hotline
 kor

Новини та повідомлення


ОГЛЯД ЗМІ. «Новосформовані органи у сфері судової влади готові до відкритого та чесного діалогу з суспільством», – І. Бенедисюк

25.08.2016

Видання: «Р®СЂРёРґРёС‡РЅР° Газета»
Номер видання: №33 (531)
Автор: Катерина Бєляєва

- Ігоре Михайловичу, «Р®Р“» стало РІС–РґРѕРјРѕ, що РІ межах Р’Р Р® розгорнулась масштабна робота Р· формування РЅРѕРІРѕС— інформаційної політики. Однак Р·РѕРІСЃС–Рј СЃРєРѕСЂРѕ, Р° точніше наприкінці вересня цього СЂРѕРєСѓ, Р· набранням чинності Законом «РџСЂРѕ внесення Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції України (щодо правосуддя)», Р’Р Р® замінить РЅРѕРІРёР№ орган – Вища рада правосуддя. Чи варто було розпочинати цю роботу та чи встигнуть Сѓ Р’Р Р® сформулювати РѕСЃРЅРѕРІРЅС– принципи інформаційної політики органу?

- Найперше, що Р·СЂРѕР±РёРІ новосформований склад Вищої ради юстиції Сѓ сфері комунікації, – повністю РІС–РґРєСЂРёРІ доступ РґРѕ засідань цього органу та інформації РїСЂРѕ діяльність Ради. РЇРє РІС–РґРѕРјРѕ, Р’Р Р® – єдиний серед органів державної влади, СЏРєРёР№ проводить СѓСЃС– СЃРІРѕС— засідання РІ онлайн-режимі. Нещодавно РјРё мали Р·РјРѕРіСѓ почути РІС–Рґ американських партнерів Р· USAID, СЏРєС– забезпечили для нас якість обладнання для відео трансляцій засідань, що Сѓ світі немає іншого прикладу, аби орган СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади такого СЂС–РІРЅСЏ РїСЂРѕРІРѕРґРёРІ онлайн-трансляції СЃРІРѕС—С… засідань. РњРё пішли РЅР° цей безпрецедентний РєСЂРѕРє Р· однією метою – продемонструвати громадянам, що новосформовані органи Сѓ сфері СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади готові РґРѕ відкритого та чесного діалогу Р· суспільством.

РљСЂС–Рј того, СѓСЃС– рішення Р’Р Р® публікуються РЅР° офіційному сайті; РїРѕРІРЅСѓ інформацію РїСЂРѕ РІСЃС– аспекти нашої діяльності (щодо робочих засідань, тендерів, фінансових звітів) публікуємо РЅР° офіційному веб-сайті. Ця політика відкритості була схвально оцінена та громадськими організаціями, СЏРєС– проводили моніторинг нашої діяльності Сѓ 2015–2016 СЂСЂ. щодо процедури розгляду так званих майданівських справ.

Розробили проект комунікаційної стратегії Р’Р Р® фахівці відділу взаємодії Р·С– Р—РњР† секретаріату. Власне наша комунікаційна стратегія отримала схвальні РІС–РґРіСѓРєРё литовських колег, Р· СЏРєРёРјРё РјРё співпрацюємо, зокрема Сѓ сфері комунікації, завдяки проекту Європейського РЎРѕСЋР·Сѓ «РџС–дтримка реформ Сѓ сфері юстиції РІ Україні». Зараз РјРё вирішили посилити наш проект фаховими, апробованими СЂРёРЅРєРѕРј практичними порадами, запросивши РґРѕ співпраці експерта Р· питань комунікації Ірину Химчак Р·Р° підтримки проекту USAID «РЎРїСЂР°РІРµРґР»РёРІРµ правосуддя», СЏРєРёР№ чимало уваги приділяє питанню комунікації СЃСѓРґС–РІ та Р—РњР†.

Восени на судову владу очікують великі зміни. Однак задекларовані принципи нашої комунікаційної діяльності залишаться незмінними, оскільки вони стосуються принципово важливих речей (як для ВРЮ, так і для громадян).

- Що це будуть за принципи? Які напрями охопить інформаційна політика?

- РЈ пріоритеті залишатиметься відкритість та доступність. Це проявлятиметься навіть Сѓ тому, що СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– та РІ майбутньому кожен, хто хоче прийти РЅР° засідання Р’Р Р®, зможе зробити це безперешкодно. Вперше таку РЅРѕСЂРјСѓ РјРё прописали РЅР° СЂС–РІРЅС– Регламенту Ради. Вища рада юстиції гарантує створення СѓРјРѕРІ для безперешкодного доступу громадян, Сѓ тому числі Р№ Р—РњР†, РґРѕ публічної інформації РїСЂРѕ діяльність органу. Р’Р Р® також гарантує надання достовірної та РѕР±’єктивної інформації РїСЂРѕ виконання СЃРІРѕС—С… функцій С– повноважень. Вища рада юстиції дає публічну Р·РіРѕРґСѓ РЅР° своєчасне та адекватне реагування РЅР° ситуації, що потребують публічної реакції Р· Р±РѕРєСѓ посадових РѕСЃС–Р± органу влади. Особливо, коли йдеться РїСЂРѕ питання діяльності Вищої ради юстиції, Р° також незалежного статусу СЃСѓРґРґС– та СЃСѓРґСѓ, верховенства права тощо.

Якщо РІРё користуєтеся соціальними мережами, то можете бачити, що Р’Р Р® завжди бере участь Сѓ громадських обговореннях, РїРѕСЏСЃРЅСЋС” нашу позицію, прийняті рішення, реагує РЅР° критику. РўР° серед головних, задекларованих нами принципів комунікаційної взаємодії, – партнерство, що означає готовність РґРѕ співпраці Р·С– Р—РњР†, громадянами, інститутами громадянського суспільства через участь Сѓ спільних заходах, інші форми взаємодії.

Водночас хотів Р±Рё наголосити РЅР° важливості Сѓ процесі комунікації захисту ключових цінностей, СЏРєС– нас СѓСЃС–С… РѕР±’єднують, Р° саме: повага РґРѕ прав, СЃРІРѕР±РѕРґ та законних інтересів РѕСЃРѕР±Рё, незалежність СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, забезпечення гарантії верховенства права, справедливого судочинства, захисту прав та СЃРІРѕР±РѕРґ людини, незалежного статусу СЃСѓРґРґС–, презумпції невинуватості, СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ імунітету, невідворотності покарання, рівності РІСЃС–С… перед законом тощо.

- Яку мету переслідуватиме інформаційна політика ВРЮ?

- РЇРє кажуть, поганий той солдат, СЏРєРёР№ РЅРµ хотів Р±Рё стати генералом. РўРѕР¶ цілі РјРё ставимо РІРёСЃРѕРєС–. РЈСЃС– наші зусилля, СЏРєС– РјРё здійснюємо Сѓ сфері комунікації (СЏРє РІС–Рґ імені Вищої ради юстиції, так С– Сѓ співпраці Р· іншими органами СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, органами СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ самоврядування), мають єдину важливу для РІСЃС–С… мету – зробити РІСЃРµ РІС–Рґ нас залежне задля відновлення РґРѕРІС–СЂРё суспільства РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РІ Україні. РњРё розуміємо, що простих рецептів тут немає С– РјРё лише РЅР° початку цього шляху. Однак СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РІСЃС– органи Сѓ сфері СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади здійснюють величезний РѕР±СЃСЏРі роботи, аби очікуване СЏРєС–СЃРЅРµ переформатування СЃСѓРґСѓ відбулося. РЇРє РІС–РґРѕРјРѕ, через півторарічну перерву РІ роботі Вищої ради юстиції накопичилася значна кількість нерозглянутих скарг С– заяв громадян РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ. Більше РЅС–Р¶ половину РјРё вже встигли розглянути, прийнявши безпрецедентну кількість рішень щодо звільнення СЃСѓРґРґС–РІ Р· посад Р·Р° дискредитуючих підстав (приблизно 350), Р° РІСЃСЊРѕРіРѕ близько 1200 СЃСѓРґРґС–РІ внесено подання РїСЂРѕ звільнення Р· СЂС–Р·РЅРёС… підстав. Колосальний РѕР±СЃСЏРі роботи Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” Вища кваліфікаційна РєРѕРјС–СЃС–СЏ СЃСѓРґРґС–РІ України, проводячи унікальну для України процедуру первинного кваліфікаційного оцінювання СЃСѓРґРґС–РІ, Р·Р° СЏРєРёРј СѓСЃС– СЃСѓРґРґС– мають скласти С–СЃРїРёС‚ та пояснити СЃРІРѕС— статки. До речі, Р·Р° даними Р’РљРљРЎРЈ, приблизно 20% СЃСѓРґРґС–РІ відмовляються проходити таку процедуру, обираючи звільнення. РљСЂС–Рј того, цього СЂРѕРєСѓ РІ країні має розпочатися формування РЅР° РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅС–Р№ РѕСЃРЅРѕРІС– РЅРѕРІРѕРіРѕ Верховного РЎСѓРґСѓ. Вперше РЅР° посади СЃСѓРґРґС–РІ зможуть претендувати РЅРµ СЃСѓРґРґС– – правники, СЏРєС– відповідають визначеним законом кваліфікаційним вимогам. РЈСЃС– ці процеси направлені РЅР° очищення СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, РїСЂРёС…С–Рґ РґРѕ системи РЅРѕРІРёС…, незаангажованих СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– готові служити верховенству права та втілювати цей принцип Сѓ систему судочинства.

Але СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РјРё відчуваємо велику потребу РІ донесенні інформації РїСЂРѕ РІСЃС– ці важливі Р·РјС–РЅРё, РїСЂРѕ реальну ситуацію РІ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі РґРѕ широкого кола громадян. РќР° жаль, РїРѕРїСЂРё те, що Р’Р Р® була сформована РЅРѕРІРѕСЋ владою, Р·Р° РЅРѕРІРёРјРё, позаполітичними та РїСЂРѕР·РѕСЂРёРјРё принципами, РЅР° РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅС–Р№ РѕСЃРЅРѕРІС–, Р· правників та СЃСѓРґРґС–РІ, що користуються підтримкою Сѓ правовому середовищі, загальний рівень недовіри суспільства РґРѕ органів державної влади позначився С– РЅР° ставленні РґРѕ РЅРѕРІРѕС— Р’Р Р®. РўРѕРјСѓ РјРё вирішили, що РѕРґРЅРёРј Р·С– шляхів налагодження відновлення РґРѕРІС–СЂРё С” широка та чесна інформаційна робота щодо підстав прийняття рішень, СЂРѕР·’яснення процедур, Р·Р° СЏРєРёРјРё РјРё діємо, принципів, СЏРєС– РјРё захищаємо, детальне, РїРѕРєСЂРѕРєРѕРІРµ пояснення мотивів С– причин наших РґС–Р№, СѓСЃС–С… процесів, СЏРєС– відбуваються Сѓ Р’Р Р®. Кожен, хто вперше зайде РЅР° сайт Р’Р Р®, може отримати детальну інформацію РїСЂРѕ нашу діяльність. Щочетверга РјРё зустрічаємося Р· журналістами, відповідаємо С– РЅР° брифінгах, С– РІ листуванні, С– Сѓ РїСЂСЏРјРёС… ефірах Р—РњР† РЅР° запитання, СЏРєС– хвилюють громадськість.

Ще РѕРґРЅР° важлива мета, СЏРєСѓ РјРё ставимо перед СЃРѕР±РѕСЋ, – РѕР±’єднання комунікаційних зусиль органів Сѓ сфері СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, Р±Рѕ вважаємо, що лише таким чином зможемо сприяти відновленню РґРѕРІС–СЂРё суспільства.

- Які експерти долучаються до формування інформаційної політики ВРЮ? Який досвід, в тому числі й міжнародний, береться до уваги?

- РќР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– активна позиція комунікаційних спеціалістів Р’Р Р® отримала підтримку РІС–Рґ РЅРёР·РєРё проектів міжнародної технічної та експертної РґРѕРїРѕРјРѕРіРё Сѓ сфері реформування сектору юстиції. Зокрема, співпрацюємо Р· проектом Асоціації правників України «Р•С„ективність дисциплінарних органів Сѓ системі судочинства», РІ рамках СЏРєРѕРіРѕ публікується інформація РїСЂРѕ дисциплінарну практику Р’Р Р® та Р’РљРљРЎРЈ. Допомогу нам надають спільний проект Європейського РЎРѕСЋР·Сѓ та Ради Європи «РљРѕРЅСЃРѕР»С–дація СЂРѕР·СЂРѕР±РєРё реформ Сѓ сфері юстиції РІ Україні», проект USAID «РЎРїСЂР°РІРµРґР»РёРІРµ правосуддя», проект Європейського РЎРѕСЋР·Сѓ «РџС–дтримка реформ Сѓ сфері юстиції РІ Україні», проект Ради Європи «РџС–дтримка впровадженню СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи РІ Україні», програма розвитку комерційного права Міністерства торгівлі РЎРЁРђ (CLDP) та інші. Розпочали комунікаційну взаємодію Р· представниками громадянського суспільства: експертами Реанімаційного пакету реформ, Громадського люстраційного комітету, Харківської правозахисної РіСЂСѓРїРё, РіСЂСѓРїРё громадського спостереження «РћР—РћРќ».

- Яку роль відіграватимуть у новій інформаційній діяльності ВРЮ національні, а також і закордонні юридичні видання? Чи долучатимуться журналісти цих видань до обговорень інформаційної стратегії?

- Комунікаційна стратегія Р’Р Р® – це внутрішній робочий інструмент нашого комунікаційного підрозділу. Однак РјРё готові РґРѕ відкритого діалогу Р·С– Р—РњР† щодо шляхів покращання нашої комунікаційної взаємодії, РґРѕ пропозицій та ініціатив. Р— цією метою 27.07.2016 СЂ. Сѓ Вищій раді юстиції відбулася зустріч Голови Вищої ради юстиції Ігоря Бенедисюка та Голови Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України Сергія РљРѕР·СЊСЏРєРѕРІР° Р· представниками засобів масової інформації. Участь Сѓ заході також СѓР·СЏРІ голова Комунікаційного комітету Ради СЃСѓРґРґС–РІ України, СЃСѓРґРґСЏ Львівського окружного адміністративного СЃСѓРґСѓ України Олександр Сасевич. Захід було ініційовано Р· метою кращого висвітлення новел СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи та налагодження саме комунікаційної взаємодії Р’РљРљРЎРЈ, Р’Р Р® та Р РЎРЈ Р· представниками засобів масової інформації. РЈСЃС–, хто має ідеї та пропозиції щодо покращення комунікації органів СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, можуть надсилати СЃРІРѕС— пропозиції РЅР° e-mail: press@vru.gov.ua. РњРё плануємо зробити ці зустрічі регулярними. Власне, саме таким було прохання топ-менеджерів інформаційних агентств. Незаангажованої інформації РїСЂРѕ те, що відбувається РІ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі, мало. РљСЂС–Рј того, будемо відвертими, ця юридична інформація потребує адаптації. Людині без юридичної освіти важко розібратися Сѓ правових нормах та термінах. РЎСѓРґРѕРІР° влада СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– робить колосальні РєСЂРѕРєРё Сѓ сфері комунікації. РЇРє РІС–РґРѕРјРѕ, РІ українських судах вже визначено понад 700 СЃСѓРґРґС–РІ-спікерів, СЏРєС– готові співпрацювати Р·С– Р—РњР† та, СЏРє кажуть, перекладати складну СЃСѓРґРѕРІСѓ РјРѕРІСѓ.

- Останнім часом зусиллями українських політиків та посадовців навколо СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади створюється нездоровий ажіотаж. Деякі фахівці вважають цю ситуацією штучною та називають С—С— «Р±СЂСѓРґРЅРёРј» інформаційним РїСЂРёР№РѕРјРѕРј. Чи поділяєте Р’Рё цю РґСѓРјРєСѓ та СЏРєС– інформаційні РїСЂРёР№РѕРјРё застосовуватимете Сѓ СЃРІРѕС—Р№ інформаційній діяльності?

- РЇ вважаю, що причин недовіри РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади багато. РњСѓСЃРёРјРѕ констатувати, що порушення, хабарництво, РїС–РґСЂРѕР±РєР° СЃСѓРґРѕРІРёС… рішень, відступ РІС–Рґ принципу незалежності певної кількості СЃСѓРґРґС–РІ, перехід РЅР° сторону окупаційної влади, неналежна поведінка таких СЃСѓРґРґС–РІ СЏРє Чорнобук, Оберемко та інші, чорною плямою лягли РЅР° репутацію СѓСЃС–С… представників СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. Політики через огульні звинувачення довершили цей жахливий образ. РЇРє наслідок, РјРё СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– працюємо РІ ситуації тотальної недовіри РґРѕ СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєР° превалює насамперед серед тих громадян, СЏРєС– ніколи РЅРµ були РІ СЃСѓРґС–, але РІРѕРЅРё повірили Р· чиєїсь злої волі, що СЃСѓРґ – це абсолютне зло. РўР° чи так це? Наше завдання СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– – максимально відкрито продемонструвати суспільству, що сама СЃСѓРґРѕРІР° влада через СЃРІРѕС—С… представників – СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– складають більшість Сѓ Р’Р Р®, готова РґРѕ очищення, готова відмежуватися РІС–Рґ колег, що скоїли дисциплінарні проступки, несумісні Р·С– званням СЃСѓРґРґС–, РґС–С— СЏРєРёС… сприяли втраті авторитету СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади.

Але через тотальну критику з системи йдуть і судді, що чесно відпрацювали багато років. З іншого боку, ми бачимо, що така тотальна критика є різновидом незаконного впливу на суддів, нерідко використовується як тиск на суд, не сприяє незалежності правосуддя. Ми вже є свідками замовних акцій протесту з паплюження окремих суддів, ми бачимо бійки у залах судових засідань і те, що суддя не може ні відновити порядок у залі судового засідання, ні захистити себе. Чи впливає це на прийняття суддею рішення? Безумовно. На жаль, 90% скарг на дії суддів, які ми розглядаємо у ВРЮ, є спробою вплинути на суддю при прийнятті ним рішення, використовуються з наміром переглянути вже прийняте судове рішення. При цьому загальновідомо, що лише 20% громадян, щодо яких було винесено рішення судом першої інстанції, оскаржують його. Фактично це означає, що громадяни приймають ці рішення, як належне. Де ж правда?

Сьогодні ми повинні думати вже про те, як захистити власне функцію судочинства, адже суспільство не зможе існувати без цього важливого правового механізму вирішення суспільних спорів. І тут думка громадськості, частиною якої є ЗМІ, нам надзвичайно важлива. Найперше, разом з журналістами, громадськістю нам слід відповісти на питання: чи задоволені ми рівнем незалежності суду, який є сьогодні, та як усі ми разом можемо досягти дійсно неупередженого правосуддя?

- Чи Р±СѓРґРµ узгодженою інформаційна політика Р’Р Р® Р· інформаційною політикою інших СЃСѓРґРѕРІРёС… органів – Радою СЃСѓРґРґС–РІ України, Вищою кваліфікаційною комісією СЃСѓРґРґС–РІ України, Державною СЃСѓРґРѕРІРѕСЋ адміністрацією України? Чи взагалі мають інші СЃСѓРґРѕРІС– органи СЃРІРѕСЋ інформаційну політику?

- РќР° початку цього СЂРѕРєСѓ Вища рада юстиції, Вища кваліфікаційна РєРѕРјС–СЃС–СЏ СЃСѓРґРґС–РІ України, Вища рада юстиції оголосили РїСЂРѕ РѕР±’єднання зусиль для відновлення РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. РќР° жаль, проблема розрізненості органів Сѓ сфері СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади РґРѕ кінця РІ законодавстві РЅРµ вирішена. Однак нас РІСЃС–С… РѕР±’єднує РѕРґРЅР° мета – відновити РґРѕРІС–СЂСѓ РґРѕ СЃСѓРґСѓ РІ Україні, повернути правосуддя українським громадянам. РўРѕР¶ РјРё будемо посилювати СЏРє спільну комунікаційну діяльність, так С– зовнішню комунікацію Р·С– Р—РњР† та громадянами.

- Коли можна буде побачити результати доробок? На які наслідки впровадження нової інформаційної політики Ви очікуєте?

- Прогнози, як кажуть, справа невдячна. Проте я вірю, що за рік-два відкритої роботи судової системи, впровадження змін, закладених судовою реформою, нової якості взаємодії органів у сфері судової влади з суспільством, ситуація зміниться.

- Які основні перепони стоять на заваді цієї роботи? Хто фінансуватиме впровадження інформаційної політики?

- Це найболючіше питання, адже фактично наш бюджет обмежений лише фондом заробітної плати (та Р№ то РЅРµ Сѓ РїРѕРІРЅРѕРјСѓ СЂРѕР·РјС–СЂС–). Ресурси Сѓ держави вкрай обмежені, саме тому РјРё розраховуємо РЅР° підтримку небайдужих громадян, представників Р—РњР†, громадського сектору. РњРё готові підтримати РІСЃС– СЂРѕР·СѓРјРЅС– ініціативи. РњРё бачимо великий інтерес та очікування суспільства РґРѕ реформування СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади Р№ бачимо брак такої інформації. РњРё дуже розраховуємо РЅР° підтримку активних громадян СЏРє щодо широкого висвітлення Р·РјС–РЅ Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі, так С– для покращення обізнаності громадян РїСЂРѕ С—С… права та РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРё, РїСЂРѕ процедури, Р·Р° СЏРєРёРјРё діють органи СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. РњРё хотіли Р±, щоб Р—РњР† стали нашими інформаційними партнерами, СЏРєС– допомогли Р± зробити СЃСѓРґ доступним С– зрозумілим для кожного, стояли Р± РЅР° сторожі РѕС…РѕСЂРѕРЅРё незалежного та неупередженого правосуддя, разом Р· нами відновлювали РґРѕРІС–СЂСѓ РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи.

Повернутися до переліку розділу