РґРѕСЃСЏРіРЅРµРЅРЅСЏ 29-річного РІС–РєСѓ, складання іспиту РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– чи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°, отримання СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— підготовки РІ Національній школі СЃСѓРґРґС–РІ та РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂС–РІ Польщі чи РґРѕСЃРІС–Рґ роботи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂРѕРј щонайменше 3 СЂРѕРєРё РґРѕ подання заяви РЅР° зайняття посади СЃСѓРґРґС–, для помічника СЃСѓРґРґС– – 6 СЂРѕРєС–РІ. Окремо визначено РІРёРјРѕРіРё для здобуття посади СЃСѓРґРґС– РґРѕ адвокатів, нотаріусів, правників, науковців Сѓ галузі права.

Як повідомив під час зустрічі заступник Голови Національної ради судівництва Республіки Польща Пйотр Рачковскі, судді призначаються на посади Президентом Республіки на необмежений термін за пропозицією Національної ради судівництва. Здійснюючи правосуддя, судді керуються лише Конституцією та законами і є незалежними.

РџС–Рґ час призначення СЃСѓРґРґСЏ складає РїСЂРёСЃСЏРіСѓ Президентові Республіки Польща такого змісту: «РЇ, вступаючи РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– загального СЃСѓРґСѓ, урочисто присягаю  РІС–СЂРЅРѕ служити Республіці Польща, охороняти закон, РґРѕР±СЂРѕСЃРѕРІС–СЃРЅРѕ виконувати РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРё СЃСѓРґРґС–, відправляти правосуддя РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ положень закону, неупереджено, РїРѕ совісті, берегти таємниці, СЏРєС– охороняються законом, керуючись принципом гідності та чесності». РћСЃРѕР±Р°, СЏРєР° складає РїСЂРёСЃСЏРіСѓ, може закінчити С—С— словами: «РќРµС…ай допоможе мені Господь».

РЇРє відзначив Пйотр Рачковскі, однією Р· конституційних засад незалежності СЃСѓРґРґС–РІ Республіки Польща С” особлива процедура усунення СЃСѓРґРґС– Р· посади. Відкликання СЃСѓРґРґС– Р· посади, відсторонення РІС–Рґ посади, переведення РґРѕ іншої колегії або РЅР° іншу посаду проти Р№РѕРіРѕ волі може відбутися тільки Р·Р° рішенням СЃСѓРґСѓ та лише РІ передбачених законом випадках. Граничний РІС–Рє перебування РЅР° посаді СЃСѓРґРґС– Сѓ Польщі – 67 СЂРѕРєС–РІ. Достроково СЃСѓРґРґСЏ може залишити посаду СЃСѓРґРґС– Сѓ Р·РІ'СЏР·РєСѓ С–Р· С…РІРѕСЂРѕР±РѕСЋ, що запобігає виконанню РЅРёРј професійних РѕР±РѕРІ'СЏР·РєС–РІ. РљСЂС–Рј того, СЃСѓРґРґСЏ-жінка має право вийти РЅР° пенсію Р·Р° власним бажанням, зберігаючи право РЅР° СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєСѓ винагороду РїРѕ досягненню 55 СЂРѕРєС–РІ, якщо С—С— стаж СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— чи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂСЃСЊРєРѕС— роботи становить РЅРµ менше 25 СЂРѕРєС–РІ. РЎСѓРґРґСЏ-чоловік набуває такого права Р· РґРЅСЏ досягнення 60 СЂРѕРєС–РІ та стажу РЅР° посаді СЃСѓРґРґС– чи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР° РЅРµ менше 30 СЂРѕРєС–РІ. Підставою для дострокового звільнення СЃСѓРґРґС– Сѓ відставку С–Р· збереженням РїРѕРІРЅРѕС— СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— винагороди або переведення РґРѕ іншого СЃСѓРґСѓ С” реорганізація СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи або Р·РјС–РЅР° РєРѕСЂРґРѕРЅС–РІ СЃСѓРґРѕРІРёС… РѕРєСЂСѓРіС–РІ.

Конституція Республіки Польща гарантує недоторканність суддів. Суддя не може бути затриманий чи притягнутий до кримінальної відповідальності без дозволу компетентного дисциплінарного суду.

Конституція Польщі передбачає дуалізм судової влади, яка складається з судів і трибуналів. Суди включають:

  • Верховний СЃСѓРґ;
  • СЃСѓРґРё загальної юрисдикції;
  • адміністративні СЃСѓРґРё, РІ тому числі Вищий адміністративний СЃСѓРґ;
  • РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІС– СЃСѓРґРё.

Відповідно до Конституції Польщі в країні діє Конституційний трибунал і Державний трибунал.

РЈСЃС– органи законодавчої, виконавчої та СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади Республіки Польща С” СЃСѓР±’єктами звернення РґРѕ Конституційного трибуналу, головне та єдине завдання СЏРєРѕРіРѕ – вирішення питань щодо відповідності Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёС… нормативно-правових актів Конституції  країни. РџСЂРѕ це СЂРѕР·РїРѕРІС–РІ професор права, СЃСѓРґРґСЏ Конституційного трибуналу Леон Кьєрес. Державний трибунал опікується питаннями притягнення високопосадовців РґРѕ відповідальності Р·Р° РґС–С— (бездіяльність), РїРѕРІ’язані Р· виконанням службових РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ.

Контроль Р·Р° здійсненням державного управління РІ межах, встановлених законом, Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” система адміністративних СЃСѓРґС–РІ РЅР° чолі Р· Вищим адміністративним СЃСѓРґРѕРј. РЇРє РїРѕРІС–РґРѕРјРёРІ Голова Національної ради судівництва Республіки Польща, Голова Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ професор Роман Хаузер, такий контроль також поширюється РЅР° рішення щодо відповідності закону постанов органів місцевого самоврядування та нормативних актів територіальних органів державного управління. Р—Р° Р№РѕРіРѕ словами, звернення РґРѕ адміністративного СЃСѓРґСѓ можливе лише після оскарження рішення влади РґРѕ вищестоящого органу влади. Адміністративний СЃСѓРґ С” апеляційною інстанцією щодо оскарження рішень органів влади, Р° Вищий адміністративний СЃСѓРґ – касаційною. Голова Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ призначається Президентом Республіки РЅР° 6 СЂРѕРєС–РІ С–Р· числа кандидатів, запропонованих Генеральною асамблеєю СЃСѓРґРґС–РІ Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ.

Р—Р° словами С‡Р»РµРЅР° Національної ради судівництва Республіки Польща, прес-секретаря Ради Вольдемара Р–СѓСЂРёРєР°, особливістю польської системи правосуддя С” система дисциплінарних СЃСѓРґС–РІ, СЏРєС– здійснюють розгляд справ РїСЂРѕ відповідальність СЃСѓРґРґС–РІ, та розширений перелік РІРёРґС–РІ такої відповідальності, Р° саме: зауваження, догана, фінансові покарання, відсторонення РІС–Рґ посади РЅР° певний проміжок часу, переведення РЅР° іншу посаду та звільнення Р· посади. Дисциплінарні СЃСѓРґРё утворюються РЅР° базі апеляційних СЃСѓРґС–РІ та розглядають справи колегіями Сѓ складі трьох СЃСѓРґРґС–РІ, РѕРґРёРЅ Р· СЏРєРёС… розглядає, РєСЂС–Рј іншого, кримінальні справи. 

Суди загальної юрисдикції здійснюють правосуддя з усіх питань за винятком тих, які за законом належать до компетенції інших судів.

Систему СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції складають місцеві СЃСѓРґРё, СЏРєС– включають окружні та регіональні СЃСѓРґРё, що розглядають СЂС–Р·РЅС– Р·Р° складністю справи,  апеляційні СЃСѓРґРё. РЇРє повідомила Голова Верховного СЃСѓРґСѓ Малгожата Гередорф, Верховний СЃСѓРґ Польщі Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” касаційний перегляд справ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції та РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРёС… СЃСѓРґС–РІ. Голова Верховного СЃСѓРґСѓ призначається Президентом Республіки строком РЅР° шість СЂРѕРєС–РІ С–Р· числа кандидатів, запропонованих Генеральною асамблеєю СЃСѓРґРґС–РІ Верховного СЃСѓРґСѓ. Верховний СЃСѓРґ складається Р· чотирьох палат: праці та страхування, РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРѕС—, кримінальної та цивільної. РЈ складі СЃСѓРґСѓ С” Р±СЋСЂРѕ вивчення та аналізу. Вперше Р·Р° часів існування Верховного СЃСѓРґСѓ Сѓ квітні 2014 СЂРѕРєСѓ Головою СЃСѓРґСѓ було призначено жінку.

До компетенції Міністра юстиції Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ сфері належить вирішення питання РїСЂРѕ створення та ліквідацію СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції, визначення С—С… розташування та території юрисдикції. Рішення ухвалюється Р·Р° попереднім РІРёСЃРЅРѕРІРєРѕРј Національної ради судівництва. РЈ Міністерстві юстиції працюють 125 досвідчених СЃСѓРґРґС–РІ, що делегуються РЅР° адміністративні посади Міністром. Метою С—С… призначення С” реалізація права СЃСѓРґРґС–РІ РЅР° участь Сѓ процесі реалізації Міністерством повноважень Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ сфері.  РЇРє СЂРѕР·РїРѕРІС–РІ делегований РЅР° адміністративну посаду РІ Міністерство юстиції СЃСѓРґРґСЏ, керівник відділу Войчек Гайдук, Сѓ Польщі Міністр юстиції Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” адміністративний нагляд Р·Р° судами загальної юрисдикції, що РїРѕРІ'язані Р· фінансовою та адміністративною діяльністю СЃСѓРґС–РІ, забезпечення ефективного розгляду справ С– належного виконання СЃСѓРґРѕРІРёС… рішень. Наглядові повноваження Міністра юстиції РЅРµ дозволяють Р№РѕРјСѓ втручатися РІ незалежність СЃСѓРґРґС–РІ, впливати  РЅР° формулювання постанов С– рішень, коректність СЏРєРёС… може переглядатися лише Сѓ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ, передбаченому законом.

Національна рада судівництва Республіки Польща є конституційним органом, який відповідно до її Конституції та законів гарантує незалежність суддів.

РЇРє РїРѕРІС–РґРѕРјРёРІ член Національної ради судівництва Республіки Польща РЇРЅСѓС€ Р—С–РјРЅРё, Національна рада судівництва Польщі складається Р· 25 членів, Р° термін С—С— повноважень становить 4 СЂРѕРєРё. Більшість складу Ради –  15 – складають СЃСѓРґРґС–. Р— РЅРёС… РїРѕ 2 обирають С–Р· числа СЃСѓРґРґС–РІ Верховного СЃСѓРґСѓ та РІС–Рґ адміністративних СЃСѓРґС–РІ, 10 – Р·С– складу СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції, 1 – РІС–Рґ РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРёС… СЃСѓРґС–РІ. До складу Національної ради судівництва Польщі входять Р·Р° посадою Голова Верховного СЃСѓРґСѓ, Міністр юстиції, Голова Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ. Серед інших СЃСѓР±’єктів формування складу Ради – Президент Республіки, Сейм та Сенат. Сейм обирає 4 членів Р· числа депутатів, Р° Сенат –  2 С–Р· числа сенаторів. Їх каденція становить 4 СЂРѕРєРё С– РІРѕРЅРё виконують СЃРІРѕС— функції Сѓ Раді РґРѕ моменту РІРёР±РѕСЂСѓ РЅРѕРІРёС… членів. РћРґРЅСѓ РѕСЃРѕР±Сѓ призначає Президент Республіки Польща, СЏРєР° РІРёРєРѕРЅСѓС” СЃРІРѕС— повноваження без визначення терміну каденції та може бути відкликана Р· посади Сѓ Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёР№ час. Мандат цього члена Ради збігається С–Р· терміном повноважень Президента С– втрачає законну силу РЅРµ пізніше трьох місяців після завершення каденції Глави Держави.

Члени Національної ради судівництва обирають зі свого складу голову, двох заступників та Президіум Ради у складі трьох осіб. Усі члени Ради працюють на постійній основі лише за місцем основної роботи. Держава компенсує витрати на відрядження для участі в пленарних засіданнях Ради та інших заходах Ради, а також вартість проїзду і проживання.

РЈСЃС– питання діяльності Рада вирішує РЅР° пленарних засіданнях, СЏРєС– відбуваються раз РЅР° місяць С– тривають протягом Рї’яти РґРЅС–РІ чи більше. Рада може бути скликана Р·Р° пропозицією 1/3 РІС–Рґ С—С— складу або Р·Р° пропозицією Міністра юстиції. Повноважним С” засідання Ради, РЅР° СЏРєРѕРјСѓ присутня принаймні половини С—С— складу.

До РѕСЃРЅРѕРІРЅРёС… повноважень Ради належить розгляд та оцінка кандидатів РЅР° посади СЃСѓРґРґС–РІ, внесення РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… подань Президенту, затвердження кодексу принципів професійної етики СЃСѓРґРґС–РІ, розгляд подань щодо припинення повноважень СЃСѓРґРґС– та відставки СЃСѓРґРґС–, внесення кандидатури РЅР° посаду Генерального РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°. Національна рада судівництва розробляє пропозиції та надає РІРёСЃРЅРѕРІРєРё щодо законодавчих актів, що стосуються СЃСѓРґРґС–РІ та судочинства. РџСЂРё цьому Національна рада судівництва РЅРµ С” СЃСѓР±’єктом законодавчої ініціативи, відзначив Пйотр Рачковскі. Однак, законодавством передбачено, що ухвалення закону, СЏРєРёР№ РЅРµ пройшов процедуру погодження Сѓ Національній раді судівництва, С” підставою визнання Р№РѕРіРѕ неконституційним.

Із членів СЃРІРѕРіРѕ складу Рада формує постійні РєРѕРјС–СЃС–С—, такі СЏРє: РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· розгляду дисциплінарних справ, завданням СЏРєРѕС— С” аналіз РІРёСЂРѕРєС–РІ дисциплінарних СЃСѓРґС–РІ, оскарження таких РІРёСЂРѕРєС–РІ, поновлення дисциплінарної процедури, розгляд заяв та пропозицій щодо здійснення дисциплінарних РґС–Р№; бюджетна РєРѕРјС–СЃС–СЏ; РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· питань інспекції та люстрації; РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· питань професійної етики. Рада може створювати також РєРѕРјС–СЃС–С— Р· інших проблемних питань. Р’С–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ польського законодавства кандидати РЅР° посади СЃСѓРґРґС–РІ, народжені РґРѕ 1972 СЂРѕРєСѓ, РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРѕ мають пройти процедуру люстрації.

Забезпечення діяльності Національної ради судівництва Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” Бюро. Голова Ради призначає керівника  Р‘СЋСЂРѕ РЅР° підставі РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ Президіуму Ради.  РџСЂРµР·РёРґС–СѓРј готує засідання Ради та вирішує поточні питання. Організація роботи Бюро здійснюється РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ, затвердженого Радою. До співробітників Бюро застосовується положення законодавства РїСЂРѕ співробітників державних установ.

Експерти відзначили високий авторитет судової влади у країні, який підтримується, зокрема, завдяки плідній співпраці Національної ради судівництва Республіки Польща із засобами масової інформації.

 Р”РѕСЃРІС–Рґ Р· організації СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, СЏРєРёРј поділилися польські колеги Р· українською делегацією, надзвичайно важливий РІ умовах реформування СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи України та пошуку шляхів підвищення авторитету СЃСѓРґРѕРІРѕС— гілки влади Сѓ країні.



Відділ взаємодії зі ЗМІ
 

Фотогалерея

Повернутися до переліку розділу