hotline

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ: Керівник служби інспекторів ВРП Володимир Куценко: «Якщо ми хочемо бачити на посадах інспекторів професіоналів, то необхідно в рази підвищити їм заробітну плату»

12.02.2018

Видання: Закон і Бізнес

Актор: Закаблук Марина 

«Р— урахуванням РѕР±СЃСЏРіСѓ роботи, скарг та навантаження кількість інспекторів С” невеликою»

— Володимире Дмитровичу, понад 7 СЂРѕРєС–РІ РІРё займали посаду начальника Територіального управління Державної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації РІ Одеській області. Завдяки вам Сѓ судах Одещини вдалося реалізувати найбільш прогресивні ідеї. РЇРє тепер житимуть СЃСѓРґРё регіону без вашої РѕРїС–РєРё?

— Судами Одеської області опікувалося РўРЈ ДСА РІ Одеській області С– СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– продовжує це робити. Мені вдалося створити чудову фахову команду ентузіастів С– організувати ефективну взаємодію С–Р· судами. Дійсно, завдяки підтримці голів СЃСѓРґС–РІ, СЃСѓРґРґС–РІ, працівників апарату СЃСѓРґС–РІ нам вдалося реалізувати багато прогресивних ідей.

РћРґРЅР° Р· найцікавіших — це запровадження електронного РѕР±РјС–РЅСѓ документами РјС–Р¶ пілотними судами та учасниками процесу РІ рамках проекту «Р•Р»РµРєС‚СЂРѕРЅРЅРµ судочинство». Ідея та РїРѕРєСЂРѕРєРѕРІРёР№ план реалізації цього проекту Р·’явилися РІ РўРЈ ДСА РІ Одеській області ще Сѓ 2014 році, Р° здійснювали Р№РѕРіРѕ через СЂС–Рє Р·Р° підтримки проекту USAID «РќРѕРІРµ правосуддя», Ради СЃСѓРґРґС–РІ, ДСАУ. Але найголовнішим С” участь РІ електронному РѕР±РјС–РЅС– документами адвокатів, громадян, керівників державних установ, СЏРєС– долучилися РґРѕ процесу Р№ активно використовують цей механізм.

Також РЅР° базі теруправління реалізовано РЅРёР·РєСѓ комунікаційних проектів, зокрема «РћРґРµСЃСЊРєРёР№ правовий клуб», та започатковано майданчик для спілкування представників СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, адвокатури, юстиції, нотаріату та громадських РѕР±’єднань. Р—Р° СЃРїСЂРёСЏРЅРЅСЏ українсько-канадського проекту «РџС–дтримка СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи РІ Україні» РЅР° базі РўРЈ ДСА РІ Одеській області створено координаційний комітет представників органів правосуддя, РґРѕ СЏРєРѕРіРѕ ввійшли РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂРё, поліцейські, юристи, адвокати та СЃСѓРґРґС–. Це проекти, СЏРєС– працюють вже РЅРµ РѕРґРёРЅ СЂС–Рє С– доводять СЃРІРѕСЋ корисність С– життєздатність.

Завдяки сучасним технологіям можу брати активну участь у засіданнях комітету та клубу, а також опікуюсь удосконаленням роботи електронного суду.

— Р’Р Рџ визначила, що Сѓ службі інспекторів мають працювати 42 РѕСЃРѕР±Рё. Тобто кожному члену Ради допомагатиме 2 інспектори. Чи РЅРµ замало це Р· огляду РЅР° той РѕР±СЃСЏРі повноважень, СЏРєРёР№ РІРёРєРѕРЅСѓС” Р’Р Рџ? Адже СЃРІРѕРіРѕ часу навіть Сѓ Вищій кваліфікаційній РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ кожному члену допомагало РїРѕ 3 дисциплінарні інспектори.

— Дійсно, Р· урахуванням РѕР±СЃСЏРіСѓ роботи, скарг та навантаження РЅР° кожного інспектора С—С…РЅСЏ кількість незначна. Але РІСЃРµ треба робити поступово. Р’ нас С” певні проблеми Р· розміщенням працівників, оскільки приміщення Р’Р Рџ розраховане для іншої кількості людей, С– РјРё РЅРµ РІ Р·РјРѕР·С– розмістити РІ РЅСЊРѕРјСѓ навіть 42 інспектори. Стосовно кількості інспекторів для кожного члена Ради: Сѓ структурі секретаріату Р’Р Рџ С” РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРµ управління, працівники СЏРєРѕРіРѕ закріплені Р·Р° кожним членом. Таким чином, РЅРёРЅС– керівництву Р’Р Рџ вдалося максимально ефективно організувати роботу С– забезпечити виконання РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… функцій установою та С—С— членами.

— Скільки інспекторів уже працюють Сѓ службі? Коли орієнтовно планується заповнити РІСЃС– вакансії?

— РќРёРЅС– працюють 20 інспекторів. РЇРє тільки Р±СѓРґРµ вирішено питання Р· приміщенням, РјРё зможемо доукомплектувати службу. Також кількість інспекторів безпосередньо залежить РІС–Рґ наявної чисельності членів Р’Р Рџ, оскільки інспектор призначається тільки Р·Р° поданням члена Ради С– лише РЅР° термін Р№РѕРіРѕ повноважень. РўРѕР¶ неповний склад колегіального органу теж впливає РЅР° кількісний склад служби інспекторів.

«Р РѕР±РѕС‚Р° РЅР° посаді СЃСѓРґРґС– дає можливість більш РѕР±’єктивно, справедливо та комплексно підійти РґРѕ підготовки РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ Р·Р° дисциплінарною скаргою»

— РЈ минулому році члени Р’Р Рџ зустрічалися Р· міжнародними експертами, СЏРєС– С—Рј порадили призначати інспекторами юристів, СЏРєС– мають РґРѕСЃРІС–Рґ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— роботи, адже С—Рј Р±СѓРґРµ легше розібратися РІ тому чи іншому питанні, РїРѕРІ’язаному Р· діяльністю СЃСѓРґРґС–РІ. Члени конституційного органу дослухалися РґРѕ рекомендацій іноземних фахівців? РљРёРј раніше працювали правники, призначені РЅР° посади інспекторів? Чи великий Сѓ РЅРёС… РґРѕСЃРІС–Рґ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— роботи?

— Цілком згоден Р· РґСѓРјРєРѕСЋ міжнародних експертів С– вважаю, що хоча Р± РѕРґРёРЅ Р· 2-С… інспекторів повинен мати РґРѕСЃРІС–Рґ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— роботи. Переконаний: робота РЅР° посаді СЃСѓРґРґС– дає можливість більш РѕР±’єктивно, справедливо та комплексно підійти РґРѕ підготовки РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ Р·Р° дисциплінарною скаргою.

Навички, певні переконання та психологічні надбання, здобуті Сѓ процесі професійної діяльності, можуть бути РєРѕСЂРёСЃРЅРёРјРё С– РІ подальшій роботі. РўРѕРјСѓ дуже важливо РїСЂРё підготовці РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ Р·Р° скаргами РѕР±’єктивно, професійно С– всебічно підходити РґРѕ виконання своєї роботи, намагатись утримуватися РІС–Рґ обвинувального чи виправдувального РїС–РґС…РѕРґС–РІ.

Р— 20 інспекторів 5 працювали СЃСѓРґРґСЏРјРё, 9 — РІ апараті СЃСѓРґС–РІ, 2 — адвокатами, 4 — РІ секретаріатах Р’Р Рџ та Р’РљРљРЎ. РўРѕРјСѓ вважаю, що члени Р’Р Рџ дослухалися РґРѕ порад міжнародних експертів, С– можу запевнити: майже РІСЃС– інспектори мають РґРѕСЃРІС–Рґ роботи РІ СЃСѓРґС– та РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅС– фахові навички.

— РљСЂС–Рј цього, міжнародні експерти радили, щоб РґРѕР±С–СЂ юристів РЅР° посади інспекторів РїСЂРѕС…РѕРґРёРІ РїСЂРѕР·РѕСЂРѕ та відкрито, аби суспільство та самі СЃСѓРґРґС– могли довіряти результатам С—С…РЅСЊРѕС— роботи. Утім, Сѓ нас СЃСѓРґРґС– та громадськість дізнаються вже постфактум, хто Р¶ став інспектором. Чи РЅРµ позначиться це РЅР° СЂС–РІРЅС– РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ помічників членів Ради та РґРѕ самих рішень Р’Р Рџ?

— РЎСЊРѕРіРѕРґРЅС– залишається актуальним питання щодо створення служби інспекторів, організації С—С— роботи, навчання інспекторів Р· використанням передового світового РґРѕСЃРІС–РґСѓ, підвищення С—С…РЅСЊРѕРіРѕ професійного СЂС–РІРЅСЏ, удосконалення знань та навичок, уніфікації процесів, єдності практики. Чинне законодавство визначає інспектора СЏРє працівника патронатної служби С– тільки РЅР° термін перебування члена Р’Р Рџ РІ колегіальному органі.

Отже, член Р’Р Рџ готує подання РїСЂРѕ призначення певної РѕСЃРѕР±Рё інспектором, Р° значить, несе певну відповідальність, тому С– призначення відбувається Р·Р° РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕСЋ процедурою. Але РІ майбутньому варто, мабуть, переглянути законодавство РІ частині створення С– діяльності служби інспекторів. Можливо, необхідно запровадити абсолютно РЅРѕРІС– РїС–РґС…РѕРґРё РґРѕ статусу інспектора, процесуальних повноважень (прав та РѕР±РѕРІ’СЏР·РєС–РІ), відповідальності та процедури призначення. Наше завдання — створити професійну службу, довести С—С— ефективність С– необхідність, Р° потім уже — порушувати питання щодо вдосконалення, РІ тому числі законодавства РІ цій сфері.

«РќР°С€Р° країна РЅРµ настільки багата, щоб кожні 4 СЂРѕРєРё витрачати кошти РЅР° навчання та утримання РЅРѕРІРёС… інспекторів»

— РЇРє вважаєте, члени Р’Р Рџ РїРѕРІРёРЅРЅС– РЅР° 100% довіряти проектам РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ та рішень, підготовленим інспекторами? Чи РІСЃРµ Р¶ таки представники Ради мають перевіряти, чи випадково РЅРµ припустилися інспектори помилки?

— Р—РіС–РґРЅРѕ Р· вимогами чинного законодавства член Р’Р Рџ РїС–РґРїРёСЃСѓС” РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅС– запити та отримує РІС–РґРїРѕРІС–РґС–, Р° інспектор РІРёРєРѕРЅСѓС” Р№РѕРіРѕ доручення. РўРѕРјСѓ навіть РЅР° стадії підготовки РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ член Р’Р Рџ повинен перевіряти Р±СѓРґСЊ-СЏРєСѓ інформацію: це РІРёРјРѕРіР° закону.

В такому разі питання щодо довіри чи недовіри не виникає. Так визначив законодавець, який покладає відповідальність на члена ВРП. Однак ми вже говорили, що в майбутньому необхідно позбавити членів ВРП зайвої роботи, навіть суто технічної, а можливо, і в частині розслідування дисциплінарного проступку. Але це планується зробити після внесення відповідних змін до законодавства.

— Фактично інспектори збиратимуть доказову базу, РЅР° РѕСЃРЅРѕРІС– СЏРєРѕС— Р№ прийматиметься РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРµ рішення. РЇРєС– навички мають бути РІ інспекторів для Р·Р±РѕСЂСѓ та аналізу потрібної інформації?

— Ваше питання стосується майбутнього, РІРѕРЅРѕ правильне С– дуже актуальне. Наша країна РЅРµ настільки багата, щоб кожні 4 СЂРѕРєРё витрачати кошти РЅР° навчання та утримання РЅРѕРІРёС… інспекторів. Р— огляду РЅР° РЅРѕСЂРјРё чинного законодавства С–СЃРЅСѓС” велика вірогідність РїРѕРІРЅРѕС— заміни вже навчених С– працюючих інспекторів, оскільки патронатна служба передбачає термін перебування РЅР° посаді тільки РЅР° строк обрання члена Р’Р Рџ, Р° РЅРѕРІРёР№ член Ради має право подати подання для призначення інспектором іншої РѕСЃРѕР±Рё. Вважаю, варто вже СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– замислитися над тим, СЏРє зберегти РІ майбутньому навчених професіоналів Р· РґРѕСЃРІС–РґРѕРј роботи.

— РЈ Положенні РїСЂРѕ інспектора Р’Р Рџ перераховані повноваження, СЏРєС– виконуватимуть інспектори. Чому серед РЅРёС… немає такого РѕР±РѕРІ’СЏР·РєСѓ, СЏРє попередній аналіз матеріалів щодо втручання РІ діяльність служителів Феміди? Виходить, питання втручання С” надто чутливим, тому РЅРёРј займатимуться виключно члени Р’Р Рџ, без залучення інспекторів?

— Передбачені РІ положенні повноваження інспекторів РЅРµ виходять Р·Р° рамки чинного законодавства. РўРѕРјСѓ РІСЃРµ, що законом віднесено РґРѕ компетенції члена Р’Р Рџ, РЅРµ може бути предметом діяльності інспектора. Р— огляду РЅР° власний РґРѕСЃРІС–Рґ повністю погоджуюсь С–Р· тим, що питання втручання РІ діяльність СЃСѓРґРґС–РІ С” надто чутливим С–, можливо, РІ деяких випадках навіть політичним.

«РќР°Р№РіРѕР»РѕРІРЅС–ше РІ роботі — РЅРµ кількість розглянутих скарг, Р° обґрунтованість РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ, СЏРєС– подаються РЅР° розгляд Р’Р Рџ»

— Р’ СЏРєРёС… випадках потрібно відправляти інспектора РІ службове відрядження? Чи часто потрібно Р±СѓРґРµ розбиратися РІ ситуації, так Р±Рё мовити, РЅР° місці РїРѕРґС–Р№?

— РќР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, дуже СЂС–РґРєРѕ. РЎСЊРѕРіРѕРґРЅС– РјРё намагаємося запроваджувати РЅРѕРІС– засоби комунікації, зокрема такі, СЏРє електронний РѕР±РјС–РЅ, відеоконференція та отримання інформації Р· автоматизованих систем діловодства. Це дасть Р·РјРѕРіСѓ швидко, просто С– РїСЂРѕР·РѕСЂРѕ отримувати достовірну інформацію, Р° участь С– спілкування РІ режимі РѕРЅ-лайн зекономить час С– кошти.

Якщо говорити про суддів і громадян, слід зазначити, що такі відрядження не лише потребують витрат, але й матимуть наслідком десятки нерозглянутих справ під час поїздки судді до столиці.

Також секретаріат Р’Р Рџ закінчує роботу над впровадженням електронної скарги, але нам необхідне внесення Р·РјС–РЅ РґРѕ назви С‡.2 СЃС‚.107 закону «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ». Варто слова: «Р”исциплінарна скарга подається Сѓ РїРёСЃСЊРјРѕРІС–Р№ формі» замінити: «РїРёСЃСЊРјРѕРІС–Р№ або електронній формі». Також слід Рї.4 С‡.2 цієї статті доповнити словами: «Р”исциплінарна скарга підписується скаржником С–Р· зазначенням дати С—С— підписання або ЕЦП Сѓ разі подання РІ електронній формі».

— РЇРє вважаєте, чи сприятиме інститут інспекторів забезпеченню єдності практики РІ питаннях притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ дисциплінарної відповідальності, відсторонення служителів Феміди РІС–Рґ здійснення правосуддя? Чому?

— Єдність практики — це питання, СЏРєРµ більше стосується членів Р’Р Рџ та секретарів дисциплінарних палат. Але якщо РјРё РіРѕРІРѕСЂРёРјРѕ РїСЂРѕ створений РЅР° професійній РѕСЃРЅРѕРІС– постійно діючий інститут служби інспекторів Р· певними процесуальними повноваженнями (правами та РѕР±РѕРІ’язками) С– відповідальністю, то РїСЂРё Р·РјС–РЅС– членів Р’Р Рџ, Р° РІРѕРЅРё будуть змінюватися кожні 4 СЂРѕРєРё, можливо, якраз інститут служби інспекторів мав Р±Рё стати тією інституційною пам’яттю установи, СЏРєР° дасть Р·РјРѕРіСѓ забезпечувати єдність практики.

— Скільки відсотків роботи, СЏРєСѓ РЅРёРЅС– виконують члени Р’Р Рџ, перекладуть СЃРѕР±С– РЅР° плечі інспектори? Чи достойно оплачуватиметься С—С…РЅСЏ робота?

— Важко сказати Сѓ відсотках, але можу запевнити, що Р’Р Рџ працює РІ досить складному режимі перенавантаження. Кількість скарг зростає Р· кожним СЂРѕРєРѕРј, РЅРµ враховуючи багатотисячних залишків, переданих Р’РљРљРЎ. Але найголовніше РІ нашій роботі — РЅРµ кількість розглянутих скарг, Р° якість вивчення матеріалів та обґрунтованість РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ, СЏРєС– подаються РЅР° розгляд Р’Р Рџ.

Контролюючи організацію роботи інспекторів, можу сказати, що робочий день майже кожного з них починається раніше від встановленого часу, а закінчується набагато пізніше. Іноді їм доводиться виходити на роботу й у вихідні, щоб встигнути доопрацювати висновки до засідання Ради або дисциплінарної палати. Це свідчить про надмірне навантаження.

Щодо оплати праці: якщо ми хочемо бачити на посадах інспекторів професіоналів, то необхідно в рази підвищити їм заробітну плату. Вона не повинна бути меншою від суддівської винагороди, причому на рівні судді апеляційного суду.

Дякую за увагу до діяльності нашої служби та за професійні запитання!

Повернутися до переліку розділу