hotline

Новини та повідомлення


Прийнято Закон «Про Вищий антикорупційний суд»

07.06.2018

315 голосами народних депутатів України законопроект прийнято у другому читані та в цілому як Закон.

Проект Закону було зареєстровано за №7440 та прийнято з техніко-юридичними правками.

Законом внесено Р·РјС–РЅРё РґРѕ Кримінального кодексу України, Кодексу України РїСЂРѕ адміністративні правопорушення, Кримінального процесуального кодексу України, Закону України «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя».

Як повідомляє інформаційне управління Апарату Верховної Ради України закон визначає засади організації та діяльності Вищого антикорупційного суду, спеціальні вимоги до суддів цього суду та гарантії їх діяльності, а також особливості проведення конкурсу на посаду судді Вищого антикорупційного суду.

Законом Вищий антикорупційний СЃСѓРґ визначено СЏРє постійно діючий вищий спеціалізований СЃСѓРґ Сѓ системі судоустрою України, завданням СЏРєРѕРіРѕ С” здійснення правосуддя РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ визначених законом засад та процедур судочинства Р· метою захисту РѕСЃРѕР±Рё, суспільства та держави РІС–Рґ корупційних С– РїРѕРІ’язаних С–Р· РЅРёРјРё злочинів та СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ контролю Р·Р° РґРѕСЃСѓРґРѕРІРёРј розслідуванням цих злочинів, дотриманням прав, СЃРІРѕР±РѕРґ та інтересів РѕСЃС–Р± Сѓ кримінальному провадженні.

Законом поширено юрисдикцію Вищого антикорупційного суду на всю територію України та передбачено, що Вищий антикорупційний суд здійснює правосуддя як суд першої та апеляційної інстанцій у кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до його юрисдикції процесуальним законом, а також шляхом здійснення у випадках та порядку, визначених процесуальним законом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у таких кримінальних провадженнях;

аналізує судову статистику, вивчає та узагальнює судову практику у кримінальних провадженнях, віднесених до його підсудності, інформує про результати узагальнення судової практики Верховний Суд та надає йому пропозиції до висновків щодо проектів законодавчих актів, які стосуються організації та діяльності Вищого антикорупційного суду, спеціальних вимог до суддів цього суду та гарантій їх діяльності, а також оприлюднює їх на своєму офіційному веб-сайті.

Р—РіС–РґРЅРѕ С–Р· Законом, кількість СЃСѓРґРґС–РІ Вищого антикорупційного СЃСѓРґСѓ визначається РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ Закону України «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ» Сѓ межах видатків, передбачених Сѓ Державному бюджеті України РЅР° утримання цього СЃСѓРґСѓ, та С–Р· окремим встановленням, Сѓ межах кількості СЃСѓРґРґС–РІ Вищого антикорупційного СЃСѓРґСѓ, кількості СЃСѓРґРґС–РІ Апеляційної палати Вищого антикорупційного СЃСѓРґСѓ.

Окрім того, для здійснення судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальних провадженнях, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, з числа суддів цього суду обираються слідчі судді строком на один рік без права переобрання слідчим суддею два роки поспіль.

Суддя Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду не може бути обраний слідчим суддею.

Визначення кількості слідчих СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ Вищому антикорупційному СЃСѓРґС–, С—С… обрання, виконання РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ СЃСѓРґРґС– першої інстанції Сѓ Вищому антикорупційному СЃСѓРґС– здійснюються РІ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ, передбаченому Законом України «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ» для визначення кількості слідчих СЃСѓРґРґС–РІ, С—С… обрання та виконання РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ СЃСѓРґРґС– Сѓ місцевих судах.

Законом встановлено спеціальні вимоги до судді Вищого антикорупційного суду, вимоги щодо проведення конкурсу на зайняття посади судді Вищого антикорупційного суду.

Законом також визначено особливості забезпечення діяльності Вищого антикорупційного суду, фінансове забезпечення, вимоги до розміщення Вищого антикорупційного суду.

Зокрема, внесено Р·РјС–РЅРё РґРѕ Кримінального процесуального кодексу, СЏРєРёРјРё визначена предметна підсудність Вищого антикорупційного СЃСѓРґСѓ. Р—РіС–РґРЅРѕ С–Р· РЅРёРјРё, «Р’ищому антикорупційному СЃСѓРґСѓ РїС–РґСЃСѓРґРЅС– кримінальні провадження стосовно корупційних злочинів, передбачених РІ примітці статті 45 Кримінального кодексу України, статтями 2062, 209, 211, 3661 Кримінального кодексу України, якщо наявна хоча Р± РѕРґРЅР° Р· СѓРјРѕРІ, передбачених пунктами 1-3 частини Рї’ятої статті 216 Кримінального процесуального кодексу України».

З метою сприяння Вищій кваліфікаційній комісії суддів у встановленні відповідності кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду критеріям професійної етики, доброчесності, тощо згідно Закону утворюється Громадська рада міжнародних експертів у складі 7 членів, які призначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів.

Кожна міжнародна організація може запропонувати Вищій кваліфікаційній комісії суддів України не менше двох кандидатів до складу Громадської ради міжнародних експертів.

Рішення про призначення членів Громадської ради міжнародних експертів ВККС приймає під час відкритого засідання у тому випадку, якщо кількість запропонованих кандидатів до її складу щонайменше вдвічі перевищує кількість вакантних місць.

Члени Громадської ради міжнародних експертів призначаються строком на два роки і не можуть бути призначені повторно.

Членами Громадської ради міжнародних експертів можуть бути призначені громадяни України чи іноземці, СЏРєС– мають бездоганну ділову репутацію, РІРёСЃРѕРєС– професійні та моральні якості, суспільний авторитет, мають РґРѕСЃРІС–Рґ роботи РЅРµ менше РЅС–Р¶ Рї’ять СЂРѕРєС–РІ С–Р· здійснення розслідувань та процесуального керівництва чи здійснення судочинства Сѓ справах, РїРѕРІ’язаних Р· корупцією, РІ тому числі РІ інших країнах.

Законом визначено особливості статусу суддів Вищого антикорупційного суду, додаткові гарантії безпеки суддів Вищого антикорупційного суду, порядок проведення моніторингу доброчесності суддів Вищого антикорупційного суду, умови для підвищення рівня їх професійної компетентності.

 

Джерело: інформаційне управління Апарату Верховної Ради України

Повернутися до переліку розділу