hotline
 kor

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ. «Вакцина від люстрації»

23.09.2014

Видання: «Р—акон С– Бізнес»
Номер видання: №38 (1180)
Автор:«РњР°СЂС–СЏ Опренко»

або Чому врахування іноземного досвіду при очищенні державної влади є життєво необхідним для України?

Прагнення налагодити нормальне функціонування РІСЃС–С… ланок державного механізму (СЏРєРёР№ майже розбалансувався після лютневих РїРѕРґС–Р№) останнім часом тісно межує С–Р· жаданням певної частини громадськості позбутися «С‚емного минулого» шляхом масової люстрації державних службовців. РџСЂРѕ доцільність С– правові пастки реалізації таких намірів вирішили розповісти іноземні експерти. Фахівці Р· країн ЄС застерегли українських правників РІС–Рґ необдуманих РєСЂРѕРєС–РІ С– оманливих очікувань.

Чутно дзвін, та невідомо, звідки він

Увечері 16 вересня Верховна Рада ухвалила закон «РџСЂРѕ очищення влади». Цей документ став своєрідною політично-правовою квінтесенцією, СЏРєР°, РЅР° РґСѓРјРєСѓ законотворців, має допомогти державі позбутися решток колишнього політичного режиму. Напередодні цього історичного РєСЂРѕРєСѓ задля конструктивного обговорення тих Р·РјС–РЅ С– процесів, відлік СЏРєРёС… почнеться Р· моменту набрання чинності РЅРѕРІРёРј законом, іноземні експерти Р· країн ЄС Р·Р° підтримки проекту USAID «РЎРїСЂР°РІРµРґР»РёРІРµ правосуддя» вирішили розповісти РїСЂРѕ те, СЏРє розпочиналася та проходила люстрація РІ тих країнах, СЏРєС– вже давно реалізували нагальну потребу покінчити Р· комуністичним минулим. Дискусія С–Р· цього РїСЂРёРІРѕРґСѓ була бурхливою.

Керівник проекту USAID «РЎРїСЂР°РІРµРґР»РёРІРµ правосуддя» Девід Р’РѕРЅ, відкриваючи захід, зазначив, що проведення РїСЂРѕР·РѕСЂРѕРіРѕ процесу очищення державної влади С” РѕРґРЅРёРј Р· найбільш серйозних викликів, СЏРєС– РЅРёРЅС– постали перед українським суспільством. «Р¦РµР№ процес повинен відбуватися Р· повагою РґРѕ прав людини», — наголосив керівник проекту. Втім, власне можливість уникнути порушень прав людини та громадянина РІ С…РѕРґС– люстрації дехто Р· учасників круглого столу поставив РїС–Рґ СЃСѓРјРЅС–РІ.

Якщо підійти РґРѕ люстрації, СЏРєСѓ РІ законопроекті в„–4359Р°, виходячи Р· Р№РѕРіРѕ назви, подано РїС–Рґ СЃРѕСѓСЃРѕРј «РѕС‡РёС‰РµРЅРЅСЏ влади», Р· історичного погляду, то можна дійти РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ, що «РѕС‡РёСЃРЅС–» процеси РІ Україні С” дещо запізнілими. РЈ РЎС…С–РґРЅС–Р№ Європі нагальна потреба РІ люстраційному процесі виникла відразу після падіння комуністичних режимів. Завдяки Р№РѕРјСѓ було регламентовано доступ РґРѕ державних посад для РѕСЃС–Р±, РїРѕРІ’язаних Сѓ минулому Р· репресивним апаратом.

Р—Р° своєю ідеологією, процес люстрації легітимізує РЅРѕРІСѓ владу шляхом рішучого відмежування РІС–Рґ практики старої, СЏРєР° сприймається СЏРє злочинна. Виходить, що нинішні парламентарі пропонують повністю викоренити Р· державного апарату підлеглих колишньої влади, водночас провівши С—С… перевірку щодо СЃРїС–РІ­РїСЂР°С†С– Р·С– спецслужбами Радянського РЎРѕСЋР·Сѓ?

Автори ініціативи неодноразово наполягали РЅР° тому, що РІ редакції законопроекту «РџСЂРѕ очищення влади» врахований РґРѕСЃРІС–Рґ тих країн, СЏРєС– вже мають РґРѕСЃРІС–Рґ проведення РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕС— процедури. РўР° чи враховано РІ цьому документі ті помилки, СЏРєРёС… РЅС– Польщі, РЅС– Чехії уникнути РЅРµ вдалося? Чи готові РјРё вчитися РЅР° чужих помилках, Р° РЅРµ пороти гарячку РїСЂРё вирішенні таких украй важливих для держави питань?

Так, законопроект з усіма його недоліками та перевагами нарешті народився, проте парламентарям знадобилося багато часу щоб дійти згоди щодо нього. Адже з березня цього року було запропоновано щонайменше 6 різних люстраційних проектів, що різнилися як стратегією застосування, так і метою.

Відповідальністю й не пахне

Авторів законопроекту, які закликали до якнайшвидшого втілення представлених норм у життя, намагався хоч трохи вгамувати адвокат Леонід Антоненко. Він, як член робочої групи Міністерства юстиції, виніс на розгляд колег свої зауваження щодо окремих положень майбутнього закону. Особливу увагу правник звернув на наявність так званої колективної відповідальності, згідно з якою особу позбавляють прав тільки через те, що в певний час вона обіймала державну посаду. Така позиція законотворців, на думку Л.Антоненка, суперечить принципу дотримання прав людини й має дискримінаційний та каральний характер, що насамперед не відповідає духу люстрації, метою якої є очищення влади та відновлення довіри до неї, а не покарання злочинців.

Застерігали українських фахівців РІС–Рґ необачних РєСЂРѕРєС–РІ РЅР° цьому шляху Р№ іноземні експерти. Так, польський адвокат Павел-Войцех РћСЃРёРє, СЏРєРёР№ долучився РґРѕ діалогу Р·Р° РґРѕРїРѕРјРѕРіРѕСЋ відеозв’СЏР·РєСѓ, зазначив, що чим раніше держава розпочинає процес люс­С‚рації, тим кращих результатів РІРѕРЅР° досягає. «Р’тім, кожна держава РїРѕРІРёРЅ­РЅР° пам’ятати РїСЂРѕ СЃРІРѕС— РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРё, що випливають Р· РѕСЃРЅРѕРІРЅРёС… прав С– СЃРІРѕР±РѕРґ людини. Це стосується Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёС… запроваджених інструментів люстрації», — переконаний Рџ.-Р’.РћСЃРёРє. Р’С–РЅ також зауважив, що Європейський СЃСѓРґ Р· прав людини, хоча Р№ РІРёРЅРѕСЃРёРІ рішення щодо застосування люстраційного інструментарію, ніколи РЅРµ розробляв С– РЅРµ оприлюднював РІРёРјРѕРі щодо такого процесу. Інакше кажучи, ЄСПЛ вказівок щодо люстрації РЅРµ дає.

Важливим досягненням польський адвокат уважає прийняття в 1996 році резолюції Парламентської асамблеї Ради Європи про заходи щодо ліквідації спадку колишніх тоталітарних систем. П.-В.Осик, як і Л.Антоненко, вважає за необхідне уважно поставитися до персоніфікації відповідальності. Наприклад, люстраційну процедуру можна вважати законною, якщо:

• РІРёРЅР° РѕСЃРѕР±Рё доводиться РІ кожному окремому випадку;

• підозрюваній РѕСЃРѕР±С– гарантується право РЅР° захист та звернення РґРѕ СЃСѓРґСѓ, Р· РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРѕСЋ дією принципу презумпції невинуватості;

• метою люстрації С” РЅРµ покарання РІРёРЅРЅРёС… (адже це завдання правоохоронних органів), Р° захист молодого демократичного режиму.

Проте остання СѓРјРѕРІР° чи РЅРµ найбільше РґРёСЃРѕРЅСѓС” Р· метою люстрації саме РІ Україні, Р±Рѕ «РјРѕР»РѕРґРёР№ демократичний режим» Сѓ нашому випадку ще 5 СЂРѕРєС–РІ тому відзначив СЃРІРѕС” повноліття, Р° отже, РІС–Рґ комуністичного минулого Р№РѕРіРѕ віддаляють 23 СЂРѕРєРё. Однак РѕСЃРѕР±­Р»РёРІРѕС— гостроти питання очищення влади набуло лише тепер.

Р† щодо гарантій прав РѕСЃС–Р± РЅР° СЃСѓРґРѕРІРёР№ захист виникають серйозні питання. РќР° цей недолік закону вказав ще РѕРґРёРЅ іноземний учасник заходу, академік та державний службовець Павел Жачек. Р’С–РЅ, проводячи паралелі Р· РґРѕРїРѕРІС–РґРґСЋ Рџ.-Р’.РћСЃРёРєР°, зауважив, що запропонований проект, хоча Р№ передбачає можливість для СЃСѓР±’єктів перевірки викласти СЃРІРѕСЋ позицію, РЅРµ встановлює можливості оскаржити рішення РїСЂРѕ РїС–РґСЃСѓРјРєРё люстрації. «Р‘уло Р± доцільно вказати, СЏРєС– СЃСѓРґРё РїРѕРІРёРЅРЅС– займатися даною проблематикою», — підкреслив Рџ.Жачек.

Відкритий погляд Феміди

Незважаючи на численні заходи, спрямовані на розроблення методики притягнення до відповідальності (поки незрозуміло, якої саме) суддів, питання щодо люстрації такої специфічної категорії державних службовців досі залишається відкритим. Із часом і корифеї права, і запальні революційні активісти усвідомили, що стригти весь державний сектор під один гребінець навряд чи вдасться.

РЎСѓРґРѕРІР° система, СЏРєР° виявила бажання самостійно очиститися РІС–Рґ нечистих РЅР° СЂСѓРєСѓ кадрів, урешті-решт висловила СЃРІРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ щодо відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ себе. Так, РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ закону «РџСЂРѕ відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні» була створена тимчасова спеціальна РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· перевірки СЃСѓРґРґС–РІ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції. Метою С—С— діяльності, Р· точки Р·РѕСЂСѓ законодавця, С” перевірка РЅР° предмет законності ухвалення рішень РІ окремих категоріях справ Сѓ період Р· листопада 2013 РґРѕ лютого 2014 СЂ. Утім, володарі мантій неодноразово наголошували РЅР° тому, що перевірку рішень РЅР° предмет С—С… законності Р№ обгрунтованості має здійснювати виключно вища СЃСѓРґРѕРІР° інстанція Р№ аж РЅС–СЏРє РЅРµ РўРЎРљ.

До того Р¶, Р·Р° словами голови РўРЎРљ Володимира РњРѕР№СЃРёРєР°, СЏРєРёР№ СѓР·СЏРІ участь Сѓ завершальній частині круглого столу, РЅС– громадяни, РЅС– народні обранці РЅРµ усвідомлюють того, що повноваження РєРѕРјС–СЃС–С— С” дуже РІСѓР·СЊРєРёРјРё. Так, С–Р· майже 800 заяв, СЏРєС– протягом 2 місяців надходили РґРѕ РўРЎРљ, тільки 69 підлягають розгляду. «РњРё РЅРµ бачимо заяв тих РѕСЃС–Р±, СЏРєС– особисто постраждали РІС–Рґ діяльності колишнього режиму, РІС–Рґ СЂСѓРє правоохоронних органів. РќРµ звернулися РґРѕ нас С– колишні члени РЈСЂСЏРґСѓ Р®.Тимошенко», — зазначив Р’.РњРѕР№СЃРёРє, наголосивши водночас, що орган, СЏРєРёР№ має опікуватися СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёРјРё кадрами та С—С… «РіС–гієною», — Вища рада юстиції — наразі РЅРµ працює С– РІ цьому році, Р·Р° прогнозами керівника РўРЎРљ, РЅРµ поновить роботи.

Особисто Р’.РњРѕР№СЃРёРє дотримується точки Р·РѕСЂСѓ, що відновлювати треба СЃСѓРґРѕРІСѓ владу, Р° РЅРµ РґРѕРІС–СЂСѓ РґРѕ неї. «РЎРёСЃС‚ема, СЏРєР° Р·Р° період правління колишнього РЈСЂСЏРґСѓ перетворилася РЅР° апарат обслуговування режиму, РїРѕРІРёРЅРЅР° реабілітуватися», — переконаний голова РўРЎРљ.

Бути педантичними РІ питанні перевірки СЃСѓРґРґС–РІ закликав С– заступник директора відділу люстрації Інституту національної пам’яті Польщі Радослав Петерман. Р’С–РЅ, будучи СЃРІС–РґРєРѕРј проведення аналогічної процедури Сѓ СЃРІРѕС—Р№ країні, закликав колег РЅРµ жадати помсти — політичної чи соціальної. «РќРµРІРґР°Р»С– люстраційні перетворення РІ найгіршому випадку можуть обернутися «С€РѕРІРєРѕРІРѕСЋ реставрацією» тоталітарного режиму Р· потоптанням принципу верховенства права та поваги РґРѕ прав людини», — застеріг Р .Петерман.

Грамотне декларування чи приховування?

І хоча польський фахівець не заперечив доцільності очищення лав державних службовців, однак запропонував підходити до цього вкрай обережно, особливо в питанні, що стосується фінансового стану чиновників.

РќР° РґСѓРјРєСѓ Р .Петермана, запропонована часткова Р№ непряма перевірка статків близьких родичів СЃСѓРґРґС– чи Р±СѓРґСЊ-СЏРєРѕРіРѕ іншого держслужбовця РІ певному випадку може перетворитися РЅР° втручання РІ С—С…РЅС” особисте життя. «Р†РЅС„ормування РїСЂРѕ РїРѕРґС–С— РІ житті найближчих родичів може спричинити сімейні конфлікти, особливо якщо члени СЂРѕРґРёРЅРё досягли певного СѓСЃРїС–С…Сѓ власними силами», — вважає Р .Петерман.

РЎРІРѕСЋ точку Р·РѕСЂСѓ С–Р· цього питання висловила Р№ заступник керівника проекту USAID «РЎРїСЂР°РІРµРґР»РёРІРµ правосуддя» Наталія Петрова. Р’РѕРЅР° зазначила, що, Р·Р° нормами національного законодавства, офіційно оприлюднюються декларації СЃСѓРґРґС–РІ вищих інстанцій. Утім, оприлюдненими РІРѕРЅРё С” РІС–Рґ кількох РіРѕРґРёРЅ РґРѕ кількох РґС–Р±, С…РѕС‡, РЅР° РґСѓРјРєСѓ Рќ.Петрової, замало. Р’РѕРЅР° переконана, що українським служителям Феміди РЅРµ завадило Р± перейняти РґРѕСЃРІС–Рґ заокеанських колег, СЏРєС– РїСЂРё декларуванні РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРѕ вказують акції, СЏРєРёРјРё володіють, навіть якщо С—С… ціна Р№ кількість С” мізерними. Такі відомості РІ електронному вигляді зберігаються РІ єдиній системі СЃСѓРґСѓ, щоб Сѓ випадку відкриття провадження Сѓ справі стосовно товариства, акціонером СЏРєРѕРіРѕ С” СЃСѓРґРґСЏ, унеможливити розгляд РЅРёРј такої справи Р№ запобігти Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёРј звинуваченням РІ упередженості.

Можливо, відкрите декларування своїх доходів суддями та рештою державних службовців невдовзі стане звичною справою і в нашій державі. А фінансові декларації суддів першої інстанції не припорошуватимуться пилом у сейфах голів судів, а слугуватимуть щитом від наклепів недоброзичливців.

Завдання із зірочкою

Пошуки внутрішнього РІРѕСЂРѕРіР° розпочались Сѓ країні Р· моменту набрання чинності законом «РџСЂРѕ відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні», «РџРµСЂРµС…С–РґРЅС– положення» СЏРєРѕРіРѕ мали змінити розташування СЃРёР» РЅР° СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєС–Р№ арені. Однак поглинута люстраційним процесом СЃСѓРґРѕРІР° влада РїРѕРєРё що РЅС–СЏРє РЅРµ може виринути РЅР° поверхню, адже механізми налагодження С—С— нормального функціонування зосереджено РІ руках парламентарів. Останні Р¶, маючи наснагу РґРѕ реформування, РЅРµ завершивши С–Р· СЃСѓРґРґСЏРјРё, збираються зосередити увагу РЅР° решті державних службовців.

Утім, учасник круглого столу Олександр Волков, СЏРєРёР№ наразі обіймає посаду РІ Адміністрації Президента, висловив СЃРІРѕС” доволі скептичне ставлення РґРѕ критеріїв перевірки СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёС… рішень. «Р”овести, що рішення прийнято Р·Р° хабар, майже неможливо, адже РІРѕРЅРѕ, Р·Р° своєю РїСЂРёСЂРѕРґРѕСЋ, грунтується РЅР° нормах закону. Р† якщо РІРѕРЅРѕ РЅРµ оскаржується, напевно, РѕР±РёРґРІС– сторони влаштувало РїРѕРґС–Р±РЅРµ вирішення справи», — вважає Рћ.Волков.

До того Р¶, Р·Р° словами доповідача, сучасна СЃСѓРґРѕРІР° система переобтяжена великою кількістю справ, безпідставний розгляд СЏРєРёС… нав’язано саме законодавцем. Особливе ставлення РІ Рћ.Волкова Р№ РґРѕ корупції всередині системи. «РЎСЊРѕРіРѕРґРЅС– це РјРѕРґРЅР° Р№ актуальна тема. РўР° можу сказати, що корупція РІ судах закладена РІ державному бюджеті», — наголосив РІС–РЅ, наводячи статистичні дані щодо недофінансування Феміди.

РЇРєРёРј саме закон «РџСЂРѕ очищення влади» побачить СЃРІС–С‚, невідомо. Зрозуміло лише, що приймати РїРѕСЃРїС–С…РѕРј акти РїСЂСЏРјРѕС— РґС–С— такого ступеня важливості РЅРµ можна. Досвід посткомуністичних країн, СЏРєС– роками напрацьовували СЃРІРѕСЋ люстраційну базу, демонструє, що Р·Р° лаштунками СѓСЃРїС–С…Сѓ залишається сила-силенна помилок С– вад, РЅР° СЏРєС– вказували ЄСПЛ та Р Р„. Можливо, для України, СЏРєР° перебуває РІ стані Р±РѕР№РѕРІРёС… РґС–Р№, виборюючи СЃРІРѕСЋ цілісність та незалежність, швидко виконати таке завдання Р±СѓРґРµ надто складно. Ще досить незрілому Р· правової точки Р·РѕСЂСѓ українському суспільству іноземні експерти дали зрозуміти, що вакцини, СЏРєР° Р± РґРѕРїРѕРјРѕРі­Р»Р° форсувати темпи люстрації, РЅРµ С–СЃРЅСѓС”. Однак профілактичні щеплення наявним правовим інструментарієм потрібно проводити системно, починаючи насамперед Р· того, хто такий інструментарій розробляє, — С–Р· законодавця.

 

РџР РЇРњРђ РњРћР’Рђ

Павел ЖАЧЕКзасновник і перший директор Інституту дослідження тоталітарних режимів, Чехія:

— РќР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, принциповим недоліком запропонованого законопроекту С” те, що РІС–РЅ РЅРµ враховує РІСЃС–С… нюансів трудового права, СЏРєС– цей закон зачіпає, Р° подекуди Р№ порушує Р№РѕРіРѕ. Також уважаю, що закон дещо дисгармоніює Р· європейськими правовими нормами, Р° Р№РѕРіРѕ мета РІ преамбулі документа викладена занадто стисло. Переконаний Сѓ тому, що РІ документі має бути чітко визначено, що Р№РѕРіРѕ приймають передусім задля захисту системи державного управління РІС–Рґ злочинних структур. Далі необхідно вказати, що РІС–РЅ спрямований РЅР° очищення влади РІС–Рґ рудиментів радянських тоталітарних структур, СЏРєС– завдають непоправної шкоди правам простих громадян України.

Що стосується накладення окремих обмежень стосовно обрання РґРѕ Верховної та місцевих рад, то втілити це РІ життя Р±СѓРґРµ вкрай складно, адже народні обранці отримали СЃРІРѕС— посади шляхом демократичних РІРёР±РѕСЂС–РІ. РќР° РјС–Р№ погляд, слід установити РІ тексті закону РѕР±РѕРІ’СЏР·РѕРє політичних партій заздалегідь проводити люстрацію СЃРІРѕС—С… кандидатів С– оприлюднювати результати такої перевірки.

Олександр ВОЛКОВ,керівник головного управління з питань судоустрою та правової політики Адміністрації Президента України:

— Потрібно виходити Р· європейських засад та принципів, що стосуються РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ СЃСѓРґРґС–. Чи маємо РјРё право карати СЃСѓРґРґС–РІ Р·Р° ті рішення, СЏРєС– РІРѕРЅРё ухвалили? Відповідаючи РЅР° це запитання, незайвим Р±СѓРґРµ ознайомитися Р· практикою ЄСПЛ, СЏРєРёР№ Р·СЂРѕР±РёРІ чіткий РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє, що несудовий орган РЅРµ має права давати оцінку СЃСѓРґРѕРІРёРј рішенням.

Проте слід більше уваги приділяти професійному розвитку судді, який, за рекомендаціями Комітету міністрів РЄ, повинен постійно підвищувати свій професійний рівень. Бо що ж це за суддя такий, який за 10 років роботи не прочитав жодного закону, до якого внесено зміни?!

Що стосується перевірки Р№ покарання Р·Р° нескасовані рішення, ухвалені окремими СЃСѓРґРґСЏРјРё РІ певний період часу, то займатися цим РїРѕРІРёРЅРЅС– РЅРµ РўРЎРљ С– РЅРµ Р’Р Р®. Адже рішення РїСЂРѕ відсторонення РІС–Рґ посади Р· наведених причин «РїСЂРѕС‚римається» С…С–Р±Р° що РґРѕ першого СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу. Р† такий СЃСѓРґРґСЏ РЅР° законних підставах поновиться РЅР° посаді.

Отже, треба запроваджувати інші механізми люстрації, принаймні стосовно суддів.

Павел-Войцех РћРЎРКадвокат, Польща:

— Люстрація дає державі законні підстави ввести обмеження РЅР° право РЅР° повагу РґРѕ приватного життя, СЏРєРµ проголошено Конвенцією РїСЂРѕ захист прав людини С– основоположних СЃРІРѕР±РѕРґ, або РЅР° право займати посади, РІ тому числі навіть РЅР° право обиратися РґРѕ органів влади. Однак ці обмеження мають відповідати меті люстрації.

Це особливо простежується РІ литовських СЃСѓРґРѕРІРёС… розглядах. РўРѕРґС– СЃСѓРґ дійшов РІРёСЃРЅРѕРІ­РєСѓ, що запізніле прийняття закону, СЏРєРёРј накладено СЃРїС–СЂРЅС– обмеження щодо праце­РІР»Р°С€С‚ування позивачів, через 10 СЂРѕРєС–РІ після того, СЏРє незалежність Литви була відновлена С– служба позивачів Сѓ КДБ припинилася, С” вагомим аргументом РЅР° користь того, що застосування даного закону РґРѕ позивачів має дискримінаційний характер. Саме тому РїСЂРё ліквідації спадку попереднього режиму держава РїРѕРІРёРЅРЅР° використовувати виключно процесуальні засоби.

Повернутися до переліку розділу