hotline

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ: Керівник секретаріату Вищої ради правосуддя Сергій Пушкар: «Україна, впроваджуючи ЄСІТС, мусить виходити зі своїх матеріальних можливостей»

11.06.2018

Видання: «Р—акон С– Бізнес»
Номер видання: № 23 (1373)
Автор: Катерина Бєляєва

Українська правова спільнота Р· нетерпінням очікує РЅР° впровадження Єдиної СЃСѓРґРѕРІРѕС— інформаційно-телекомунікаційної системи, тобто електронного СЃСѓРґСѓ. Р—Р° задумом авторів, РІРѕРЅР° має прискорити судочинство, адже позбавить Р№РѕРіРѕ учасників необхідності пересилати стоси документів поштою. Втім, заснування ЄСІТС викликає багато запитань, СЏРєС– «Р—С–Р‘» адресував керівникові секретаріату Вищої ради правосуддя Сергієві РџРЈРЁРљРђР Р®.

 

«Р•Р»РµРєС‚СЂРѕРЅРЅРµ судочинство РЅРµ С” самоціллю — це РїСЂРѕСЏРІ ступеня розвитку суспільства»

— Сергію Івановичу, СЏРє повідомлялось, Сѓ складі української РіСЂСѓРїРё РІРё недавно відвідали Сполучені Штати, аби вивчити РґРѕСЃРІС–Рґ запровадження електронного судочинства. РЇРєС– плюси та РјС–РЅСѓСЃРё можете відзначити?

— РЈ моєму СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅС– електронне судочинство РЅРµ С” самоціллю — це РїСЂРѕСЏРІ ступеня розвитку суспільства, Р№РѕРіРѕ культури та інституалізації. Р†, СЏРє Р±СѓРґСЊ-СЏРєРµ масштабне питання, РІРѕРЅРѕ РїРѕРІРёРЅРЅРµ «РґРѕР·СЂС–ти». Проте використання технічних С– технологічних можливостей Сѓ судівництві РІ найширшому сенсі — це СЃРїРѕСЃС–Р± підвищити ефективність конкретних СЃСѓРґРґС–РІ, СЃСѓРґСѓ, адвокатів С– РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂС–РІ та СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади.

РќРµ РґРёРІРЅРѕ, що РЎРЁРђ, маючи РІРёСЃРѕРєРёР№ ступінь розвитку суспільства, економіки, технологій, ще Р· 1980-С…, тобто РІС–Рґ початку масового застосування РєРѕРјРї’ютерної техніки, почали замислюватися над використанням найсучасніших РЅР° той час електронних машин Сѓ діяльності СЃСѓРґРґС–РІ С– СЃСѓРґС–РІ. РўРѕР¶ СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РІРѕРЅРё мають великий РґРѕСЃРІС–Рґ Сѓ цій царині.

РџСЂРё нагоді вкотре РїРѕРґСЏРєСѓСЋ програмі «Open World», програмі USAID «РќРѕРІРµ правосуддя» та РІСЃС–Рј дотичним американським С– українським колегам Р·Р° можливість ознайомитися Р· американським РґРѕСЃРІС–РґРѕРј електронного судочинства. Це була надзвичайно цікава, інформаційно насичена та бездоганно організована РїРѕС—Р·РґРєР°. Відчувалося, що організатори доклали максимальних зусиль. Уявіть СЃРѕР±С–: єдиною «С…маринкою» РїС–Рґ час мандрів була затримка РЅР° 3 РґРѕР±Рё доставки багажу окремих учасників делегації. Р–РѕРґРЅРёС… інших проблем РЅРµ виникло.

Напевне, читачі «Р—С–Р‘» знають, що система судоустрою РЎРЁРђ має федеральний, загальнонаціональний рівень С– рівень штатів. РўРѕР¶ С– системи електронного судочинства тут складаються С–Р· РґРІРѕС… СЂС–РІРЅС–РІ — федерального С– СЂС–РІРЅСЏ штатів.

На федеральному рівні впроваджена система СМ/ECF (Case Management/Electronic Case File). Вона, власне, і є уособленням електронного судівництва, тобто забезпечує повний цикл обігу документів у безпаперовій формі. Для пошуку справ та ознайомлення з відкритими матеріалами на федеральному рівні функціонує система PACER Case Locator. Ми почули схвальні відгуки про роботу обох систем з боку всіх користувачів, насамперед, звичайно, від суддів та адвокатів. До речі, доступ до системи PACER Case Locator можливий і з України.

Щільний графік — 5—7 зустрічей/презентацій РЅР° день — та Р№РѕРіРѕ дотримання дозволили сформувати уявлення РїСЂРѕ функціонування СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи РЎРЁРђ РЅР° РІСЃС–С… СЂС–РІРЅСЏС…, взаємодію СЃСѓРґС–РІ С–Р· суміжними інститутами та використання систем електронного судочинства. Мені пощастило потрапити РґРѕ РіСЂСѓРїРё колег, СЏРєР° після перебування Сѓ Вашингтоні переїхала РґРѕ Техасу (РґРѕ речі, Р№РѕРіРѕ площа СЃСѓРјС–СЂРЅР° С–Р· площею України С– навіть трохи перевищує С—С—).

— РЈ РЎРЁРђ справді РІСЃС– матеріали справи оцифровуються С– доступні для оперативного перегляду РІ разі необхідності?

— РќР° федеральному СЂС–РІРЅС– — так, РІСЃС– документи, навіть паперові, мають бути відскановані Р№ прикріплені РґРѕ справи (Р·Р° винятком закритих справ чи документів). РќР° СЂС–РІРЅС– штатів, наскільки СЏ знаю, також переважно дотримуються такої практики.

Подання документів РІ електронному вигляді РґРѕ СЃСѓРґС–РІ штату теж С” стандартною РІРёРјРѕРіРѕСЋ. Р„ винятки, наприклад щодо кримінального судочинства, РґРµ РїРѕРєРё що застосовується паралельне подання документів — РІ електронному С– паперовому вигляді.

Що стосується ознайомлення з матеріалами справи, то в тому ж Техасі електронним способом іноді можна отримати лише коротку довідку з переліком документів у справі, яку розглядає якийсь із судів, та датами їх прийняття. Для доступу до матеріалів слід прибути до суду.

«РџСЂРѕС†РµСЃ навчання персоналу та запуску системи РІ РѕРґРЅРѕРјСѓ СЃСѓРґС– займає 10 місяців»

— Скільки часу минуло Р· моменту виникнення ідеї щодо електронного судочинства РІ РЎРЁРђ РґРѕ повноцінного Р№РѕРіРѕ функціонування?

— РќР° федеральному СЂС–РІРЅС– ідея створення такої системи виникла наприкінці 1990-С…. Підготовча робота тривала кілька СЂРѕРєС–РІ, Р° Сѓ 2001-РјСѓ почалося впровадження РІ СѓСЃС–С… федеральних судах першої інстанції, потім — апеляційних. РЎСЊРѕРіРѕРґРЅС– РІСЃС– федеральні СЃСѓРґРё 1—2 СЂС–РІРЅС–РІ користуються системою РЎРњ/ECF.

Зауважу, що Верховний суд США послуговується власною електронною системою. При цьому він, керуючись інтересами всієї країни, сам обирає справи. Торік з близько 10 тис. касаційних скарг цей суд допустив до розгляду тільки 75, для чого 4 з 11 суддів повинні погодитися з відкриттям касаційного провадження. Такі справи мають винятково важливе значення: зазвичай це питання інтерпретації тих чи інших положень Конституції США.

Вихідною для СМ/ECF була операційна система Unix. Судова адміністрація на умовах оренди користується єдиним дата-центром, де зберігається інформація, і дублюючим у режимі реального часу дата-центром, власних у неї немає.

Р РѕР·СЂРѕР±РЅРёРєРё системи пішли шляхом максимально широкого «РѕС†РёС„ровування» бізнес-процесів, тож РІРѕРЅР° має три РѕСЃРЅРѕРІРЅС– версії, РІ кожній — сотні варіантів конфігурації, С– СЃСѓРґ сам вибирає конфігурації РїС–Рґ СЃРІРѕС— потреби.

— Але Р¶ мало розробити С– встановити систему, потрібно навчити персонал СЃСѓРґСѓ нею користуватися. Скільки РЅР° це знадобилося часу?

— Р—Р° РґРѕСЃРІС–РґРѕРј американських колег, Сѓ середньому процес навчання персоналу та запуску системи РІ РѕРґРЅРѕРјСѓ СЃСѓРґС– займає 10 місяців. Мені важко уявити, СЏРє Україні вдасться запустити ЄСІТС після С—С— інсталяції РІ електронних мережах СЃСѓРґС–РІ. Адже колективи РІСЃС–С… СЃСѓРґС–РІ Р·Р° нинішніх РІРёРјРѕРі РґРѕ впровадження ЄСІТС потрібно Р±СѓРґРµ навчати одночасно С– паралельно. Де Р¶ узяти ресурс РЅР° таке навчання?

РќР° СЂС–РІРЅС– штатів, СЏРє правило, РґС–С” СЃРІРѕСЏ система електронного судівництва. Зрозуміло, що фінансові можливості штатів відрізняються (СЏРє Р· гордістю, наприклад, кажуть Сѓ Техасі: «РњРё — десята економіка світу!»). РўРѕРјСѓ С– бюджети, С– ступінь розвитку електронного судочинства СЂС–Р·РЅС–. Проте навіть Сѓ Техасі РІ більшості РѕРєСЂСѓРіС–РІ (С—С…, якщо РЅРµ помиляюся, 254) РЅРµ досягнуто такого СЂС–РІРЅСЏ розвитку, СЏРє РЅР° федеральному. РћСЃРЅРѕРІРЅР° причина — фінансування, Р° це десятки мільйонів доларів щорічно.

Тож Україна, впроваджуючи ЄСІТС, мусить виходити зі своїх матеріальних можливостей.

«РЎР°Рј СЃСѓРґРґСЏ РґРѕ системи жодної інформації РЅРµ вносить»

— РЇРєС– особливості РЎРњ/ECF привернули вашу увагу?

— РЇРє СЏ вже казав, кожен СЃСѓРґ має СЃРІРѕСЋ індивідуалізовану систему ведення справ. Серед загальних СЂРёСЃ можна назвати такі.

Правила розміщення інформації визначає кожен суд (відповідні поля заповнює адміністратор або адвокат). Адвокати, до речі, сплачують певну суму за реєстрацію в системі для роботи в конкретному суді. Є також плата за тривалий перегляд документів (якщо ви громадський спостерігач, то це, як правило, лише $3). Федеральні установи не платять за користування системою, ці витрати передбачені бюджетом судової адміністрації.

Сам суддя до системи жодної інформації не вносить. Відповідальність за її наповнення покладається на секретаріат.

Ідентифікація відбувається Р·Р° РґРѕРїРѕРјРѕРіРѕСЋ електронної «РїРµС‡Р°С‚РєРё», СЏРєСѓ спеціальна програма генерує для кожного документа. Подання документів Р·Р° іншу сторону РЅРµ допускається, адресант повинен бути уповноваженим представником сторони. Хоча суто технічно це можливо, але, якщо такий факт Р±СѓРґРµ виявлено, — наслідки для «Р¶Р°СЂС‚С–РІРЅРёРєР°» будуть дуже серйозними.

Система приймає документи лише Сѓ форматі «*.pdf». Файли можна створювати Сѓ програмі Word С– зберігати Сѓ форматі «*.pdf» — це бажаний варіант, оскільки дозволяє застосовувати контекстний пошук. Допускається С– просте сканування документів Р· подальшим зберіганням Сѓ форматі «*.pdf».

Утім, деякі суди ще вимагають паперові варіанти (як правило, це секретні матеріали), а кілька суддів віддають перевагу саме паперовим.

— Рђ чи С” СЃСѓРґРґС–, СЏРєС– взагалі РЅРµ послуговуються електронними системами?

— Так, С” невелика кількість СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– принципово відмовилися РІС–Рґ електронного документообігу. Р† нічого, система РІС–Рґ цього РЅРµ постраждала, Р° досвідчених СЃСѓРґРґС–РІ зберегли.

Мені РІС–РґРѕРјС– приклади, коли РІ Україні висококваліфіковані СЃСѓРґРґС– подали Сѓ відставку, РЅРµ бажаючи проходити кваліфоцінювання лише тому, що погано володіють РєРѕРјРї’ютерним набором тексту (!) С– боялися через це невчасно виконати практичне завдання. Рђ могли Р± С– далі працювати РЅР° користь СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи, Р±Рѕ мають гарну репутацію, РґРѕСЃРІС–Рґ, сили, енергію.

— Тобто СЃСѓРґРґСЏ може РЅРµ перетинатися С–Р· цією системою?

— Так, але РІРѕРЅР° допомагає РІ організації Р№РѕРіРѕ роботи. Наприклад, формує електронні повідомлення РІСЃС–Рј причетним РґРѕ справи — РІРёРјРѕРіР° переважно РІСЃС–С… СЃСѓРґС–РІ (коли подано, РєРѕРјСѓ/РІС–Рґ РєРѕРіРѕ, РїСЂРѕ що). Адресант має можливість отримати електронну квитанцію РїСЂРѕ доставку, СЏРєР° С” доказом виконання цієї РІРёРјРѕРіРё.

Номер справи присвоюється автоматично, щороку оновлюється С– містить РєРѕРґ офісу, СЂС–Рє, тип справи (процес), РІС…С–РґРЅРёР№ номер матеріалів. Система також забезпечує визначення приміщення, дати СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ засідання, Р° також залучення перекладача. До речі, це РѕРґРЅР° Р· новацій останньої версії програми. РќРёРЅС– 23 федеральні СЃСѓРґРё РѕР±РѕС… СЂС–РІРЅС–РІ Сѓ СЂС–Р·РЅРёС… федеральних округах тестують РЅРѕРІСѓ версію системи — лише для СЃСѓРґРґС–РІ, РІСЃС– інші СЃСѓРґРё перейдуть РЅР° неї протягом наступних трьох (!) СЂРѕРєС–РІ після доопрацювання остаточної версії.

— Невже РІСЃРµ так РґРѕР±СЂРµ працює, що немає недоліків?

— Серед певних незручностей — обмежений пошук Сѓ системі РЎРњ/ECF. Для проведення юридичних досліджень (наприклад, Р· Р±РѕРєСѓ університетів, недержавних організацій тощо) існують інші пошукові системи, наприклад згадана PACER Case Locator та інші.

Реєстрація в PACER безкоштовна (у тому числі для користувачів з України). Проте треба зазначити номер банківської картки, бо іноді інформація все ж таки може бути платною.

РџСЂРё переході справи РґРѕ апеляційної інстанції номер РЅРµ зберігається, присвоюється інший, однак електронний доступ апеляційного, верховного СЃСѓРґС–РІ РґРѕ справи С”. Ім’СЏ С– прізвище людини РЅРµ вважаються закритою інформацією (Р·Р° винятком неповнолітніх РѕСЃС–Р±). Завжди захищена інформація — банківські рахунки, номер картки особистого страхування.

Р РѕР·РїРѕРґС–Р» справ Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” система «РљРѕР»РѕРґР° карт», СЏРє СЏ СЂРѕР·СѓРјС–СЋ, Р·Р° принципом, схожим РЅР° наш авторозподіл. Хоча колеги Р· іншої РіСЂСѓРїРё, СЏРєС– перебували РІ Айдахо, розповідали РїСЂРѕ тамтешній історичний РґРѕСЃРІС–Рґ витягування папірців Р· номерами справ, СЏРєРёР№ використовується РґРѕРЅРёРЅС–, — традиція понад СѓСЃРµ! (усміхається).

«РЎРёСЃС‚ему розробили так, щоб СЃСѓРґРґСЏ мав Р·РјРѕРіСѓ зробити Р±СѓРґСЊ-що С– звідусіль»

— Р’Рё розповіли РїСЂРѕ федеральні СЃСѓРґРё. Рђ чим відрізняється робота СЃСѓРґС–РІ РЅР° СЂС–РІРЅС– штатів?

— Діяльність федеральних СЃСѓРґС–РІ — це лише вершина айсберга, оскільки кожен штат має СЃРІРѕСЋ юрисдикцію, триланкову СЃСѓРґРѕРІСѓ систему, Р° також СЃРІРѕС— особливості, що часом можуть викликати щирий РїРѕРґРёРІ. Наприклад, Сѓ штаті Техас С–, здається, РІ Оклахомі діють РґРІР° верховні СЃСѓРґРё — так склалося історично; виборча система СЃСѓРґРґС–РІ; СЃСѓРґРґС– — мери містечок без юридичної освіти С– так далі. РЎСѓРґРѕРІР° система Техасу через СЃРІРѕС— особливості, що мають давнє походження, вважається однією Р· найскладніших Сѓ світі. РЇРє кажуть самі техасці: «Everything is bigger in Texas».

До речі, нам говорили, що Р· річного бюджету Техасу (понад $107 млрд) $10—12 млрд виділяється РЅР° ІТ, С– значна частина цих витрат РїРѕРІ’язана саме С–Р· СЃСѓРґРѕРІРѕСЋ системою. Р† це лише РѕРґРёРЅ штат РЎРЁРђ, нехай найбільший РЅР° континентальній частині країни С– РґСЂСѓРіРёР№ Р·Р° кількістю населення.

Для ліпшого СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ специфіки зазначу, що більшість справ розглядається саме РІ судах штатів РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ законодавства конкретного штату — понад 90% С– кримінальних, С– цивільних справ. Р† лише близько 10% — Сѓ федеральних судах, РґРµ слухаються справи РїСЂРѕ порушення федеральних законів. РўРѕР¶, мабуть, можна витратити РІСЃРµ життя РЅР° глибоке дослідження особливостей функціонування СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи РЎРЁРђ та застосування нею електронних систем.

— РЇРєС– особливості РїРѕР±СѓРґРѕРІРё електронної системи судочинства РІ Техасі впали РІ РѕРєРѕ?

— Сподобалася зосередженість РЅР° комфорті РІСЃС–С… користувачів системи, але РІ першу чергу — СЃСѓРґРґС–РІ. РЇРє сказав адміністративний директор служб СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації штату Техас Девід Слейтон, «СЃРёСЃС‚ему розробили так, щоб СЃСѓРґРґСЏ мав Р·РјРѕРіСѓ зробити Р±СѓРґСЊ-що С– звідусіль».

Інакше кажучи, сучасні технічні рішення (наприклад, використання планшетів паралельно Р· іншими РєРѕРјРї’ютерами) застосовуються для підвищення мобільності та оперативності правосуддя. Хоча тим самим фактичний робочий час СЃСѓРґРґС– подовжується. Але Р¶ С– РґРѕРІС–СЂР° суспільства РґРѕ СЃСѓРґС–РІ Р·Р° таких СѓРјРѕРІ підтримується РЅР° стабільно РІРёСЃРѕРєРѕРјСѓ СЂС–РІРЅС–.

— Напевне, такого СЂРѕРґСѓ технічні рішення потребують посиленої уваги РґРѕ безпеки С– конфіденційності?

— Дійсно, питання безпеки гостро постало перед СЃСѓРґРѕРІРѕСЋ адміністрацією штату наприкінці 2010 СЂРѕРєСѓ, коли РѕРґРЅР° Р· працівниць, РїРѕРїСЂРё заборону, робила велику кількість РїРѕРєСѓРїРѕРє перед Р С–Р·РґРІРѕРј Р· робочого РєРѕРјРї’ютера. Хакери відстежили ІР-адресу, проникли РІ мережу С– РІРїСЂРѕРґРѕРІР¶ 10 РґРЅС–РІ аналізували трафік та банківські Р№ податкові файли. Спочатку успішно вивели $220 тис. через американські та європейські банки. Р—Р° РґСЂСѓРіРѕСЋ СЃРїСЂРѕР±РѕСЋ псевдоплатіж Сѓ СЃСѓРјС– $500 тис. було зупинено РѕРґРЅРёРј С–Р· банків штату Теннессі.

Ця історія викликала підвищену увагу Р· Р±РѕРєСѓ РЅРµ тільки правоохоронних органів, Р° Р№ керівництва СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації — СЏРє РґРѕ посилення безпеки технічними засобами, так С– РґРѕ необхідності чіткого дотримання правил персоналом.

Серед актуальних питань, СЏРєРёРјРё займаються ІТ-фахівці СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи Техасу, — заміна РєРѕРјРї’ютерів (минуло 4 СЂРѕРєРё експлуатації), робота над аналітичними моделями та системами, що базуються РЅР° штучному інтелекті, Р· метою розвантаження СЃСѓРґС–РІ РІС–Рґ незначних справ (РґСЂС–Р±РЅС– платежі, орендні РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅРё, звільнення РїС–Рґ заставу тощо). Активно розвивається проект PRAISTX — інформаційна система оцінювання СЂРёР·РёРєС–РІ РїСЂРё вирішенні питання щодо застосування РґРѕ РѕСЃРѕР±Рё арешту. До речі, перший РґРѕСЃРІС–Рґ використання показав С—С— РІРёСЃРѕРєСѓ ефективність.

«РќР°Р№Р±С–льша проблема — постійне докладання зусиль, аби РЅРµ втратити РґРѕРІС–СЂСѓ суспільства»

— Якщо підсумувати враження РІС–Рґ побаченого, СЏРєС– РІРёСЃРЅРѕРІРєРё РІРё зробили?

— Таких вражень дуже багато, РІРѕРЅРё потребують осмислення С– систематизації. РўРёРј більше що Р·Р° час підготовки цього інтерв’СЋ СЏ встиг побувати Р· навчальною РїРѕС—Р·РґРєРѕСЋ РІ Канаді (РґСЏРєСѓСЋ канадсько-українському проекту «РџС–дтримка СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи») С– протягом короткого часу отримав дуже багато інформації для аналізу та використання Сѓ СЃРІРѕС—Р№ роботі.

Ось кілька ключових підсумків.

РЎСѓРґРѕРІР° влада РЎРЁРђ чи Канади С” гілкою влади, абсолютно СЂС–РІРЅРѕСЋ Р· виконавчою С– законодавчою. Р РѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ необхідності постійно працювати над модернізацією законодавства (чого варте оперативне прийняття конгресом штату Техас закону «РџСЂРѕ хмарні технології»), належно фінансувати судочинство, надзвичайно тісна С– ефективна співпраця СѓСЂСЏРґРѕРІРёС… ІТ-структур Р· колегами, СЏРєС– безпосередньо забезпечують діяльність правосуддя, — це РІСЃРµ наочно ілюстрували. Така взаємодія РЅР° тлі РІРёСЃРѕРєРѕРіРѕ професіоналізму СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ РєРѕСЂРїСѓСЃСѓ, унеможливлення втручання РІ діяльність СЃСѓРґС–РІ С– незалежність СЃСѓРґРґС–РІ разом Р· С—С…РЅСЊРѕСЋ внутрішньою відповідальністю перед СЃРѕР±РѕСЋ С– суспільством цементують владу, виступають підґрунтям сталого суспільного розвитку.

Високопрофесійні працівники апарату СЃСѓРґС–РІ — запорука ефективного судівництва. Р† американський, С– канадський РґРѕСЃРІС–Рґ показують, що завдяки грамотному плануванню роботи СЃСѓРґС–РІ та апарату, постійному аналізу ефективності, використанню сучасних інформаційних та соціологічних технологій можна досягти великих результатів, СЏРєС– РЅР° тлі попередніх періодів виглядають вражаюче.

Спостерігається висока активність і прискіплива увага громадськості, ЗМІ до діяльності судової системи. Активна позиція громади щодо процесу формування суддівського корпусу слугує у цих країнах інтересам суспільства.

— Навіть Р·Р° таких СѓРјРѕРІ навряд чи СЃСѓРґРґС– РІСЃС–Рј задоволені. Чи С” проблеми, Р· СЏРєРёРјРё РІРѕРЅРё стикаються?

— РќРµ хочу ідеалізувати, Р·Р° океаном С” СЃРІРѕС— проблеми, РїСЂРѕ СЏРєС– СЃСѓРґРґС– нам розповідали. Наприклад, через виборність СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ Техасі та ще 7 штатах можна говорити РїСЂРѕ СЂРёР·РёРєРё впливу РЅР° виборчу кампанію СЃСѓРґРґС–, Р№РѕРіРѕ подальшу безсторонність.

Вартість СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу — теж проблема, оскільки звичайному громадянину важко оплачувати складні цивільні/кримінальні РїРѕР·РѕРІРё, Р° також безпека електронного судівництва, стабільно РІРёСЃРѕРєС– витрати РЅР° РєРѕРјРї’ютерне обладнання С– програми. Проте найбільша проблема (це слова самих СЃСѓРґРґС–РІ) — постійне докладання зусиль, аби РЅРµ втратити РґРѕРІС–СЂСѓ суспільства, щоб СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєР° робота ґрунтувалася лише РЅР° законі Р№ РЅРµ виходила Р·Р° межі розгляду справи, щоб люди розуміли, для чого законом СЃСѓРґРґСЏРј надані особливі гарантії незалежності.

— РЇРєС– новації, РєСЂС–Рј електронного судочинства, вітчизняній СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі варто перейняти?

— Увага РґРѕ РЅРѕРІРёС… форм здійснення правосуддя, моніторинг ставлення громади РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи — це світовий тренд, СЏРєРёР№ Україні варто підхопити С– розвивати. Серед таких новацій — здійснення правосуддя РІ РѕРЅ-лайн-режимі (реалізованих проектів, наприклад, Сѓ РЎС…С–РґРЅС–Р№ Європі, наскільки СЏ знаю, ще немає), громадські центри СЃРїСЂРёСЏРЅРЅСЏ доступу РґРѕ правосуддя тощо.

Р—РІС–СЃРЅРѕ, новації РЅРµ можуть бути єдиною метою. Їх запровадження — СЂРѕР·СѓРјРЅРµ, ефективне, оперативне — РїРѕРІРёРЅРЅРµ слугувати покращенню правосуддя РІ Україні, розгрібанню завалів, СЏРєС– накопичилися Р·Р° попередні СЂРѕРєРё, Сѓ тому числі РїС–Рґ час проведення СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи.

Нам потрібні ефективна законодавча база, стабільна СЃСѓРґРѕРІР° практика, невпинна робота над підвищенням авторитету правосуддя, гармонізація РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅ громади С– СЃСѓРґС–РІ — це ключові питання розвитку України СЏРє держави. Даруйте мені РјС–Р№ пафос, але СЏ РІ цьому щиро переконаний.

— Ваші побажання СЃСѓРґРґСЏРј — читачам «Р—С–Р‘».

— Правосуддя може бути професійним, безстороннім, авторитетним. Р—Р° словами виконавчого директора РєРѕРјС–СЃС–С— Р· розгляду поведінки СЃСѓРґРґС–РІ штату Техас Еріка Р’С–РЅСЃРѕРЅР°, РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ Верховного СЃСѓРґСѓ Техасу ніколи РЅРµ скаржилися. Саме такої роботи мені Р№ хочеться побажати РІСЃС–Рј СЃСѓРґРґСЏРј України, Р° також того, щоб РІРѕРЅРё отримували велике задоволення РІС–Рґ СѓРјРѕРІ С– результатів своєї діяльності.

Повернутися до переліку розділу