hotline
 kor

Новини та повідомлення


Ігор Бенедисюк: «Ми будемо доволі агресивно реагувати на можливі прояви впливу на Вищу раду правосуддя, бо це є одним із елементів захисту суддівської незалежності»

03.10.2016

Під час V Судового форуму 30 вересня 2016 року ключовим питанням обговорення стали зміни до Конституції України щодо правосуддя.

Тема конституційно-СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи  СЃС‚ала предметом обговорення РїС–Рґ час першої сесії РјС–Р¶ представниками СЂС–Р·РЅРёС… гілок влади та громадянського суспільства. Р— вітальним словом РґРѕ учасників звернулися організатори форуму: президент Асоціації правників України Денис Бугай, член Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи РїСЂРё Президентові України, голова Комітету РђРџРЈ Р· процесуального права, керуючий партнер LCF РђРЅРЅР° Огренчук, координатор Проекту ЄС «РџС–дтримка реформ Сѓ сфері юстиції РІ Україні» Довидас Віткаускас. Учасники форуму висловили СЃРІРѕС— РґСѓРјРєРё Р· РїСЂРёРІРѕРґСѓ переваг та можливих недоліків Р·РјС–РЅ РґРѕ РћСЃРЅРѕРІРЅРѕРіРѕ закону, що набули чинності 30 вересня 2016 СЂРѕРєСѓ. РџС–Рґ час РґРёСЃРєСѓСЃС–С— виступили заступник Глави Адміністрації Президента України, координатор Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи Олексій Філатов, Голова Верховного РЎСѓРґСѓ України Ярослав Романюк,  Голова Вищої ради юстиції Ігор Бенедисюк, Голова Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України Сергій РљРѕР·СЊСЏРєРѕРІ, Голова Вищого господарського СЃСѓРґСѓ України Богдан Львов,  РІ.Рѕ. Голови Вищого спеціалізованого СЃСѓРґСѓ України Р· розгляду цивільних i кримінальних справ Станіслав Кравченко. РЈ С…РѕРґС– обговорення було наголошено РЅР° численних перевагах конституційної реформи, серед СЏРєРёС… деполітизація, впровадження реальних механізмів зміцнення незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, посилення ролі органів, відповідальних Р·Р° СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєСѓ кар’єру, встановлення дієвих антикорупційних запобіжників, Р° саме: непідтвердження легальності джерел походження майна СЏРє підстава для звільнення СЃСѓРґРґС–; РїСЂРѕР·РѕСЂРёР№ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ РЅР° Р±СѓРґСЊ-СЏРєСѓ посаду СЃСѓРґРґС–; створення РїСЂРё Вищій кваліфікаційній РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України громадського органу – Громадської ради доброчесності, СЏРєР° сприятиме РљРѕРјС–СЃС–С— Сѓ встановленні відповідності СЃСѓРґРґС– або кандидата РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– критеріям професійної етики та доброчесності; моніторинг СЃРїРѕСЃРѕР±Сѓ життя СЃСѓРґРґС–; подання РЅРѕРІРёС…, РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРёС… для СЃСѓРґРґС– та кандидата РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– декларацій – декларацій доброчесності та декларацій СЂРѕРґРёРЅРЅРёС… Р·РІ’СЏР·РєС–РІ тощо.

«РџРѕ-перше, С– головне, йдеться РїСЂРѕ забезпечення деполітизації С– незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. Це РЅРµ самоціль, Р° головний інструмент для отримання СЏРєС–СЃРЅРѕРіРѕ правосуддя РІ країні, – відзначив Рћ.Філатов. – Р’С–РґСЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– СѓСЃС– повноваження Верховної Ради України найбільш політичного Р· СѓСЃС–С… політичних органів, щодо призначення, переведення та звільнення СЃСѓРґРґС–РІ, надання Р·РіРѕРґРё РЅР° затримання чи перебування РїС–Рґ вартою вилучаються. РџРѕРґС–С— Сѓ Верховній Раді Р·Р° останні РґРІР° СЂРѕРєРё, думаю, продемонстрували, наскільки це важливо. Призначення здійснюватиме Президент України виключно РЅР° підставі подання Вищої ради правосуддя. Р† це має забезпечити суто церемоніальну роль Глави держави РІ цьому процесі».

Суд відсьогодні має утворюватися лише законом. Проект цього закону має вносити Президент, перед цим провівши консультації із Вищою радою правосуддя. Таким чином, забезпечується баланс між Президентом і парламентом та участь самої судової влади у законодавчому процесі.

РљСЂС–Рј того, РЅРµ менш важливими новаціями С” посилення відповідальності СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ РєРѕСЂРїСѓСЃСѓ перед суспільством: обмеження СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ імунітету РґРѕ функціонального, введення РѕР±РѕРІ’СЏР·РєСѓ СЃСѓРґРґС– підтвердити законність походження майна, впровадження РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅРёС… процедур РЅР° РІСЃС– посади СЃСѓРґРґС–РІ тощо. Третій важливий блок Р·РјС–РЅ стосується формування органів СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування, створення Вищої ради правосуддя СЏРє незалежного професійного органу, сформованого Р·Р° принципом політичної нейтральності та належності Р№РѕРіРѕ членів РґРѕ правничих професій. Більшість Сѓ цьому органі належатиме СЃСѓРґРґСЏРј, обраним СЃСѓРґРґСЏРјРё.

На думку Ярослава Романюка, вказані зміни вже давно назріли і можуть сприяти покращенню ситуації в судовій системі країни. Я.Романюк погодився, що позбавлення політичного впливу на ситуацію в судовій системі є ключовим надбанням реформи. Водночас на його думку, слід звернути увагу на необхідність відновлення авторитету судової влади.

Попри те, що саме політикум вплинув на значне зменшення довіри українського суспільства до усіх суддів і судової влади та неоднозначне сприйняття суддями необхідності проходити знову конкурс на усі суддівські посади та первинне кваліфікаційне оцінювання, Голова Верховного Суду України висловив впевненість, що переважна більшість суддів з гідністю пройдуть усі визначені законодавством нові процедури. Я.Романюк також підтримав запровадження інституту конституційної скарги та впровадження адвокатської монополії в судах, які є лише арбітрами у суспільних спорах, зауваживши, що якість представництва інтересів громадян, безумовно, відобразиться на справедливості правосуддя.

Голова Верховного Суду України, втім, висловив зауваження щодо запропонованого механізму переходу з чотириланкової до триланкової системи судів, формування Верховного Суду та інших новел законодавства. Окрему увагу він приділив створенню Вищої ради правосуддя, зазначивши, що широкі та життєво важливі повноваження цього органу суддівського врядування можуть зумовити ризик його політичної вразливості, наголосивши, що можливість здійснення такого впливу на орган залежатиме від багатьох факторів: культури політикуму, якісного складу цього органу тощо.

«РњРё РґС–Р№СЃРЅРѕ СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– переживаємо історичний момент, – наголосив Голова Вищої ради юстиції Ігор Бенедисюк. –  Створення Вищої ради правосуддя С– наділення С—С— широкими повноваженнями щодо СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування – РЅРµ панацея, але шанс РЅР° незалежність для СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. До цього часу розпорошеність повноважень РјС–Р¶ СЂС–Р·РЅРёРјРё органами Сѓ сфері СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади або Р№ С—С… відсутність РЅРµ давала можливості СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі РЅС– самоочищуватися, РЅС– формуватися належним чином. Позбавлення політичного впливу СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи мені видається найбільшим досягненням цієї СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи. РњРё нарешті отримали повноваження, СЏРєС– дають Р·РјРѕРіСѓ РЅРµ Вищій раді правосуддя, Р° саме СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі впливати РЅР° важливі процеси врядування. Присутність Сѓ С—С— складі представників інших юридичних професій дає можливість здійснювати контроль Р·Р° діяльністю Вищої ради правосуддя».

Р†.Бенедисюк також висловив занепокоєння тим, що наділення Вищої ради правосуддя значними повноваженнями Сѓ сфері СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування може призвести РґРѕ пошуку політичними силами СЃРїРѕСЃРѕР±С–РІ вплинути РЅР° цей орган. «РњРё вбачаємо перестороги РІ тому, що будуть певні СЃРїСЂРѕР±Рё впливати РЅР° Вищу раду правосуддя, – зазначив Голова Р’Р Р®. – РЇ можу відповідально сказати, що РґРѕСЃС– такого впливу РЅРµ було. Але зараз РјРё будемо доволі агресивно реагувати РЅР° можливі РїСЂРѕСЏРІРё впливу РЅР° Вищу раду правосуддя, Р±Рѕ це С” РѕРґРЅРёРј С–Р· елементів захисту СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності».

Ігор Бенедисюк нагадав, що захист суддівської незалежності буде одним із повноважень Вищої ради правосуддя і законодавство наділяє цей орган значним інструментарієм для здійснення цієї функції, який ВРП має намір використовувати для забезпечення діяльності судової системи як незалежної гілки влади.

«РћРґРЅР° Р· надважливих функцій Вищої ради правосуддя – гарантування СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності, – наголосив Ігор Бенедесюк. – РњРё будемо намагатися РІ Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёР№ СЃРїРѕСЃС–Р± створювати СѓРјРѕРІРё для того, щоб Сѓ суспільстві навіть РЅРµ виникало РґСѓРјРєРё РїСЂРѕ те, що хтось може тиснути РЅР° СЃСѓРґРґСЋ. Посилення ролі прес-центру СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади – РѕРґРЅРµ Р· пріоритетних завдань РЅР° цьому етапі. Має бути взаємодія РјС–Р¶ судами, має Р·’явитись голос СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, СЏРєРёР№ оперативно відповідатиме, РІ тому числі, РЅР° закиди щодо СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності».

 

Відділ взаємодії зі ЗМІ

Фотогалерея

Повернутися до переліку розділу