hotline
 kor

Новини та повідомлення


Проект Закону України «Про Вищу раду правосуддя» буде внесено Президентом України на розгляд парламенту у вересні, – координатор Ради з питань судової реформи

28.07.2016

27 липня Сѓ РљРёС—РІСЃСЊРєРѕРјСѓ національному університеті імені Тараса Шевченка відбулося експертне обговорення проекту Р—акону України «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя», підготовленого Радою Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи. Співорганізаторами заходу С”  Рада Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи та Координатор проектів ОБСЄ РІ Україні. Участь Сѓ обговоренні взяли члени Вищої ради юстиції, міжнародні та українські експерти.

Р—РіС–РґРЅРѕ Р·С– змінами РґРѕ Конституції України Сѓ частині правосуддя, що наберуть чинності 30 вересня 2016 СЂРѕРєСѓ, Вища рада юстиції Р±СѓРґРµ реорганізована Сѓ Вищу раду правосуддя. РЇРє зазначив РїС–Рґ час обговорення заступник Глави Адміністрації Президента України – координатор Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи, секретар Конституційної РєРѕРјС–СЃС–С— Олексій Філатов, йдеться насамперед РїСЂРѕ створення РІ Україні РЅРѕРІРѕРіРѕ конституційного органу, СЏРєРёР№ РїРѕ-РЅРѕРІРѕРјСѓ формуватиметься та отримає РЅРѕРІРёР№ статус РІ системі правосуддя. «Р¦Рµ Р±СѓРґРµ головний орган Сѓ питанні СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— кар’єри, єдиний орган притягнення РґРѕ дисциплінарної відповідальності СЃСѓРґРґС–, СЏРєРёР№ відіграватиме важливу роль для забезпечення незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади», – наголосив Олексій Філатов.

Нагадаємо, що Р·РіС–РґРЅРѕ Р· прийнятими змінами РґРѕ Конституції РІ Україні діятиме Вища рада правосуддя, СЏРєР°: 1) вноситиме подання РїСЂРѕ призначення СЃСѓРґРґС– РЅР° посаду; 2) ухвалюватиме рішення стосовно порушення суддею чи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂРѕРј РІРёРјРѕРі щодо несумісності; 3) розглядатиме скарги РЅР° рішення РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ органу РїСЂРѕ притягнення РґРѕ дисциплінарної відповідальності СЃСѓРґРґС– чи РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°; 4) ухвалюватиме рішення РїСЂРѕ звільнення СЃСѓРґРґС– Р· посади; 5) надає Р·РіРѕРґСѓ РЅР° затримання СЃСѓРґРґС– чи утримання Р№РѕРіРѕ РїС–Рґ вартою; 6) СѓС…валюватиме рішення РїСЂРѕ тимчасове відсторонення СЃСѓРґРґС– РІС–Рґ здійснення правосуддя; 7) вживатиме заходів щодо забезпечення незалежності СЃСѓРґРґС–РІ; 8) СѓС…валюватиме рішення РїСЂРѕ переведення СЃСѓРґРґС– Р· РѕРґРЅРѕРіРѕ СЃСѓРґСѓ РґРѕ іншого.

Р— РґРЅСЏ набрання чинності Законом України «РџСЂРѕ внесення Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції України (щодо правосуддя)» РґРѕ утворення Вищої ради правосуддя С—С— повноваження Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” Вища рада юстиції. Вища рада правосуддя утворюється шляхом реорганізації Вищої ради юстиції. До обрання (призначення) членів Вищої ради правосуддя цей орган РґС–С” Сѓ складі членів Вищої ради юстиції протягом строку С—С… повноважень, але СЏРєС– РЅРµ можуть тривати довше, РЅС–Р¶ РґРѕ 30 квітня 2019 СЂРѕРєСѓ.

Р—Р° словами Рћ.Філатова, Сѓ проекті Закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя» враховано пропозиції СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— спільноти Р№ РІС–РЅ базується РЅР° стандартах Ради Європи, зокрема щодо того, що більшість Сѓ складі цього органу становитимуть СЃСѓРґРґС–, обрані самими СЃСѓРґРґСЏРјРё, щодо деполітизації СЏРє складу Р’Р Рџ, так С– процедур призначення та звільнення СЃСѓРґРґС– Р· посади, РґРѕР±РѕСЂСѓ кандидатів РЅР° посади членів Ради тощо.

Відкриваючи обговорення, Голова Вищої ради юстиції, член Конституційної РєРѕРјС–СЃС–С— та Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи Ігор Бенедисюк зазначив, що йдеться РїСЂРѕ створення СЏРєС–СЃРЅРѕ РЅРѕРІРѕРіРѕ органу РІ системі СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, СЏРєРёР№ нестиме відповідальність СЏРє Р·Р° питання СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— кар’єри, так С– Р·Р° незалежність СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. РЈ цьому ключі важливим завданням, Р·Р° словами Р†.Бенедисюка, С” налагодження взаємодії РјС–Р¶ Вищою радою правосуддя СЏРє органом СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування та Радою СЃСѓРґРґС–РІ України СЏРє органом СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ самоврядування. Обговорюючи питання розподілу повноважень Сѓ системі органів СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади та ефективності закладених Сѓ проекті закону механізмів такої взаємодії, член Ради СЃСѓРґРґС–РІ України Тетяна РЎСѓСЏСЂРєРѕ зазначила, що механізми захисту СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності Сѓ документі С” значною РјС–СЂРѕСЋ декларативними С– потребують удосконалення.

Учасники РґРёСЃРєСѓСЃС–С— приділили увагу проблемам реалізації передбаченого проектом створення Сѓ складі Вищої ради правосуддя єдиного дисциплінарного органу та оптимальної організаційної структури Р’Р Рџ для ефективного здійснення функцій, Р° також для налагодження діяльності дисциплінарних палат Р’Р Рџ та уніфікації С—С…РЅСЊРѕС— практики. РќР° РґСѓРјРєСѓ члена Р’Р Р® Рњ.Гусака, проект закону потребує доопрацювання РІ частині створення ефективної процедури передачі скарг РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ С–Р· Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України РґРѕ Вищої ради правосуддя. Голова Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ України Сергій РљРѕР·СЊСЏРєРѕРІ РїРѕРІС–РґРѕРјРёРІ учасників обговорення, що РІ РљРѕРјС–СЃС–С— зараз РЅР° розгляді знаходиться понад 11 тисяч скарг РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ місцевих та апеляційних СЃСѓРґС–РІ С– щомісяця надходить ще РґРѕ тисячі скарг. РќР° РґСѓРјРєСѓ РЎ.РљРѕР·СЊСЏРєРѕРІР°, С” необхідність Сѓ запровадженні додаткових фільтрів, що унеможливили Р± зловживання скаржниками СЃРІРѕС—РјРё правами. Р†.Бенедисюк також наголосив, що значна кількість скарг РЅР° РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– будуть передані РґРѕ Р’Р Рџ С–Р· Р’РљРљРЎРЈ, потребує створення РЅРµ однієї, Р° кількох дисциплінарних палат Сѓ складі Ради, Р° отже, С–СЃРЅСѓС” необхідність Сѓ розробці механізму забезпечення єдності дисциплінарної практики. РљСЂС–Рј того, Р·Р° словами Р†.Бенедисюка, впровадження новел проекту закону, зокрема щодо надання Р·РіРѕРґРё РЅР° затримання СЃСѓРґРґС– чи утримання Р№РѕРіРѕ РїС–Рґ вартою, прийняття рішень РїСЂРѕ тимчасове відсторонення СЃСѓРґРґС– РІС–Рґ здійснення правосуддя тощо, потребує СЂРѕР·СЂРѕР±РєРё та прийняття РЅРµ менш, РЅС–Р¶ 13 Р»РѕРєР°Р»СЊРЅРёС… нормативних актів.

Окрему РґРёСЃРєСѓСЃС–СЋ викликали принципи дисциплінарної процедури, підстави та оскарження, доцільність обмеження заявника Сѓ праві РЅР° оскарження, питання захисту СЃСѓРґРґС–, можливість ухвалювати СѓСЃС– рішення Р’Р Рџ простою більшістю та інші. Дискусійними виявилися Р№ питання кваліфікаційних РІРёРјРѕРі РґРѕ кандидатів РЅР° посади членів Вищої ради правосуддя. Закон зменшив РІРёРјРѕРіСѓ щодо стажу професійної діяльності Сѓ сфері права, необхідного для  зайняття посади члена Р’Р Рџ, Р· 15 РґРѕ 10 СЂРѕРєС–РІ. Однак, деякі експерти наголошували РЅР° необхідності скасування такої РІРёРјРѕРіРё загалом, аби РґРѕ складу Р’Р Рџ могли увійти новопризначені СЃСѓРґРґС–. Натомість заступник Голови Р’РђРЎРЈ Рњ.РЎРјРѕРєРѕРІРёС‡  висловив зауважень, що для належної оцінки РґС–Р№ СЃСѓРґРґС– правовий стаж С” необхідним. Обговорення викликало Р№ питання гласності РїС–Рґ час розгляду дисциплінарних справ. РќР° РґСѓРјРєСѓ представників Ради СЃСѓРґРґС–РІ України, Вищу раду правосуддя слід наділити правом закрити розгляд дисциплінарної справи Р·Р° власною ініціативою, що може Р±СѓРґРё обумовлено захистом авторитету правосуддя. Водночас чимало експертів висловилися проти цього. Зокрема, юридичний радник Democracy Reporting International, консультант-спостерігач Конституційної РєРѕРјС–СЃС–С— РђРЅРґСЂС–Р№ Козлов зазначив, що саме відкритість роботи Р’Р Рџ може сприяти відновленню авторитету правосуддя, хоча персональні дані СЃСѓРґРґС–РІ потребують захисту.

Адвокат, колишній заступник Голови Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції Маркіян Галабала подякував Вищій раді юстиції за високий рівень прозорості і висловив сподівання, що така практика буде збережена.

Заступник Голови Вищого адміністративного СЃСѓРґСѓ України Михайло РЎРјРѕРєРѕРІРёС‡ зазначив, що розробникам законопроекту слід приділити увагу питанню протидії можливому впливу РЅР° членів Вищої ради правосуддя, передбачити алгоритм реагування Сѓ випадку такого впливу аж РґРѕ кримінальної відповідальності. Р’С–РЅ також наголосив РЅР° необхідності зберегти можливість перегляду рішень Р’Р Рџ Сѓ СЃСѓРґРѕРІРѕРјСѓ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ РїРѕ суті. Жваве обговорення викликали питання запровадження принципу змагальності Сѓ дисциплінарні процедури. РќР° РґСѓРјРєСѓ Рњ.Смоковича, Р№РѕРіРѕ слід замінити принципом офіційності, СЏРєРёР№ «РґР°С” можливість органу самому встановити реальні обставини», РІ той час СЏРє принцип змагальності звужує повноваження Р’Р Рџ лише РґРѕ оцінки доказів, наданих учасниками процесу. Тетяна РЎСѓСЏСЂРєРѕ натомість зазначила, що принципи змагальності гарантує захист  СЃСѓРґРґС– Сѓ процесі.

РќР° РґСѓРјРєСѓ представника Всеукраїнської громадської організації «РђСЃРѕС†С–ація цивілістів України», кандидата юридичних наук, члена Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи Олексія Кота, проект закону готовий РґРѕ прийняття, Р° РїС–РІСЂРѕРєСѓ Р№РѕРіРѕ застосування покажуть, що саме слід підкорегувати.

 РћР»РµРєСЃС–Р№ Філатов закликав учасників обговорення подавати СЃРІРѕС— пропозиції РґРѕ Ради Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи, Сѓ СЏРєС–Р№ триває робота над удосконаленням проекту закону. Водночас, Р·Р° Р№РѕРіРѕ словами, планується, що проект Закону України «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя» Р±СѓРґРµ внесено Президентом України РЅР° розгляд парламенту Сѓ вересні.

 

Відділ взаємодії зі ЗМІ

Фотогалерея

Повернутися до переліку розділу