hotline
 kor

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ. Система судоочищення

27.08.2014

Видання: «РЎСѓРґРѕРІРёР№ Р’С–СЃРЅРёРє»
Номер видання: № 7-8 (99-100)
Автор: Олексій Насадюк

«РўРёРјС‡Р°СЃРѕРІР° спеціальна РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· перевірки СЃСѓРґРґС–РІ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикціїяк інституція відбулася», — констатує Володимир РњРѕР№СЃРёРє

Тимчасова спеціальна РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р· перевірки СЃСѓРґРґС–РІ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції (РўРЎРљ) — РЅРѕРІРёР№ С– РЅР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– єдиний реально працюючий орган, що Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” розгляд питань притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ дисциплінарної відповідальності. РџСЂРѕ РїС–РґСЃСѓРјРєРё першого місяця роботи РўРЎРљ, можливий перегляд С—С— компетенції та строку повноважень, Р° також РїСЂРѕ засадничі принципи очищення СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи РјРё говорили Р· головою РўРЎРљ Володимиром РњРѕР№СЃРёРєРѕРј.

— Р§РёРј очолювана вами РєРѕРјС–СЃС–СЏ займалася РІ перший місяць своєї роботи?

— РќР°СЃР°РјРїРµСЂРµРґС‚реба сказати, щоКомісія СЏРє інституція відбулася: облаштовано робочі місця, налагоджено документообіг, виготовлено бланки та печатки, посвідчення членів РєРѕРјС–СЃС–С—, розроблено системи розподілу справ, реєстрації, повідомлень громадян та СЃСѓРґРґС–РІ, подання запитів С– витребування необхідних документів.

РќР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РЅР° розгляд РўРЎРљ надійшло понад 600 Р·Р°СЏРІ. Така РІС–РґРЅРѕСЃРЅРѕ невелика кількість звернень — РЅРµ РїСЂРѕРІРёРЅР° РєРѕРјС–СЃС–С—. Напевно, ще РЅРµ РІСЃС– поінформовані РїСЂРѕ те, що така РєРѕРјС–СЃС–СЏ створена С– розпочала роботу, Р° особливо щодо С—С— досить РІСѓР·СЊРєРѕС— компетенції. Люди пишуть, приходять РЅР° особисті РїСЂРёР№РѕРјРё, надсилають запити електронною поштою тощо.

РўРЎРљ, РїРѕ суті, С” «РјР°Р№РґР°РЅС–РІСЃСЊРєРѕСЋ» комісією, уповноваженою розглядати, РѕРєСЂС–Рј майданівських справ, справи щодо СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– карали членів попереднього СѓСЂСЏРґСѓ Тимошенко, позбавляли депутатів мандатів. Перевірка також проводиться щодо СЃСѓРґРґС–РІ, стосовно СЏРєРёС… Європейським СЃСѓРґРѕРј Р· прав людини було встановлено факт порушення Конвенції РїСЂРѕ захист прав людини С– основоположних СЃРІРѕР±РѕРґ РїСЂРё постановленні рішення. До речі, жодної такої скарги ще подано РЅРµ було.

Утім, Сѓ більшості випадків РјРё відмовляємо заявникам, Р±Рѕ РўРЎРљ може перевіряти діяльність СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ досить обмеженому переліку справ, С– більшість С–Р· поданих заяв РЅРµ підпадають РїС–Рґ компетенцію РєРѕРјС–СЃС–С—. Громадяни телефонують, сваряться Р· нами. РњРё пояснюємо, що непідвідомчість справи РўРЎРљ РЅРµ С” перешкодою для звернення РґРѕ постійно діючих органів — Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України (Р’РљРљРЎ) та Вищої ради юстиції (Р’Р Р®).

— Рђ СЏРєР° кількість заяв прийнята РґРѕ розгляду С– чи призначені перевірки СЃСѓРґРґС–РІ?

— РќР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РєРѕРјС–СЃС–СЏ Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” перевірку стосовно 83 СЃСѓРґРґС–РІ, С– щоденно С—С…РЅСЏ кількість збільшується. Відзначу, що жоден майданівець чи автомайданівець РЅРµ подав скаргу РґРѕ РўРЎРљ особисто — заяви надходять РІС–Рґ юридичних РѕСЃС–Р±, громадських організацій, адвокатів; багато справ передано Генеральним РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂРѕРј України. Так само РґРѕ нас РЅРµ звернувся С–Р· заявою жоден член СѓСЂСЏРґСѓ Тимошенко, СЏРєРёР№ піддавався переслідуванням, жоден депутат, СЏРєРѕРіРѕ було позбавлено мандата.

Уже С” С– РєСѓСЂР№РѕР·РЅС–, С– РїСЂРёРєСЂС– ситуації. РџСЂРёРјС–СЂРѕРј, надійшла скарга поштою, Р° через тиждень РЅР° РїСЂРёР№РѕРј приходить СЃСѓРґРґСЏ разом С–Р· скаржницею. Р† скаржниця переконує, що РЅРµ надсилала скарги. РЎСѓРґРґСЏ Сѓ СЂРѕР·РјРѕРІС– визнає, що винесла «РґСѓСЂРЅРµ» рішення. Але вже сам факт такої СЂРѕР·РјРѕРІРё для мене С” насправді підтвердженням більшої РїСЂРѕРІРёРЅРё СЃСѓРґРґС–, РЅС–Р¶ ті порушення, СЏРєС– були допущені РїСЂРё прийнятті рішення. Адже це підтверджує невисокі моральні якості цієї СЃСѓРґРґС–. Вважаю, що «РєСЂСѓС‚ійство» РїСЂРё своєму виправдуванні недопустиме. РўРѕР¶ РЅР° нараді РєРѕРјС–СЃС–С— РјРё прийняли рішення перевірку щодо цієї СЃСѓРґРґС– продовжувати.

Інший приклад: в одному із судів нам заявили, що всі справи згоріли. Ми, в свою чергу, наполягаємо на відновленні втрачених матеріалів у порядку, встановленому відповідними положеннями процесуального законодавства.

— РЇРєС– процедура та підстави повернення заяв?

— РЇРєС‰Рѕ справа непідвідомча РєРѕРјС–СЃС–С—, то голова, заступник чи секретар РўРЎРљ надає РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ РїСЂРѕ те, що заява опрацьована та РЅРµ підлягає розгляду РўРЎРљ. РџСЂРё цьому РјРё акцентуємо увагу РЅР° можливості подати скаргу РЅР° СЃСѓРґРґСЋ РІ загальному РїРѕСЂСЏРґРєСѓ.

Законом не передбачене право комісії передавати отримані нами скарги з питань, що не належать до компетенції комісії, іншим органам, навіть якщо ми бачимо явне порушення з боку судді. ТСК також не може за своєю ініціативою притягнути суддю до відповідальності. Ініціатива має виходити від скаржників. Звичайно, це незручно для заявника та й неправильно, але такою є вимога закону.

— Р§Рё вирішене питання матеріального забезпечення діяльності РєРѕРјС–СЃС–С—?

— Р—аконом встановлено, що РўРЎРљ РґС–С” РїСЂРё Вищій раді юстиції, РЅР° апарат СЏРєРѕС— покладається технічне, інформаційне та організаційне забезпечення роботи РєРѕРјС–СЃС–С—. Керівництво Р’Р Р® ще РґРѕ створення РєРѕРјС–СЃС–С— зверталося РґРѕ Кабінету Міністрів України Р· проханням забезпечити виконання РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕС— РЅРѕСЂРјРё закону, але Р№РѕРјСѓ було відмовлено через те, що, мовляв, протягом СЂРѕРєСѓ РєРѕРјС–СЃС–СЏ фактично виконуватиме повноваження Р’Р Р®. Де таке сказано, РІ СЏРєРѕРјСѓ законі? РџСЂРѕ додаткове фінансування РЅРµ було сказано Р№ слова, Р±Р° більше — недавно фінансування самої Р’Р Р® урізали РЅР° 5 РјР»РЅ РіСЂРЅ.

РљСЂС–Рј того, РЅРµ визначений правовий статус РєРѕРјС–СЃС–С— та С—С— членів. Р— РѕРґРЅРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, С—С— РЅРµ можна розглядати СЏРє громадську організацію, Р· іншого — РІ законі зазначено, що «Р·Р° членами Тимчасової спеціальної РєРѕРјС–СЃС–С— РЅР° час здійснення повноважень зберігаються статус та місце С—С… постійної роботи. Зазначені РѕСЃРѕР±Рё РЅР° цей період звільняються РІС–Рґ виконання СЃРІРѕС—С… РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ Р·Р° РѕСЃРЅРѕРІРЅРёРј місцем роботи С–Р· збереженням загального та спеціального стажу». РЇРє бачимо, РїСЂРѕ заробітну плату РЅРµ йдеться. РќС– РїСЂРѕ те, що РІРѕРЅР° зберігається Р·Р° попереднім місцем роботи, РЅС– РїСЂРѕ те, що має виплачуватися безпосередньо Сѓ Р’Р Р®. Виникає закономірне запитання (С– Р№РѕРіРѕ часто ставлять журналісти): Р·Р° чиї кошти члени РєРѕРјС–СЃС–С— люструють СЃСѓРґРґС–РІ — чи це відбувається Р·Р° кошти держави, чи членів РєРѕРјС–СЃС–С— можна «Р·Р°РјРѕРІРёС‚Рё»? Зважаючи РЅР° небезпечність навіть підстав для РїРѕРґС–Р±РЅРёС… РїС–РґРѕР·СЂ, СЏ звернувся РґРѕ Прем’єр-міністра Р· листом, РІ СЏРєРѕРјСѓ РїСЂРѕСЃРёРІ розглянути питання забезпечення членів РєРѕРјС–СЃС–С—. Нам надійшла РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ Р· Міністерства праці та соціальної політики України, Р· СЏРєРѕС— слідує, що виплата заробітної плати РЅРµ передбачена. Міністерство рекомендує опрацювати можливість виплати членам РєРѕРјС–СЃС–С— грошової винагороди, Р° РЅРµ посадового окладу. РњРё РЅРµ РїСЂРѕСЃРёРјРѕ зарплату, тим більше РЅРµ визначаємо С—С— СЂРѕР·РјС–СЂ, але треба зняти питання суспільства, що члени РєРѕРјС–СЃС–С— працюють РЅРµ Р·Р° державний кошт. РњРё хочемо працювати так, щоб питання нашої неупередженості РЅРµ виникало РІ принципі.

— РљРѕР»Рё плануєте приступити РґРѕ робочих засідань?

— РџРµСЂРµРІС–СЂРєР° стосовно десяти СЃСѓРґРґС–РІ уже завершена С–, думаю, РЅР° початку вересня відбудуться перші робочі засідання. Р’С–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ закону, РјРё запросимо СЃСѓРґРґС–РІ, СѓСЃС–С… зацікавлених РѕСЃС–Р±, представників громадськості та Р—РњР†.

— РўРѕР±С‚Рѕ РїРѕСЂСЏРґРѕРє проведення засідань багато РІ чому нагадує діяльність Р’Р Р®?

— РЎР°РјРµ так. Правда, наші рішення, РЅР° РІС–РґРјС–РЅСѓ РІС–Рґ рішень Р’Р Р®, РЅРµ остаточні. Хоча, Р· іншого Р±РѕРєСѓ, законом встановлено, що Р’Р Р® розглядає наші рішення РІ РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРѕРјСѓ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ.

— Р—акон встановлює, що Вища рада юстиції розглядає ваші рішення РІ тримісячний строк. Але Р’Р Р® зараз фактично РЅРµ працює С–, схоже, запрацює РЅРµ СЃРєРѕСЂРѕ…

— Р—аконодавець, РЅС–Р±Рё передбачаючи імовірність виникнення такої ситуації, наступним пунктом Сѓ тій же статті Закону України «РџСЂРѕ відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні» встановив, що «РїРѕСЂСѓС€РµРЅРЅСЏ даного строку Вищою радою юстиції РЅРµ С” підставою для припинення процедури перевірки СЃСѓРґРґС–».

— РЇРє РІРё бачите перспективи роботи РўРЎРљ? Можливо, С—С— роботу Р±СѓРґРµ продовжено чи, навпаки, припинено достроково?

— Р”Рѕ законодавства, наскільки мені РІС–РґРѕРјРѕ, готуються Р·РјС–РЅРё, спрямовані РЅР° розширення повноважень РўРЎРљ та строку С—С— повноважень. Зрозуміло, що система притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ відповідальності потребує реформування, зокрема що стосується інституту притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ відповідальності Р·Р° порушення РїСЂРёСЃСЏРіРё тощо. Однак такі Р·РјС–РЅРё можливі лише через конституційні Р·РјС–РЅРё. Але оскільки наша діяльність багато РІ чому дублюється Р· Р’РљРљРЎ, розглядається можливість залишити Р·Р° Р’РљРљРЎ суто кваліфікаційні повноваження, Р° РІСЃС– дисциплінарні провадження передати РўРЎРљ, С–Р· наданням РєРѕРјС–СЃС–С— статусу дисциплінарної палати Р’Р Р®. Також розглядається можливість розширення компетенції РўРЎРљ С– надання нам можливості здійснення перевірок діяльності СЃСѓРґРґС–РІ РЅРµ Р·Р° окремими категоріями справ, Р° СЃСѓРґРѕРІРёС… рішень, ухвалених Сѓ певний період хоча Р± Р· 2010 СЂРѕРєСѓ. Р’Рё Р¶ бачите СЃСѓРјРЅСѓ статистику — левова частка отриманих заяв непідвідомча РєРѕРјС–СЃС–С—, хоча РІ багатьох С–Р· РЅРёС… викладені факти суттєвих порушень Р· Р±РѕРєСѓ СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– переважно мали місце Сѓ період Р· 2010 СЂРѕРєСѓ. РљСЂС–Рј того, розглядається доцільність розширення РІРёРґС–РІ дисциплінарних стягнень РґРѕ СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– допустили порушення, та надання РўРЎРљ права накладати такі стягнення. Що стосується строку повноважень, то Сѓ випадку С—С… розширення члени РўРЎРљ мали Р±Рё працювати щонайменше три СЂРѕРєРё.

— РЇРє РІРё оцінюєте недавню ініціативу щодо проведення РґРѕ 1 РІРµСЂРµСЃРЅСЏ 2015 СЂРѕРєСѓ атестації РІСЃС–С… СЃСѓРґРґС–РІ? Чи може це стати РєСЂРѕРєРѕРј РґРѕ СЏРєС–СЃРЅРѕРіРѕ правосуддя?

— РЎРёСЃС‚ему навчання, підготовки та РІС–РґР±РѕСЂСѓ СЃСѓРґРґС–РІ попередній режим створив чудову. Але, РЅР° жаль, це РЅРµ допомогло. РџСЂРё тому, що кандидати РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– складали кваліфікаційні іспити, проходили РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅСѓ систему РІС–РґР±РѕСЂСѓ, донавчалися РІ академіях С– школі СЃСѓРґРґС–РІ, СЃС‚авши СЃСѓРґРґСЏРјРё, РІРѕРЅРё підтримували режим.

РЎСѓРґРґС– — частина суспільства, С– РІРѕРЅРё такі, СЏРєРёРјРё С—С… зробило суспільство, тож, здається, що треба виховувати передусім суспільство. РЇ починав Сѓ 1983 СЂРѕС†С–, С– дев’ять СЂРѕРєС–РІ пропрацював суддею РІ РЈР РЎР . Повірте, РѕРєСЂС–Рј справ, РїРѕРІ’язаних Р· «Р°РЅС‚ирадянською агітацією С– пропагандою», РІ судах районного С– обласного СЂС–РІРЅСЏ РЅРµ було втручання Сѓ здійснення правосуддя. Мені жодного разу РЅРµ зателефонували Р· РѕР±РєРѕРјСѓ Р· вказівкою, СЏРєРµ рішення треба винести. Р СЏРґРѕРІР° людина, якщо справа РЅРµ була політичною, знаходила РІ СЃСѓРґС– реальний захист.

Повертаючись до атестації. Якщо йдеться про перевірку знань, я вам гарантую, що всі діючі судді її успішно пройдуть. Простої перевірки знань для суддів недостатньо. Для мене значно важливішим є створення і запровадження дієвих механізмів перевірки їхніх моральних якостей.

— РўРѕР±С‚Рѕ СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– варто говорити РЅРµ РїСЂРѕ атестацію, Р° РїСЂРѕ люстрацію СЃСѓРґРґС–РІ?

— РўР°РєРµ визначення, можливо, С” більш коректним. Законодавець РЅРµ використав цей іншомовний термін, віддав перевагу «РїРµСЂРµРІС–рці». Так РѕС‚, перевірки тільки знань недостатньо. Із урахуванням останніх РїРѕРґС–Р№ — СЃРїСЂРѕР± скасувати Закон України «РџСЂРѕ відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні», атмосфери С– рішень позачергового Р·’С—Р·РґСѓ СЃСѓРґРґС–РІ — видається, що СЃСѓРґРѕРІР° система взагалі РЅРµ піддається реформуванню, так Р·Р° чотири СЂРѕРєРё С—С— зіпсували. Діагноз РјРё знаємо — система С…РІРѕСЂР° майже безнадійно. РЇРє С—С— лікувати? РЇРєС– ліки шукати? Суспільство наразі перебуває РІ пошуку РІС–РґРїРѕРІС–РґС– РЅР° ці запитання.

Причому треба говорити не лише про суддів, але й про прокурорів, міліціонерів, адвокатів та інших. Йдеться про очищення всієї системи.

Але також варто пам’ятати, що РЅРµ РІСЃС– СЃСѓРґРґС– заслуговують РЅР° звільнення. Р†, очищуючи СЃСѓРґРѕРІСѓ систему РІС–Рґ СЃСѓРґРґС–РІ-порушників, найперше, РЅРµ треба забувати, що С—С— незалежний статус С” однією С–Р· гарантій незалежного правосуддя.

РќР° цьому нам РЅРµ раз наголошувала С– європейська спільнота, СЏРєР° сам факт ухвалення закону РїСЂРѕ відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади сприйняла Р· пересторогою. Р С–Р·РєРёС… РєСЂРѕРєС–РІ РЅРµ можна робити. Потрібно діяти дуже обережно, С– саме такого принципу РјРё дотримуємося РІ роботі РєРѕРјС–СЃС–С—. Р† РІ цьому С– СЃСѓРґРґС–, С– адвокати, що входять РґРѕ РўРЎРљ, єдині. Адже навіть публічний розгляд справи щодо СЃСѓРґРґС– С” покаранням для РЅСЊРѕРіРѕ. РљСЂС–Рј того, необхідно пам’ятати, що перед комісією стоїть СЃСѓРґРґСЏ, представник СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, РІРёРЅР° СЏРєРѕРіРѕ ще РЅРµ встановлена.

Р† РІСЃРµ Р¶ хотілося Р±, щоб РїРѕРґС–Р±РЅРёС… законів РІ Україні більше РЅРµ було. Нам треба провести очищення СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади С– зупинитися. РЎСѓРґРґС–, РЅР° СЏРєРёС… Р±СѓРґРµ подано скарги, мають бути покарані, інші — зробити РІРёСЃРЅРѕРІРєРё С– рухатися далі, РЅС–РєРѕРіРѕ більше РЅРµ обслуговуючи С– РЅРµ ставлячи себе РІ становище залежних.

Повернутися до переліку розділу