hotline
 kor

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ. Голова ВРЮ Ігор Бенедисюк: «Хотілося б, аби судді бачили у ВРП не лише дисциплінарний орган, а перш за все виразника своїх інтересів»

03.10.2016

Видання: «Р—акон С– Бізнес»
Номер видання: № 40 (1286)
Автор: Євген Березовський

 

«РЈ більшості європейських держав процес розгляду дисциплінарної справи щодо СЃСѓРґРґС– С” більш закритим, РЅС–Р¶ РІ Україні»

— Ігорю Михайловичу, Р’Р Р® працює РІ РЅРѕРІРѕРјСѓ складі вже понад СЂС–Рє. РЇРєС– недоліки РІ організації С—С— роботи РІРё можете назвати? Чи усунуті РІРѕРЅРё шляхом унесення Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції та розроблення проекту закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя»?

— Повноважний склад Р’Р Р® розпочав роботу 9 червня минулого СЂРѕРєСѓ. Протягом цього періоду РІС–РЅ працює РІ інтенсивному режимі Р№ належно РІРёРєРѕРЅСѓС” СЃРІРѕС— РѕР±РѕРІСЏР·РєРё.

Від самого початку діяльності перед членами Ради постав ряд важливих завдань:

• запровадження автоматичного розподілу матеріалів щодо СЃСѓРґРґС–РІ;

• забезпечення РѕРЅ-лайн-трансляції РІСЃС–С… засідань Ради;

• розгляд матеріалів, нагромаджених Р·Р° тривалий період вимушеної перерви РІ роботі;

• напрацювання практики розгляду справ, зокрема Р·Р° висновками РўРЎРљ...

Зрештою новосформований склад ВРЮ, до якого ввійшли представники різних судових інстанцій (касаційної, апеляційної, першої) і спеціалізацій, а також адвокати й науковці, мав стати злагодженою командою.

Можу сказати, що із цими завданнями Рада впоралася.

Р—РІС–СЃРЅРѕ, Сѓ процесі роботи виникають труднощі... Деякі проблеми були зумовлені недосконалим законодавчим регулюванням РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… питань. Р—РјС–РЅРё РґРѕ Конституції, РЅРѕРІРёР№ закон «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ», проект закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя» СЂРѕР·РІ’язують РЅРёР·РєСѓ таких проблем. Зокрема, проблеми РєРІРѕСЂСѓРјСѓ РїСЂРё прийнятті рішень РЅР° засіданнях Ради, строків притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ відповідальності, підстав зупинення розгляду заяви СЃСѓРґРґС– РїСЂРѕ звільнення РґРѕ розгляду РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ дисциплінарного провадження тощо.

Важлива проблема, СЏРєСѓ усувають законодавчі Р·РјС–РЅРё, — це одночасне здійснення процедур притягнення СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ дисциплінарної відповідальності РґРІРѕРјР° органами: Р’Р Р® та Вищою кваліфікаційною комісією СЃСѓРґРґС–РІ. Відтепер СѓСЃС–

дисциплінарні провадження щодо суддів будуть зосереджені у ВРП. Роль первинного дисциплінарного органу щодо суддів виконуватимуть дисциплінарні палати, які будуть створені у ВРП.

— РЇРєС– законодавчі Р·РјС–РЅРё, навпаки, можуть ускладнити діяльність Р’Р Рџ?

— Деякі законодавчі Р·РјС–РЅРё С” неоднозначними, РІ окремих моментах наявна надмірна деталізація діяльності Р’Р Рџ. Ці питання намагаємось обговорювати РЅР° засіданнях Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи, РїС–Рґ час РґРёСЃРєСѓСЃС–Р№ щодо РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… проектів.

Надмірна законодавча деталізація не характерна для розвинених європейських держав, в яких існує тривала традиція та усталена практика правозастосування. Проте в Україні така традиція тільки формується. Тому деталізація відповідних процедур на рівні положень законодавства може бути справді доцільною.

Окремим питанням, на яке часто звертають увагу зарубіжні експерти, є високий рівень відкритості дисциплінарних проваджень щодо українських суддів. Це має на меті захист авторитету правосуддя та ділової репутації окремого судді. Наприклад, у Португалії весь процес дисциплінарного провадження є закритим, у відкритому доступі розміщується тільки остаточне рішення щодо судді після завершення всіх апеляційних процедур. Разом з тим не слід забувати, що в Україні склалася інша ситуація в судовій системі. Підвищений рівень відкритості дисциплінарних проваджень, установлений українським законодавством, є необхідним на цьому етапі заходом, який має на меті відновлення довіри до судової влади. Саме тому місія ВРП сьогодні є такою важливою.

У будь-якому разі певні недосконалі моменти нового законодавчого регулювання плануємо виправляти безпосередньо практикою його застосування, а також на рівні регламенту ВРП, робота над розробленням якого ведеться вже зараз.

— Р— початком розгляду скарг РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ незалежно РІС–Рґ інстанції суттєво зросте навантаження РЅР° Раду. РЇРє Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ С–Р· цим члени Р’Р Р® сприйняли такі перетворення?

— Так, очікується збільшення кількості скарг, СЏРєС– надходитимуть РЅР° адресу Ради. РљСЂС–Рј того, Р·РіС–РґРЅРѕ Р· «РџСЂРёРєС–нцевими та перехідними положеннями» РЅРѕРІРѕРіРѕ закону «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ» Р’Р Рџ мають бути передані РІСЃС– скарги щодо поведінки СЃСѓРґРґС–РІ місцевих та апеляційних СЃСѓРґС–РІ, РЅРµ розглянуті Р’РљРљРЎ. Ідеться десь РїСЂРѕ 15 тис. скарг, СЏРєС– потрібно Р±СѓРґРµ опрацювати співробітникам секретаріату та членам Ради.

Р—РІС–СЃРЅРѕ, РІСЃС– розуміють, що навантаження значно зросте. Але С– протягом останнього СЂРѕРєСѓ Р’Р Р® працювала РІ дуже напруженому режимі. РњРё провели близько 130 засідань, Р· РЅРёС… майже 50 засідань власне Ради та 80 — секцій. РќР° опрацюванні Р’Р Р® та С—С— секретаріату перебувало близько 9500 звернень народних депутатів, громадян, установ, організацій, Р· СЏРєРёС… приблизно 5850 — скарги РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ. Р—Р° період роботи повноважний склад Р’Р Р® рекомендував звільнити понад 2000 СЃСѓРґРґС–РІ, розглянув СѓСЃС– РІРёСЃРЅРѕРІРєРё, що надійшли РІС–Рґ РўРЎРљ. Очевидно, що ці питання потребували значних часових затрат. РўРѕРјСѓ РґРѕ інтенсивної роботи нам, СЏРє кажуть, РЅРµ звикати.

Хоча після 30 вересня Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· більшим навантаженням

актуальним питанням стане пошук нових висококваліфікованих кадрів для секретаріату ВРП, фінансових, технічних ресурсів для виконання нових завдань.

«РЈ законі планується закріпити положення, що слугуватимуть фільтрами для запобігання накопиченню «РЅРµРЅР°Р»РµР¶РЅРёС…» скарг»

— Практика розгляду скарг РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ вищих СЃСѓРґС–РІ показує, що РІ більшості випадків дисциплінарне провадження взагалі РЅРµ відкривається або Р·РіРѕРґРѕРј приймається рішення РїСЂРѕ відсутність підстав для застосування санкцій. РќР° вашу РґСѓРјРєСѓ, скаржники РЅРµ зловживають СЃРІРѕС—РјРё правами? Чи потрібно боротися Р· безпідставними скаргами, адже це теж своєрідний СЃРїРѕСЃС–Р± тиску РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ?

— Проблема необгрунтованості Р№ неналежного оформлення скарг РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ С” РґС–Р№СЃРЅРѕ значною та потребує ефективного СЂРѕР·РІ’язання. Багато скарг — це РєРѕРїС–С— апеляційних С– касаційних скарг, оформлених СЏРє звернення РґРѕ Р’Р Р®. Безумовно, мотивами подання таких скарг нерідко С” намагання чинити своєрідний тиск РЅР° СЃСѓРґРґСЋ чи помилкове уявлення щодо можливості перегляду СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ рішення Сѓ випадку задоволення РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕС— скарги.

Для виправлення ситуації заплановано проведення СЂРѕР·’яснювальних заходів, підготовку інформаційних матеріалів для громадян щодо РїРѕСЂСЏРґРєСѓ подання скарг РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ, Р° також процедури С—С… розгляду. РљСЂС–Рј того, РЅР° СЂС–РІРЅС– закону РїСЂРѕ Р’Р Рџ планується закріпити положення, що слугуватимуть законодавчими фільтрами Р· метою запобігання надходженню та накопиченню «РЅРµРЅР°Р»РµР¶РЅРёС…» скарг.

— РћРґРЅРµ Р· важливих перетворень РІ організації роботи Р’Р Р® — можливість ухвалення рішення РїСЂРѕ порушення РїСЂРёСЃСЏРіРё простою більшістю. РЇРє РІРё оцінюєте ці Р·РјС–РЅРё? Р’РѕРЅРё РЅРµ обмежують захист СЃСѓРґРґС–РІ?

— Чинний закон РїСЂРѕ Р’Р Р® передбачає, що рішення Ради стосовно внесення подання РїСЂРѕ звільнення СЃСѓРґРґС– Р·Р° особливих обставин, Р° також рішення РїСЂРѕ порушення РІРёРјРѕРі несумісності приймається більшістю голосів РІС–Рґ конституційного складу Ради, тобто щонайменше 11 голосами. Р— урахуванням поточного складу членів Р’Р Р®, РґРѕ СЏРєРѕРіРѕ належать 15 членів, котрі працюють РЅР° постійній РѕСЃРЅРѕРІС–, таке положення призводило РґРѕ неоднозначних ситуацій. Наприклад, коли 10 С–Р· 15 присутніх членів Ради підтримують певне рішення, 4 — проти, доповідач Сѓ справі РЅРµ бере участі РІ голосуванні, то РІРѕРЅРѕ РЅРµ приймається, хоча Р№ набрало більшість голосів. Таким чином, позиція меншості могла фактично заблокувати рішення більшості, що, безумовно, впливало Р№ РЅР° якість обгрунтування такого вердикту.

РЈ проекті закону РїСЂРѕ Р’Р Рџ запропоновано СЂРѕР·РІ’язання цієї проблеми шляхом закріплення положення щодо прийняття РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… рішень Ради або С—С— палати більшістю членів, присутніх РЅР° засіданні. РќРµ думаю, що такий РїРѕСЂСЏРґРѕРє може обмежити захист СЃСѓРґРґС–. Навпаки, це положення покликане запобігти прийняттю недостатньо обгрунтованих рішень.

— Рішення Р’Р Рџ щодо застосування дисциплінарних санкцій РґРѕ СЃСѓРґРґС–РІ можна Р±СѓРґРµ оскаржити тільки Р· процесуальних підстав. Чи була, РЅР° вашу РґСѓРјРєСѓ, необхідність Сѓ таких

змінах?

— Р—РіС–РґРЅРѕ Р· положеннями проекту закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя» рішення РІ дисциплінарній справі щодо СЃСѓРґРґС– прийматиметься спочатку дисциплінарною палатою, Р° вже потім може бути винесене суддею РЅР° розгляд Р’Р Рџ, РґРµ Р·Р° Р№РѕРіРѕ ухвалення має проголосувати більшість присутніх членів Ради. Після цього СЃСѓРґРґСЏ може звернутися Р·С– скаргою РґРѕ Верховного РЎСѓРґСѓ.

Підстави, Р· СЏРєРёС… Р’РЎ може скасувати рішення Р’Р Рџ, передбачають обмежений СЃСѓРґРѕРІРёР№ контроль. РЎСѓРґ Р±СѓРґРµ Р·’ясовувати наявність Сѓ рішенні Ради посилань РЅР° визначені законом підстави дисциплінарної відповідальності СЃСѓРґРґС– та мотиви, Р· СЏРєРёС… РІРѕРЅР° дійшла РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ, Р° також наявність процесуальних підстав для скасування рішення:

• через неповноважний склад Ради;

відсутність підпису відповідальної особи;

• неповідомлення належним чином СЃСѓРґРґСЋ РїСЂРѕ засідання дисциплінарного органу.

Дуже важливо, що межі судового перегляду рішення ВРП будуть чітко окреслені на рівні законодавства. Це відповідає принципу правової визначеності, який є однією з гарантій дотримання прав, і дозволить не допустити помилкової практики, що склалась у Вищому адміністративному суді, який замість перевірки дотримання меж повноважень державного органу переглядає рішення ВРЮ по суті.

Суд має здійснювати функції судового контролю, не підміняючи при цьому собою державних органів, рішення яких переглядаються.

— Чи правильно СЏ СЂРѕР·СѓРјС–СЋ, що починаючи Р·

жовтня, якщо суддя подав заяву про звільнення, ВРЮ матиме тільки місяць для того, щоб її задовольнити. Чи може це стати для суддів, які порушили присягу, механізмом уникнення відповідальності? Адже процедура притягнення до дисциплінарної відповідальності триваліша.

— РќС–, неправильно. РЈ проекті закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя» РїСЂСЏРјРѕ передбачені повноваження Ради зупинити розгляд питання РїСЂРѕ звільнення СЃСѓРґРґС– Р· посади Сѓ відставку, Р·Р° власним бажанням чи Р·Р° станом Р·РґРѕСЂРѕРІ’СЏ РґРѕ вирішення питання РїСЂРѕ Р№РѕРіРѕ звільнення Р·Р° наслідками дисциплінарного провадження.

Отже, законопроект установлює запобіжні механізми для зловживань з боку суддів своїм правом на звільнення з посади.

— РћРґРЅРµ Р· РЅРѕРІРёС… повноважень, СЏРєРµ отримає Р’Р Рџ, — ухвалення рішень РїСЂРѕ тимчасове відсторонення СЃСѓРґРґС– РІС–Рґ здійснення правосуддя. РќР° вашу РґСѓРјРєСѓ, таке відсторонення має бути формальним (якщо С” кримінальне провадження — слід відсторонювати) чи Рада має аналізувати особливості кожного подання?

— Проектом закону РїСЂРѕ Р’Р Рџ передбачено, що СЃСѓРґРґСЋ може бути тимчасово відсторонено РІС–Рґ здійснення правосуддя Р·Р° рішенням Ради:

• Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· притягненням РґРѕ кримінальної відповідальності;

• РїСЂРё проведенні кваліфікаційного оцінювання або РІ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ застосування дисциплінарного стягнення.

При цьому Конституцією та законопроектом прийняття рішення щодо відсторонення судді від посади віднесено до повноважень ВРП як органу, а не її палати.

РЇРє убачається Р· положень проекту, РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРµ рішення Р’Р Рџ щодо відсторонення СЃСѓРґРґС– Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· притягненням РґРѕ кримінальної відповідальності має ухвалюватися більшістю членів Р’Р Рџ Р·Р° певною процедурою. Таким чином, проект залишає Р’Р Рџ певну дискрецію РІ цьому питанні.

«РЇРєС‰Рѕ нас критикують Р· РѕР±РѕС… Р±РѕРєС–РІ, значить, РјРё десь посередині Р№ СѓСЃРµ СЂРѕР±РёРјРѕ правильно»

— РќР° останньому засіданні РІ серпні Р’Р Р® ухвалила рішення РїСЂРѕ звільнення 229 СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– бажали піти Р· посад. Рђ РЅР° першому засіданні Сѓ вересні опрацювала ще близько 80 таких заяв, РЅР° наступних засіданнях теж розглядалися ці питання. РЈ чому, РЅР° вашу РґСѓРјРєСѓ, причина того, що значна кількість законників РЅРµ бажає продовжувати роботу?

— Думаю, С” багато факторів С– причин. Перш Р·Р° РІСЃРµ, РЅР° РјС–Р№ погляд, — це загальна ситуація С–Р· СЃСѓРґРѕРІРѕСЋ владою.

Р—РІС–СЃРЅРѕ, хтось С–Р· СЃСѓРґРґС–РІ РЅРµ має бажання проходити РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅРёР№ РІС–РґР±С–СЂ, передбачений законом «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ»… Але РЅРµ слід відкидати Р№ психологічного фактору втоми РІС–Рґ прискіпливих перевірок, недовіри Р№ тиску громадськості, Р° також значного навантаження, СЏРєРµ СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– лягло РЅР° плечі діючих СЃСѓРґРґС–РІ…

Крім того, у червні цього року КС прийняв рішення у справі про щомісячне довічне грошове утримання суддів у відставці, яким фактично було відновлено пільги, що колись держава гарантувала для суддів. Це не такі великі

кошти, як планувалося раніше. Проте це також може бути одним із чинників, який спонукає суддів звільнятися з посад.

— Скільки Сѓ Р’Р Р® РЅРёРЅС– перебуває РЅР° розгляді заяв СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ звільнення Сѓ відставку чи Р·Р° власним бажанням? РЇРє РІРё оцінюєте такий процес, РІС–РЅ РЅРµ загрожує СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі?

— Р„ майже 70 нерозглянутих заяв РїСЂРѕ звільнення Сѓ відставку та близько 15 — РїСЂРѕ звільнення Р·Р° власним бажанням. Переважна більшість цих заяв надійшла РІС–Рґ СЃСѓРґРґС–РІ, стосовно СЏРєРёС… Сѓ Р’Р Р® С” матеріали, передані РўРЎРљ, опрацювання СЏРєРёС… ще РЅРµ завершено.

Значна кількість заяв про звільнення у відставку та за власним бажанням продовжує надходити від суддів щодня.

Звісно, така ситуація загрожує судовій системі втратою цінних кадрів. Особливо на рівні апеляційних судів. Адже здебільшого заяви про відставку подають саме судді другої інстанції, дуже кваліфіковані та досвідчені.

Якщо не вдасться знайти їм гідну заміну, це дуже вдарить по всій судовій системі. Відновити баланс буде складно. На це піде час...

Заплановане запровадження системи електронного правосуддя, СЏРєРµ передбачає здійснення окремих РґРѕСЃСѓРґРѕРІРёС… та СЃСѓРґРѕРІРёС… процедур РІ електронному вигляді, має значно спростити документообіг Сѓ судах та пришвидшити розгляд справ. Водночас навряд чи це зможе СЂРѕР·РІ’язати проблему дефіциту СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёС… кадрів…

— Читаючи оцінки діяльності Р’Р Р®, можемо помітити: Раду критикують С–Р· РґРІРѕС… сторін. Р—

РѕРґРЅРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, дорікають, що РІРѕРЅР° вносить подання РїСЂРѕ звільнення СЃСѓРґРґС–РІ, коли для цього немає підстав, Р° Р· РґСЂСѓРіРѕРіРѕ — навпаки, говорять, що залишає РЅР° посадах тих, РєРѕРіРѕ варто було Р± звільнити. Така різнопланова критика РЅРµ призводить РґРѕ того, що Сѓ вас опускаються СЂСѓРєРё, адже Р±СѓРґСЊ-СЏРєРµ рішення може зумовити негативні висловлювання?

— РЇ люблю казати: якщо нас критикують Р· РѕР±РѕС… Р±РѕРєС–РІ, значить, РјРё десь посередині Р№ СѓСЃРµ СЂРѕР±РёРјРѕ правильно. Особливість діяльності СЃСѓРґРѕРІРёС… С– квазісудових установ Сѓ тому, що СЏРєРµ рішення РЅРµ було Р± ухвалене, РѕРґРЅР° Р·С– сторін залишиться незадоволеною.

Р—РІС–СЃРЅРѕ, хотілося Р± отримувати більше СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ та підтримки, Сѓ тому числі РІС–Рґ громадськості. Адже метою діяльності Р’Р Рџ С” відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. Будь-СЏРєР° критика, особливо коли РІРѕРЅР° звучить РІС–Рґ експертного середовища, РїРѕРІРёРЅРЅР° бути конструктивною, обгрунтованою та містити певні пропозиції щодо подолання проблеми…

Водночас нашою метою є відновлення довіри з боку самих суддів. Хотілося б, аби вони бачили у ВРП не лише дисциплінарний орган, а перш за все виразника своїх інтересів, гаранта незалежності суддів та захисту від будь-якого тиску.

— Після РїРѕСЏРІРё Сѓ Р’Р Р® вакантних посад Р·’С—Р·Рґ СЃСѓРґРґС–РІ повинен Р±СѓРґРµ С—С… заповнити. РќР° СЏРєС– якості кандидатів РґРѕ Ради звертали Р± увагу РІРё, СЏРєР±Рё брали участь Сѓ голосуванні?

— Проект закону РїСЂРѕ Р’Р Рџ закріплює чіткі та досить РІРёСЃРѕРєС– РІРёРјРѕРіРё РґРѕ РѕСЃРѕР±Рё, СЏРєР° може претендувати РЅР° посаду члена Ради. Серед РЅРёС…, РЅР° РјС–Р№ погляд, досить важливими С” РІРёРјРѕРіРё щодо професійного стажу СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– можуть бути обраними РЅР° посаду члена Р’Р Рџ. Вирішення питань, віднесених РґРѕ компетенції колегіального органу, потребує наявності СЏРє РІРёСЃРѕРєРѕРіРѕ професіоналізму, СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ системи СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади зсередини, СЏРєРµ набувається Р· РґРѕСЃРІС–РґРѕРј, так С– життєвої мудрості, усталених етичних принципів С– переконань.

Повернутися до переліку розділу