hotline
 kor

Новини та повідомлення

ОГЛЯД ЗМІ. «Давати раду»

01.09.2015

Видання: «РЎСѓРґРѕРІРёР№ РІС–СЃРЅРёРє»

Номер видання: в„– 7-8
Автор: РћР»РµРєСЃС–Р№ НАСАДЮК

«РњР°С” бути орган, СЏРєРёР№ РѕР±’єднував Р±Рё РІСЃС– ланки С– Р±СѓРІ Р±Рё СЃРІРѕРіРѕ СЂРѕРґСѓ представницьким органом СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. Саме таким органом РјРё бачимо Вищу раду юстиції», — Голова Р’Р Р® Ігор Бенедисюк

Процес формування Вищої ради юстиції ще РЅРµ завершено, але обрання 15 С‡Р»РµРЅС–РІ (ще троє входять РґРѕ складу Р’Р Р® Р·Р° посадою) дозволило С—Р№ розпочати роботу, врегулювати організаційні питання та безпосередньо зайнятися СЃРІРѕС—РјРё функціональними РѕР±РѕРІ’язками. Р’ інтерв’СЋ «РЎСѓРґРѕРІРѕРјСѓ РІС–СЃРЅРёРєСѓ» голова Р’Р Р® Р†РіРѕСЂ Бенедисюк СЂРѕР·РїРѕРІС–РІ РїСЂРѕ перші напрацювання новообраної Ради С– плани вдосконалення С—С— роботи, Р° також поділився роздумами РїСЂРѕ місце та роль Р’Р Р® РІ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі Сѓ контексті конституційної реформи.

— Р§РёРј займалася Вища рада юстиції РІ перші місяці після формування РЅРѕРІРѕРіРѕ складу? Р† СЏРє визначалася «РїСЂС–оритетність» того чи іншого питання?

— РљРѕР»Рё РјРё розпочали роботу, питання пріоритетів Сѓ нас взагалі РЅРµ стояло. РњРё РЅРµ могли негайно приступити РґРѕ розгляду найбільш «РіР°СЂСЏС‡РёС…» питань, РґРѕ СЏРєРёС… була прикута увага суспільства, оскільки було необхідно запровадити автоматизований СЂРѕР·РїРѕРґС–Р» справ. Це була РІРёРјРѕРіР° закону — РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ внесених Р·РјС–РЅ, член Р’Р Р® — доповідач РїРѕ матеріалах, СЏРєС– підлягають дисциплінарному провадженню, визначається лише РІ автоматичному режимі. Ці справи РјРё розподілили лише після запуску автоматизованої системи. Зараз РјРё прийняли рішення РІСЃС– матеріали розподіляти РІ автоматичному режимі.

РўРѕРјСѓ РґРѕ вирішення цих організаційних питань РјРё одночасно розпочали розгляд питань, СЏРєС– РЅРµ потребували автоматизованого розподілу, — це звільнення СЃСѓРґРґС–РІ Р·Р° загальними обставинами, розгляд матеріалів перевірок, СЏРєС– залишилися Сѓ спадок РІС–Рґ попереднього складу Р’Р Р®. Р—Р° період, РїРѕРєРё Вища рада юстиції РЅРµ працювала, надійшло близько 600 Р·Р°СЏРІ лише щодо звільнення СЃСѓРґРґС–РІ. Це стало особливо негативним для СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– досягли 65-річного РІС–РєСѓ, адже іншого РїРѕСЂСЏРґРєСѓ звільнення СЃСѓРґРґС– РЅРµ передбачено, тож РІРѕРЅРё РЅРµ могли РЅС– нормально працювати, РЅС– отримувати належне матеріальне забезпечення. Уже через РґРІР° тижні після формування РЅРѕРІРѕРіРѕ складу Р’Р Р® розпочала розгляд цих справ. Верховна Рада України, Сѓ СЃРІРѕСЋ чергу, вже встигла розглянути частину наших подань С–, наскільки СЏ пам’ятаю, близько 120 СЃСѓРґРґС–РІ звільнено Р·Р° загальними обставинами.

— Р—аконом передбачено, що рішення Тимчасової спеціальної РєРѕРјС–СЃС–С— Р· перевірки СЃСѓРґРґС–РІ СЃСѓРґС–РІ загальної юрисдикції С” пріоритетними для розгляду Р’Р Р®. Коли плануєте розпочати розгляд цих справ?

— РЇРє тільки Сѓ Р’Р Р® Р· 30 Р»РёРїРЅСЏ було запроваджено автоматизовану систему розподілу документів, що підлягають колегіальному розгляду, ці матеріали (нам передано РїРѕРєРё лише 27 РІРёСЃРЅРѕРІРєС–РІ) були першочергово розподілені РјС–Р¶ членами Р’Р Р®. Наразі РІРѕРЅРё опрацьовуються С–, думаю, РґРѕ кінця серпня відбудеться засідання дисциплінарної секції, РЅР° СЏРєС–Р№ Р±СѓРґРµ відкрито РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅС– провадження. Лише проаналізувавши кожен конкретний випадок, розумітимемо, коли РјРё зможемо вийти РЅР° прийняття певних рішень.

— РЇРє вдалося так швидко налагодити роботу автоматизованої системи розподілу справ? РЈ вас були попередні напрацювання?

— РњРё РЅРµ могли скористатися попередніми напрацюваннями, оскільки автоматизована система ніколи Сѓ Вищій раді юстиції РЅРµ працювала. Через брак фінансування, Р° точніше — Р№РѕРіРѕ відсутність, РјРё звернулися РґРѕ Державної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації України С– встановили систему діловодства, що використовується Сѓ судах, підкоригувавши С—С— РїС–Рґ наші завдання. Думаю, нам вдасться цю програму удосконалити С– Р· РЅРѕРІРѕРіРѕ СЂРѕРєСѓ РІСЃРµ діловодство Сѓ Вищій раді юстиції організувати Р· використанням цієї програми.

Чому ще РјРё були зацікавлені Сѓ встановленні саме цієї програми — РјРё вважаємо, що для того, щоб діяльність Р’Р Р® стала більш оперативною, нам потрібен Р±СѓРґРµ доступ РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРёС… матеріалів, зокрема вищих СЃСѓРґС–РІ, щоб РјРё вчасно могли отримати інформацію щодо призначення, розгляду справ, прийнятих рішень тощо. Зрозуміло, що РІ електронному вигляді отримати таку інформацію набагато швидше. Р† взагалі РјРё думаємо над тим, щоб запровадити інформаційну систему, СЏРєР° надала Р± можливість Р’Р Р® зараз, Сѓ час цифрових технологій, працювати РЅР° РЅРѕРІРѕРјСѓ СЂС–РІРЅС–.

— РЇРєС– організаційні Р·РјС–РЅРё відбулися РІ роботі Р’Р Р®?

— Р—РјС–РЅРё відбулися Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· тим, що було РїРѕ-іншому організовано роботу Р’Р Р® Законом України «РџСЂРѕ забезпечення права РЅР° справедливий СЃСѓРґ». Зараз Сѓ нас РЅР° постійній РѕСЃРЅРѕРІС– працюють 17 С‡Р»РµРЅС–РІ, Р° РґРѕ цього штатно працювали лише четверо. Перелаштування апарату якраз були спрямовані РЅР° створення передумов більш оперативної С– СЏРєС–СЃРЅРѕС— роботи РІСЃС–С… членів Р’Р Р®. Для цього РјРё змінили штатну структуру секретаріату Р’Р Р® та внесли Р·РјС–РЅРё РґРѕ Регламенту, привівши Р№РѕРіРѕ Сѓ відповідність РґРѕ закону. Фактично було прийнято РЅРѕРІРёР№ Регламент Р’Р Р®. Думаю, що роботу над РЅРёРј ще РЅРµ закінчено. РЈ процесі діяльності виникають РЅРѕРІС– питання, СЏРєС– необхідно врегульовувати. Зрозуміло, що деякі Р· РЅРёС… можуть бути вирішені лише РЅР° СЂС–РІРЅС– закону — напрацювання РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… пропозицій триває. РўРёРј більше, що РІ процесі конституційної реформи РЅР° Вищу раду юстиції Р±СѓРґРµ покладено РЅРѕРІС– функції, СЏРєС– також потребують законодавчого врегулювання. РўРѕР¶ зараз триває підготовка РґРѕ роботи РІ РЅРѕРІРёС… умовах.

— РќР° останніх засіданнях Р’Р Р® СЂСЏРґ скарг РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ було відхилено Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р·С– спливом строку притягнення СЃСѓРґРґС– РґРѕ дисциплінарної відповідальності. Чи фіксуються такі факти С– СЏРє РІРѕРЅРё можуть вплинути РЅР° подальшу кар’єру СЃСѓРґРґС–?

— РџСЂРѕР±Р»РµРјР° насправді неоднозначна. Р— РѕРґРЅРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, РІСЃС– матеріали, СЏРєС– новообраний склад Р’Р Р® встиг розглянути, — це матеріали, що накопичилися Р·Р° період, коли Р’Р Р® РЅРµ працювала, Р° також матеріали, СЏРєС– попередній склад Р’Р Р® РЅРµ розглянув. РњРё РЅРµ можемо прийняти рішення РїСЂРѕ відкриття дисциплінарного провадження, якщо строк притягнення СЃСѓРґРґС– РґРѕ дисциплінарної відповідальності вже вичерпався. Р— іншого Р±РѕРєСѓ, відкриття дисциплінарної справи необхідне для того, щоб достеменно встановити наявність (або відсутність) порушення, оформивши це РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёРј рішенням. Якщо порушення СЏРІРЅРµ С– РїСЂРѕ це зазначено Сѓ рішенні Р’Р Р®, зрозуміло, що такі матеріали передаватимуться РІ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРµ РґРѕСЃСЊС” С–, думаю, враховуватимуться РїСЂРё оцінюванні СЃСѓРґРґС–РІ та С—С…РЅС–Р№ атестації.

— РЎРµСЂРµРґ уже розглянутих справ були випадки передачі таких даних Сѓ РґРѕСЃСЊС”?

— Р С–С‡ Сѓ тім, що РјРё особисто РЅРµ РІРЅРѕСЃРёРјРѕ інформацію РІ РґРѕСЃСЊС” СЃСѓРґРґС–. РњРё РІРёРЅРѕСЃРёРјРѕ РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРµ рішення С– надсилаємо Р№РѕРіРѕ РґРѕ Р’РљРљРЎ. Думаю, що згадані факти будуть відображені РІ РґРѕСЃСЊС”.

— РўРѕР±С‚Рѕ РІ рішенні РІРё РЅРµ формалізуєте…

— РќС–. Рішення РјРё РІРёРЅРѕСЃРёРјРѕ РІ межах нашої компетенції. Просто знаючи, що наразі СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєС– РґРѕСЃСЊС” формуються, РјРё розуміємо, що такі матеріали можуть бути долучені РґРѕ РЅРёС….

— РџРѕРІРµСЂС‚аючись РґРѕ конституційної реформи, СЏРєРёРј, РЅР° вашу РґСѓРјРєСѓ, має бути оптимальне місце Вищої ради юстиції (правосуддя) РІ системі СЃСѓРґРѕРІРёС… органів?

— Р—важаючи РЅР° принцип розподілу влади, має бути певний орган, СЏРєРёР№ РѕР±’єднував Р±Рё РІСЃС– ланки С– Р±СѓРІ Р±Рё СЃРІРѕРіРѕ СЂРѕРґСѓ представницьким органом СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. Саме таким органом РјРё бачимо Вищу раду юстиції. Маю РЅР° увазі, що цей орган Р±СѓРґРµ РЅРµ лише представляти СЃСѓРґРѕРІСѓ систему, але Р№ братиме участь Сѓ законодавчому процесі, зокрема надаватиме РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІС– РІРёСЃРЅРѕРІРєРё щодо законопроектів, СЏРєС– стосуються судоустрою, статусу СЃСѓРґРґС–РІ, доступу РґРѕ правосуддя. Р— іншого Р±РѕРєСѓ, цей орган мав Р±Рё взяти РЅР° себе відповідальність Р·Р° ведення бюджетного процесу для СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади — наразі жоден С–Р· СЂРѕР·РїРѕСЂСЏРґРЅРёРєС–РІ коштів РЅРµ представлений Сѓ бюджетному процесі, С– Р· цієї точки Р·РѕСЂСѓ СЃСѓРґРѕРІР° система абсолютно РЅРµ захищена.

— РЇРєС‰Рѕ говорити РїСЂРѕ представницьку функцію, СЏРєРёРј має Р±СѓРґРё РїРѕСЂСЏРґРѕРє формування цього органу. Чи доцільне збереження РєРІРѕС‚ парламенту, президента, адвокатів?

— Р—РіС–РґРЅРѕ Р· тим проектом Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції України, СЏРєРёР№ наразі розробляється, та Р· урахуванням європейського РґРѕСЃРІС–РґСѓ, планується, що більшість Сѓ цьому органі складуть СЃСѓРґРґС–, обрані СЃСѓРґРґСЏРјРё. Що стосується представництва Президента та Верховної Ради — певного балансу теж досягнуто. Оскільки цей орган Р±СѓРґРµ достатньо впливовим та формуватиме СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёР№ РєРѕСЂРїСѓСЃ, представництво інших гілок влади та громадськості Сѓ складі Р’Р Р® видається доцільним. Р’РѕРЅРё РЅРµ матимуть критичного впливу РЅР° прийняття рішень, але почути С—С…РЅСЋ РґСѓРјРєСѓ Р±СѓРґРµ РєРѕСЂРёСЃРЅРѕ. Збалансований склад Р’Р Р®, такий СЏРє РјРё маємо РЅРёРЅС–, необхідний, аби РјРё РЅРµ лише підходили РґРѕ розгляду питань, неухильно дотримуючись закону, але Р№ щоб наші рішення приймалися Р· урахуванням СЂС–Р·РЅРёС… точок Р·РѕСЂСѓ, СЏРєС– С” Сѓ правовому середовищі.

— РЇРє РІРё оцінюєте пропозиції щодо компетенції Вищої ради правосуддя?

— РћСЃС‚аточно питання щодо компетенції Р’Р Рџ ще РЅРµ вирішено. Якщо говорити РїСЂРѕ питання призначення С– звільнення СЃСѓРґРґС–РІ, то запропоновані Р·РјС–РЅРё повністю відповідають європейським стандартам щодо статусу та  захисту СЃСѓРґРґС–РІ — Р’Р Рџ прийматиме остаточні рішення РїСЂРѕ внесення подань РїСЂРѕ призначення, просування СЃСѓРґРґС– кар’єрними сходинками, звільнення, Р° Сѓ Президента Р±СѓРґРµ лише церемоніальна функція стосовно призначення РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– вперше СЏРє нагадування РїСЂРѕ важливий суспільний статус цієї професії.

— Рђ СЏРєС– точки перетину СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади Р· іншими гілками влади допустимі РІ принципі?

— Р РѕР»СЊ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади — бути арбітром С– врегульовувати питання, що виникають РЅР° конфліктному СЂС–РІРЅС–. Виявляти проблематику та акцентувати РЅР° необхідності С—С— вирішення РЅР° законодавчому СЂС–РІРЅС–. Це — роль арбітра, але незалежного арбітра.

Досягнення незалежного статусу неможливе без організації системи правосуддя у судову владу, яка могла б на рівних взаємодіяти з іншими гілками влади, та без надання їй необхідних механізмів для такої взаємодії, одним із яких є належне фінансування і, повторюю, така організація бюджетного процесу, при якій суди щороку не стоятимуть з протягнутою рукою перед виконавчою владою. Я не говорю, що потрібно давати все, що попросять, бо щоразу проситимуть усе більше. Але механізм оцінки розумної достатності, щоб система працювала, а не стояла на колінах, має бути. Усі ці складові позитивно вплинуть у підсумку на незалежність судової влади.

Повернутися до переліку розділу