Матеріали ЗМІ

Кандидат у судді ВС Алла Лесько: "Ми зараз прийшли до того, що в призначенні суддів не бере участі жоден політичний орган"

07.11.2017

Видання: «Цензор.НЕТ»
Номер видання:
Автор: Олена Яхно

Член Вищої ради правосуддя, секретар Першої дисциплінарної палати Алла Лесько цього року увійшла в топ-100 найвпливовіших жінок України (61 місце). Але вона не зупиняється, йде далі - має намір як переможниця конкурсу перейти на роботу до Верховного Суду.

Читайте також інтерв’СЋ "Цензор.НЕТ" С–Р· кандидатами Сѓ СЃСѓРґРґС– Верховного РЎСѓРґСѓ адвокатом Р“анною Р’СЂРѕРЅСЃСЊРєРѕСЋ, екс-суддею Р’алентиною Данішевською, науковцем РќР°С‚алією Антонюк,  РіР»Р°РІРѕСЋ Миколаївського окружного адміністративного СЃСѓРґСѓ Р’севолодом Князевим, РІС‡РµРЅРёРј Володимиром Кравчуком.

Р’ інтерв’СЋ "Цезор. НЕТ" Алла Лесько розповіла, чому Громадська рада доброчесності дала стосовно С—С— кандидатури негативний РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє, хто Р· народних депутатів РїРѕСЃС–РІ останнє місце Р·Р° результатами тестування С– чому РІ країні зараз спостерігається катастрофічний дефіцит СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёС… кадрів. Власне, Р· останнього РјРё С– розпочали нашу СЂРѕР·РјРѕРІСѓ.

- РЈ нас зараз склалася катастрофічна ситуація Р· СЃСѓРґРґСЏРјРё. РЈ тому Р¶ Солом’СЏРЅСЃСЊРєРѕРјСѓ СЃСѓРґС–, РґРѕ СЏРєРѕРіРѕ зараз прикута РІСЃСЏ увага громадськості через справи НАБУ, 8 СЃСѓРґРґС–РІ, С– РІРѕРЅРё просто захлинаються РІС–Рґ навантаження. РЈ Подільському СЃСѓРґС– Києва Р· 21 – 4 СЃСѓРґРґС–. Р„ райони, РґРµ взагалі СЃСѓРґРґС–РІ немає. 
РЇРє виникла ця ситуація С– що Р· цим робити? 


-Є дуже багато причин такого стану з призначенням суддів. Як відомо, через зміни до Конституції призначення суддів перестало бути повноваженням Верховної Ради, а вже належить до повноважень Вищої ради правосуддя.

РџРѕ-перше, нам були передані матеріали РїРѕ більше РЅС–Р¶ 800 СЃСѓРґРґСЏС…, СЏРєС– РЅРµ були призначені безстроково Верховною Радою України. Тобто, майже три СЂРѕРєРё СЃСѓРґРґС–, Сѓ СЏРєРёС… повноваження спливли РІ 2014-2015 роках, С– СЏРєС– внаслідок цього РЅРµ могли відправляти правосуддя, перебували без повноважень. Тривалий час С—С… називали "800 СЃСѓРґРґС–РІ Януковича". Пропонувалося РЅРµ призначати С—С… взагалі. 
Це мало бути першим РєСЂРѕРєРѕРј РґРѕ очищення СЃСѓРґРѕРІРѕС— гілки влади. Але ніхто РІ той момент РЅРµ розбирався Р· тим, що переважна більшість цих СЃСѓРґРґС–РІ була взагалі призначена Президентом Ющенком РІ 2009 році. Чомусь це непризначення більше РЅС–Р¶ 800 СЃСѓРґРґС–РІ вважалося позитивним першим РєСЂРѕРєРѕРј РІ очищенні СЃСѓРґРѕРІРѕС— гілки влади. 

Коли нам були передані ці матеріали, РјРё почали С—С… вивчати. Значну кількість СЃСѓРґРґС–РІ РјРё вже призначили. Деякі РЅРµ були призначені, С—Рј було відмовлено, але Р·РѕРІСЃС–Рј РЅРµ Р· тих підстав, що РІРѕРЅРё стали СЃСѓРґРґСЏРјРё РІ 2009 чи 2010 роках, Р° тому що РІ С—С… діяльності були встановлені факти, СЏРєС– роблять неможливим подальше перебування РЅР° посаді. Це Р±СѓРІ такий перший чинник. 

Р—Р° раніше існуючим РїРѕСЂСЏРґРєРѕРј СЃСѓРґРґС– призначалися РЅР° посаду вперше РЅР° строк Рї’ять СЂРѕРєС–РІ, тому зараз С” багато СЃСѓРґРґС–РІ, Сѓ СЏРєРёС… спливли та спливають повноваження, РІРѕРЅРё РїРѕРІРёРЅРЅС– одержати рекомендацію Вищої кваліфікаційної РєРѕРјС–СЃС–С— СЃСѓРґРґС–РІ для вирішення питання С—С… подальшого призначення РЅР° посаду. Рђ Вища кваліфікаційна РєРѕРјС–СЃС–СЏ СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРє РЅР° мене, зараз взагалі працює понад людські можливості, оскільки щойно закінчився РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ РЅР° зайняття посад СЃСѓРґРґС–РІ Верховного РЎСѓРґСѓ. Неможливо РІСЃС– ці питання вирішувати одночасно. 

-Нещодавно, 31 жовтня, Сѓ Виставковому центрі понад 4000 РѕСЃС–Р± одночасно складали С–СЃРїРёС‚ РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– місцевого СЃСѓРґСѓ. Вперше Р·Р° багато СЂРѕРєС–РІ відбувається такий РґРѕР±С–СЂ. Чи можна сказати, що РєСЂРёРіР° скресла, процес пішов? 

-Так, процес заповнення посад СЃСѓРґРґС–РІ триває. РЇ РЅРµ хочу РЅС–РєРѕРіРѕ образити, але СЃСѓРґРґСЏ – це РЅРµ поліцейський. Це дуже відповідальна робота, СЏРєР° вимагає РІРёСЃРѕРєРѕРіРѕ освітнього та культурного СЂС–РІРЅСЏ, Р° також певних психофізіологічних якостей. Р† обійняти цю посаду може РЅРµ кожен. 

Це має бути людина, яка не схильна до зловживань, з великою працездатністю. Людина, яка має певний рівень мислення, тобто, здатна аналізувати факти, співставляти їх і робити правильні висновки. Вона повинна мати високий рівень стресостійкості. Ви не можете навіть собі уявити, як буває складно в судовому засіданні, куди приходять наперед агресивно налаштовані люди, а судді потрібно керувати процесом. А потім - ухвалити рішення у відповідності до закону і поставити під ним свій підпис.

Громадянське суспільство вимагає СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи С– очищення СЃСѓРґРґС–РІ, суттєвого підвищення якості СЃСѓРґРѕРІРёС… послуг. Це РЅРµ можна зробити Р·Р° три РґРЅС–. Це РЅРµ можна зробити навіть Р·Р° СЂС–Рє. 

-Ще кажуть, що такий дефіцит СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёС… кадрів РІС–РґР±СѓРІСЃСЏ, Р±Рѕ РІСЃС–, хто могли, пішли РЅР° пенсію. Чому багато СЃСѓРґРґС–РІ пішли Сѓ відставку? 

-РћС‚ коли СЏ, наприклад, ставала суддею, це було РІ 1994 році, законодавство передбачало чітку РЅРѕСЂРјСѓ, СЏРєР° мене забезпечувала РІ старості. Законодавство РїСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ РЅРµ надає можливості СЃСѓРґРґС– займатися бізнесом чи заробляти гроші СЏРєРёРјРѕСЃСЊ іншим шляхом. Багато хто прагнув зайняти цю посаду, зокрема, розраховуючи РЅР° гарне соціальне забезпечення. Р† щоб зберегти Р·Р° СЃРѕР±РѕСЋ ці гарантії, значна кількість СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРё досягненні права РЅР° відставку зробили цей РєСЂРѕРє. Це Р±СѓРІ перший чинник. 

Другий. РќРµ РІСЃС– витримують той негативний суспільний тиск, СЏРєРёР№ вихлюпнувся РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ загалом, РІ тому числі, РЅР° тих, СЏРєС– РЅРµ заслуговують РЅР° таке ставлення. РўРѕРјСѓ люди, СЏРєС– мають можливість залишити цю професію, обрали такий шлях. 

Це, СЏ Р±Рё сказала, наша спільна РІСЃС–С… РїСЂРѕРІРёРЅР°. Р† Р—РњР†, зокрема. РўРѕРјСѓ що РЅРµ можна було зосереджуватися виключно РЅР° негативних моментах, СЏРєС– стосувалися СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. Саме цим значно підірвана РґРѕРІС–СЂР° РґРѕ СЃСѓРґСѓ СЏРє РґРѕ інституції. Цього РЅРµ можна було допускати. 

-Рђ РІРё РЅРµ вважаєте, що, власне, самі СЃСѓРґРґС– СЃРІРѕС—РјРё рішеннями РїС–Рґ час Майдану підірвали цю РґРѕРІС–СЂСѓ? Р† РїСЂРё цьому, СЏРє РЅРµ РґРёРІРЅРѕ, звільнили тільки 10% СЃСѓРґРґС–РІ Майдану. 

-Можна говорити "10% СЃСѓРґРґС–РІ Майдану", можна говорити "800 СЃСѓРґРґС–РІ Януковича", можна говорити "8000 корумпованих СЃСѓРґРґС–РІ", можна сказати зараз "111 РґСЂСѓР·С–РІ Президента", СЏРє називають СЃСѓРґРґС–РІ РЅРѕРІРѕРіРѕ Верховного РЎСѓРґСѓ. РЇ Р±Рё РЅРµ розмовляла РїСЂРѕ СЃСѓРґРґС–РІ цифрами С– такими категоріями взагалі. 
РќРµ знаючи кожної конкретної справи, кожної обставини, РЅРµ потрібно давати оцінку так категорично: "звільнили тільки 10% СЃСѓРґРґС–РІ Майдану". Потрібно ще враховувати таку ситуацію, що справи Р·Р° позовами цих СЃСѓРґРґС–РІ РґРѕ України можуть потрапити РґРѕ Європейського СЃСѓРґСѓ Р· прав людини. Там С” абсолютизація принципу СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності стосовно ухвалення суддею рішення. Р† РјРё теж керувалися практикою ЄСПЛ, коли розглядали дисциплінарні справи. Р’ СЏРєРёС…РѕСЃСЊ випадках Р’Р Рџ дійшла РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ, що так, цей СЃСѓРґРґСЏ заслуговує РЅР° звільнення, Р° РІ інших РјРё РІСЃРµ Р¶ таки вважали, що РЅРµ можемо ухвалити таке рішення. РўРѕРјСѓ СЏ РІ даному питанні такими категоріями СЏРєС– "відсоток звільнених" РЅРµ оперувала Р± взагалі. 

- Ви вважаєте, що судова система очистилася за ці чотири роки?

-Процес відбувається. РњРё РЅРµ можемо говорити РїСЂРѕ СЃСѓРґРѕРІСѓ систему СЏРє РїСЂРѕ СЏРєСѓСЃСЊ незрозумілу інституцію, РґРµ можна звільнити РІСЃС–С… СЃСѓРґРґС–РІ С– Р·Р° три місяці набрати РЅРѕРІРёС…. РњРё взагалі РЅРµ можемо так говорити. РЎСѓРґРґСЏ – це РЅРѕСЃС–Р№ державної влади. РЎСѓРґРґСЏ ухвалює рішення, будучи захищеним певними гарантіями СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності. Неможливо прийняти рішення РїСЂРѕ звільнення СЃСѓРґРґС–, якщо немає достатніх доказів, що РІС–РЅ РґС–СЏРІ свавільно, Р·С– злочинним умислом або РіСЂСѓР±РѕСЋ недбалістю.

- Рђ пам’ятаєте, декілька СЂРѕРєС–РІ тому деякі наші політики, скажімо, міністр Аваков та народний депутат Леонід Ємець робили такі радикальні заяви, що треба звільнити РІСЃС–С… 8000 СЃСѓРґРґС–РІ С– набрати РЅРѕРІРёС…. Р† такі заяви були надзвичайно популярні РІ суспільстві, С– була досить жвава РґРёСЃРєСѓСЃС–СЏ щодо цього.

-РЇ РЅРµ хочу висувати припущень, чому ці ідеї висловлювалися. РЇ можу сказати РѕРґРЅСѓ просту СЂС–С‡. Народний депутат Ємець Леонід Олександрович РІР·СЏРІ участь Сѓ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃС– РЅР° посаду СЃСѓРґРґС– Верховного РЎСѓРґСѓ. Р’Рё Р¶ це знаєте. Другий С–СЃРїРёС‚ – виконання РїРёСЃСЊРјРѕРІРѕРіРѕ практичного завдання РІС–РЅ склав, здається, Р· результатом 29 балів… це Р±СѓРІ чи передостанній, чи останній результат. Виявилося, РЅРµ так просто стати суддею.

Тепер, що стосується Міністра внутрішніх справ. РЇ СЃСѓРґРґСЏ Р· багаторічним стажем, але СЏ РЅРµ взяла Р±Рё РЅР° себе право висловлюватися РїСЂРѕ реформування поліції. РЇ РЅРµ фахівець Сѓ реформуванні поліції, С– РЅРµ беруся Р·Р° цю справу. 

Р—Р РћР‘РЛРБЕЗ Р’РРќР Р’РРќРЈР’РђРўРћР® 

-Так сталося, що РІРё якраз потрапили Сѓ ці 25 СЃСѓРґРґС–РІ, щодо СЏРєРёС… С” негативний РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє Громадської ради доброчесності. Дослівно РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє РїСЂРѕ невідповідність звучить так: РґРѕРїРѕРјРѕРіР° Сѓ збереженні посад СЃСѓРґРґСЏРј Майдану. 


-Це точка Р·РѕСЂСѓ членів Громадської ради доброчесності. Р† так, СЏ фігурую СЏРє СЃСѓРґРґСЏ, СЏРєР° допомагала уникнути відповідальності СЃСѓРґРґСЏРј Майдану. 

Щоб РІРё розуміли, РґРѕ складу ГРД входить 19 РѕСЃС–Р±. Р—Р° ухвалення негативного РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ стосовно мене проголосували РІСЃСЊРѕРіРѕ СЃС–Рј членів. Регламент ГРД формально дає можливість ухвалити негативний РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє такою кількістю голосів. Але СЏ РЅРµ знаю, чи можна вважати СЃС–Рј голосів членів ГРД належною оцінкою СЃСѓРґРґС–, СЏРєР° пропрацювала понад 20 СЂРѕРєС–РІ... 

-Так скажіть, РєРѕРіРѕ РІРё врятували? 

-Власне, мені ставлять Сѓ РІРёРЅСѓ, що СЏ врятувала СЃСѓРґРґСЋ Р’іктора Кицюка. Але найцікавіше РІ цьому, що СЏ РЅРµ брала участі РІ ухваленні рішення стосовно РЅСЊРѕРіРѕ. Більше того, СЏ була доповідачем Сѓ цій справі С– РјС–Р№ РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє містив пропозицію звільнити СЃСѓРґРґСЋ Р· посади. 
Хочу для вас трошки прояснити процедуру: дисциплінарна палата ухвалює рішення РІ нарадчій кімнаті Р·Р° відсутності доповідача. Тобто, доповідач РЅРµ заходить РІ нарадчу кімнату, РЅРµ бере участі Сѓ голосуванні, РЅРµ ухвалює рішення С– РЅРµ РїС–РґРїРёСЃСѓС” Р№РѕРіРѕ. Отже дисциплінарна палата, розглянувши дисциплінарну справу справу стосовно цього СЃСѓРґРґС–, дійшла РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ, що немає підстав для Р№РѕРіРѕ звільнення. Рђ мене, СЏРє слід РЅРµ розібравшись РІ процедурних моментах, оголосили відповідальною Р·Р° це рішення. 

Так от, коли Громадська рада доброчесності зробила висновок, що я є не доброчесною, мені писали в Фейсбук, що цей висновок можна вкласти в особову справу на підтвердження того, що за стільки років на посаді судді до мене не виникло жодних претензій, крім двох рішень ВРП - колегіального органу. Тобто за майже 23 роки перебування на посаді судді до мене не було інших зауважень.

-Невже вам Р·Р° 23 СЂРѕРєРё ніхто РЅРµ запропонував хабара? 

-РћС‚ тут СЏ можу сказати абсолютно СЃРїРѕРєС–Р№РЅРѕ. РЇ обиралася РґРѕ Р’Р Рџ Р·’С—Р·РґРѕРј адвокатів. Р† СЏ РЅРµ можу назвати жодного адвоката, СЏРєРёР№ Р±Рё прийшов РґРѕ мене Р· такою пропозицією. 

- РЈ вас досить впливова посада, РІРё працюєте Сѓ Вищій раді правосуддя. Чи немає конфлікту інтересів, що РІРё працюєте Сѓ Р’Р Рџ С– власне Р’Р Рџ вас рекомендувала?

- РЇ фахівець Сѓ галузі права. РўРѕРјСѓ СЏ вжила РІСЃС–С… передбачених законом заходів для того, щоб уникнути С– врегулювати конфлікт інтересів. РЇ звернулася РґРѕ Національного агентства Р· питань запобігання корупції С– одержала РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ, Р· СЏРєРѕС— випливало, що СЏ сама Р· метою недопущення конфлікту інтересів РЅРµ маю брати участі Сѓ призначенні СЃСѓРґРґС–РІ Верховного РЎСѓРґСѓ, оскільки СЏ С” учасником РєРѕРЅРєСѓСЂСЃСѓ С– вхожу РґРѕ складу переможців. Рђ Р’Р Рџ стосовно мене може приймати рішення, оскільки сама РїРѕ СЃРѕР±С– робота РІ РѕРґРЅРѕРјСѓ С– тому Р¶ органі РЅРµ створює конфлікту інтересів. 

Після цього я подала відповідне звернення до ВРП і попросила врегулювати конфлікт інтересів. Вища рада правосуддя врегулювала конфлікт інтересів, встановивши, що я не братиму участь у розгляді матеріалів та ухваленні рішень стосовно осіб, щодо яких ВККС України внесено рекомендації про призначення на посаду судді Верховного Суду.
І якщо ви бачили, як проходило з моєю участю засідання ВРП, то можна зробити висновок, що я перебувала в абсолютно рівних умовах з іншими учасниками конкурсу.

НАЙСКЛАДНІШЕ БУЛО МАЙЖЕ Рџ’РЇРўР¬ ГОДРРќ РџРСАТРВІД Р РЈРљР

-Власне, Сѓ вас дуже успішна кар’єра, Сѓ вас відповідальна посада вже зараз. Чому виникли амбіції піти Сѓ Верховний РЎСѓРґ?


-Це абсолютно РЅРµ амбіції, С– СЏ зараз РїРѕСЏСЃРЅСЋ. РЇ відряджена РґРѕ роботи Сѓ Р’Р Рџ. Термін РјРѕРіРѕ відрядження спливає Сѓ квітні 2019 СЂРѕРєСѓ. Зараз листопад 2017. Р’РЎРЎРЈ, суддею СЏРєРѕРіРѕ СЏ С”, після створення Верхового РЎСѓРґСѓ Р±СѓРґРµ ліквідовано. РўСЂСѓРґРѕРІР° книжка РјРѕСЏ знаходиться Сѓ Р’РЎРЎРЈ. 
Якщо сказати зовсім відверто, передумовою мого рішення є те, що внаслідок судової реформи відбувається зміна в системі судоустрою. Мені потрібно було визначитися, або залишатися суддею і продовжувати працювати, або залишати посаду судді. Я подумала, що в такий складний для країни час, напевно, мені не варто залишати посаду судді, бо я можу запропонувати свій досвід, і зможу щось зробити корисне.

-У вас буде надзвичайно висока зарплата, і за українськими мірками, і за європейськими, 200 000 грн, може й більше. Власне, у вас немає відчуття незручності, що ви будете отримувати набагато більшу зарплату, ніж середній український держслужбовець? Без сумніву, суддя має заробляти багато, але чи не завелика ця сума для України?

-Це питання, напевне, потрібно ставити РЅРµ СЃСѓРґРґСЏРј, Р° треба ставити депутатам. Зарплата СЃСѓРґРґС– РЅР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– вираховується практично Р·Р° формулою, СЏРєР° передбачена Сѓ Законі "РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ". Але Р·РЅРѕРІСѓ чомусь РІРёРЅРЅС– СЃСѓРґРґС– (сміється). 

Друге, С– Р· цим погоджуються, РґРѕ речі, РІСЃС– європейські експерти, що РІРёСЃРѕРєР° зарплата СЃСѓРґРґС–, С” РѕРґРЅРёРј С–Р· чинників, СЏРєРёР№ суттєво знижує корупційні СЂРёР·РёРєРё. 
Третє, напевне складно пояснити тому, хто РЅРµ працював суддею, наскільки це серйозне, надмірне психофізіологічне навантаження, моральне, фізичне, СЂРѕР·СѓРјРѕРІРµ… РџСЂРѕ це ніхто РЅРµ думає. 

Існує таке уявлення, що СЃСѓРґРґС– сидять Сѓ теплих кріслах, займаються свавіллям С– попирають права громадян. РЈ мене РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ для тих, хто так думає: підіть РЅР° РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ! До першої інстанції, РѕС‚ зараз… 

Ходити РЅР° телепередачі С– постійно критикувати – це РѕРґРЅРµ. Залишитися РЅР° посаді, піти РЅР° РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ – РѕС‚ СЏРє СЏ, наприклад, – відкритися повністю перевіркам НАБУ, РќРђР—Рљ, фіскальної служби, СБУ, прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, пройти тестування моральних, психологічних та особистісних якостей - це Р·РѕРІСЃС–Рј інше. 

- Власне, вас було 800, залишилося 111. Що було найскладніше? 

-Цей РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ Р±СѓРІ дуже виснажливий Р·Р° тривалістю. РќР° РЅСЊРѕРіРѕ фактично пішов СЂС–Рє життя. Судячи Р· того, СЏРє СЏ це пройшла, РІС–РЅ Р±СѓРІ мені РїРѕ силах, але це РЅРµ було просто. Найпростішим було скласти перший тест, загальний рівень теоретичних знань, коли РјРё заповнювали тести РЅР° зразок "питання-РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ". Через навантаження РЅР° роботі СЏ РЅРµ мала достатньо часу РґРѕ РЅСЊРѕРіРѕ готуватися, але РІСЃРµ РѕРґРЅРѕ склала цей тест. 
Стосовно РґСЂСѓРіРѕРіРѕ тесту (виконання практичного РїРёСЃСЊРјРѕРІРѕРіРѕ завдання), для СЃСѓРґРґС– Р· великим стажем РЅРµ було складно визначитися, СЏРє правильно вирішити справу. Складно було майже Рї’ять РіРѕРґРёРЅ писати РІС–Рґ СЂСѓРєРё. РЇ вийшла дуже виснажена. 

Психологічні тести – РЅРµ складно було, просто щиро відповідаєш РЅР° запропоновані питання, СЏРєС– перед тобою РЅР° моніторі. Потім вже психологи казали, що чотири тести Р·Р° день – це складно для людини. Р—Р° результатами психологічних тестів СЏ особисто була вражена глибиною дослідження, СЏРєРѕРјСѓ РјРё були піддані. 

-Разом Р· вами будуть працювати Сѓ Верховному РЎСѓРґС– С– адвокати, С– науковці, досить СЂС–Р·РЅС– люди. Р’Рё готові РґРѕ такого юридичного розмаїття? 

-Мені, напевно, РЅР° це запитання відповісти найлегше, тому що СЏ майже 3 СЂРѕРєРё працюю РІ органі, СЏРєРёР№ сформований Р·Р° таким же принципом. Вища рада правосуддя сформована С–Р· СЃСѓРґРґС–РІ, С–Р· представників адвокатської спільноти та науковців. Р† СЏ бачу, що робота РІ органі, сформованому таким чином, С” можливою С– позитивною. РЇ взагалі С” оптимістом Р·Р° натурою, С– СЏ РЅРµ бачу РІ цьому жодного СЂРёР·РёРєСѓ. 
Але над налагодженням спільної роботи також необхідно працювати. Потрібно одразу зрозуміти, що колектив СЃСѓРґРґС–РІ Верховного РЎСѓРґСѓ – це єдиний колектив, СЏРєРёР№ має перед СЃРѕР±РѕСЋ складні завдання С– повинен Р· РЅРёРјРё впоратися, Р±Рѕ іншого РјРё РЅРµ можемо СЃРѕР±С– дозволити. 

ЖОДНОГО Р РђР—РЈ Р¦РВІЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНРР™ КОДЕКС РќР• БУВ РўРђРљ РљРђР Р”РНАЛЬНО ЗМІНЕНРР™

-Р’СЃС– обговорювали СЃСѓРґРѕРІСѓ реформу, СЏРєСѓ Рада приймала РґРІР° пленарні тижні. РЇРє РІРё знаєте, РјС–Р¶ першим С– РґСЂСѓРіРёРј читанням Р·’явилися так звані "правки Лозового". Р† зараз ніхто РЅРµ знає, що робити Р· цією реформою – чи підписувати, чи РЅРµ підписувати. Власне, ваше ставлення РґРѕ цього документа РЅР° 800 сторінок?
 

-РЇ РЅРµ можу нічого сказати РїСЂРѕ правку Лозового, тому що СЏ брала участь Сѓ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃС– РґРѕ Касаційного цивільного СЃСѓРґСѓ, С– РІ першу чергу мене цікавив Цивільний процесуальний кодекс. Його СЏ вже доволі ретельно вивчила. Р† РїРѕРїСЂРё РІСЃСЋ критику, СЏРєР° лунає РІ Р±С–Рє цього кодексу, С– РїРѕРїСЂРё те, що СЏ СЂРѕР·СѓРјС–СЋ, що застосовувати Р№РѕРіРѕ Р±СѓРґРµ РЅРµ просто, СЏ Р±Рё Р№РѕРіРѕ РЅРµ оцінювала негативно. РЇ так думаю, що працювало над РЅРёРј багато практиків. Там С” РЅРёР·РєР° РєРѕСЂРёСЃРЅРёС… новел, СЏРєС– усувають багато проблем. Скажімо, СЏРєС– унеможливлюють зловживання сторін процесуальними правами, СЏРєС– прискорюють розгляд справи РІ СЃСѓРґС– тощо. 

Р† СЏ Р± хотіла зазначити, що Сѓ нас склалася унікальна ситуація, напевне, вперше Р·Р° весь час моєї роботи. Коли СЏ починала працювати, Сѓ нас Р±СѓРІ цивільно-процесуальний кодекс 1963 СЂРѕРєСѓ, РІ СЏРєРёР№ періодично вносилися Р·РјС–РЅРё. РЈ 2001 році відбулася так звана "мала СЃСѓРґРѕРІР° реформа", потім Р±СѓРІ кодекс 2004 СЂРѕРєСѓ, але жодного разу цивільно-процесуальний кодекс РЅРµ Р±СѓРІ так кардинально змінений. 

Р† що зараз відбувається? РњРё одночасно одержуємо С– РЅРѕРІРёР№ процесуальний кодекс, С– РЅРѕРІРёР№ Верховний РЎСѓРґ. Р† ніхто РЅРµ замислився, наскільки це Р±СѓРґРµ СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– відповідально прийти РІ РЅРѕРІРёР№ Верховний РЎСѓРґ, маючи абсолютно РЅРѕРІРёР№ процесуальний кодекс, СЏРєРёР№ ще ніхто РЅРµ застосовував, С– одразу запровадити сталу практику РІ Р№РѕРіРѕ застосуванні. 

-Вас там взагалі чекає завал Р·С– справами, 40 000 справ, С– РЅРѕРІС– накопичуються…

-Так, залишається тільки сісти С– критикувати РІСЃС–С… СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– взяли РЅР° себе сміливість С– відповідальність піти Сѓ РЅРѕРІРёР№ Верховний РЎСѓРґ, С– Р· цим РІСЃС–Рј працювати. Потрібно С—С… називати "111 РґСЂСѓР·С–РІ Президента"… (сміється).

РќС–, СЏ Р±Рё побажала СЃРёР» С– наснаги СЃСѓРґРґСЏРј Верховного РЎСѓРґСѓ, мудрості, щоб впоратися Р· тими завданнями, СЏРєС– РІРѕРЅРё РЅР° себе поклали. 

НЕЗАЛЕЖНІСТЬ СУДДІ – РќР• ТІЛЬКРМОЯ ПОТРЕБА, ЦЕ РџР РђР’Рћ ГРОМАДЯНРРќРђ 

-Власне, СЏ можу пояснити, чому Р·’явилися ці "111 РґСЂСѓР·С–РІ Президента", Р±Рѕ Р·Р° 26 СЂРѕРєС–РІ РјРё звикли, що влада Сѓ нас впливає РЅР° СЃСѓРґ. РЇРє РІРё вважаєте, незалежний СЃСѓРґ – це взагалі можливо РІ Україні?


-Якщо Р±Рё СЏ вважала, що РІ Україні це РЅРµ можливо, СЏ Р±Рё, напевне, РЅРµ брала участі Сѓ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃС– С–, напевно, так багато СЂРѕРєС–РІ РЅРµ працювала Р± суддею. Р’ законодавстві Сѓ нас достатньо гарантій, важелів, механізмів, СЏРєС– забезпечують незалежність СЃСѓРґРґС–. Р† це залежить РІС–Рґ кожного СЃСѓРґРґС– індивідуально. Р’ РЅСЊРѕРіРѕ або С” внутрішній стрижень або немає. 

Нам ще треба, щоб кожний громадянин Сѓ нас Сѓ суспільстві СѓСЃРІС–РґРѕРјРёРІ для себе цінність цього поняття: "незалежність СЃСѓРґРґС–". Щоб нарешті громадяни зрозуміли, що незалежність СЃСѓРґРґС– – РЅРµ тільки РјРѕСЏ потреба, це С—С… право. 

Р’СЃС– бачили, що відбувалося Сѓ Святошинському районному СЃСѓРґС–. Приходить якась кількість людей, вимагає РІС–Рґ СЃСѓРґРґС– певного рішення, має для цього певні важелі. Р† найстрашніше, що РґРѕ цього дуже багато хто толерантно ставиться. Але кожен С–Р· нас може постати перед СЃСѓРґРѕРј. Р† давайте СѓСЏРІС–РјРѕ СЃРѕР±С– ситуацію, що протилежна сторона Р±СѓРґРµ мати більше можливостей, приведе СЃРІРѕС—С… людей. РќРµ випустить СЃСѓРґРґСЋ С–Р· зала СЃСѓРґРѕРІРёС… засідань… 

-Раніше було так би мовити "телефонне право", а зараз інша крайність - тиск натовпу.

-РњРё зараз маємо непросту ситуацію. Треба, щоб СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ незалежності СЃСѓРґРґС– поступово доносилося РґРѕ свідомості кожного громадянина. 

-Власне, ви знаєте, що у суспільстві до суддів негативне ставлення. Як ви вважаєте, що може покращити імідж судової влади? І чи ми йдемо до цього?

-РњРё йдемо РґРѕ цього, це однозначно. Але РјРё очікуємо результату СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС–. РЇ думаю, що так швидко РјРё цього РЅРµ побачимо, особливо якщо РјРё РІСЃС– разом над цим РЅРµ будемо працювати. Р† РІРё кажете РїСЂРѕ негативне ставлення РґРѕ СЃСѓРґС–РІ, але СЏ вже РЅРµ бачу, РґРѕ РєРѕРіРѕ Сѓ нас позитивне ставлення? Можете мені назвати? 

-До армії РІ нас більш-менш позитивне ставлення зараз…

-Але Р°СЂРјС–СЏ – це РЅРµ орган влади. РЈ нас СЏРєС–СЃСЊ суцільний негатив та скептицизм РґРѕ РІСЃС–С…. РњРё дуже вже далеко зайшли РІ цій постійній критиці РѕРґРёРЅ РѕРґРЅРѕРіРѕ. 

РЎСѓРґ – це останнє місце, РєСѓРґРё може прийти людина Р·Р° захистом СЃРІРѕС—С… прав. Р† СЏ можу постати перед СЃСѓРґРѕРј, С– РІРё можете постати перед СЃСѓРґРѕРј. Р† СЏ РЅРµ хочу, щоб РІ цей момент хтось, хто має більше влади чи має більше коштів, спонукав СЃСѓРґРґСЋ РґРѕ ухвалення рішення, СЏРєРµ Р±СѓРґРµ незаконним.

-Зараз у суспільстві триває дискусія щодо антикорупційного суду. Власне, у владних кабінетах дійшли певного консенсусу, що він потрібний. Але все ж таки є думки, що цей антикорупційний суд може перетворитися на "трійку", коли будуть штампувати рішення, які потрібні НАБУ. Чи є небезпека в цьому? І взагалі Ваше ставлення до антикорупційного суду.

- Антикорупційний СЃСѓРґ СЏРє інституція вже передбачений Сѓ Законі Україні "РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ". Р’СЃРµ! Це вже С…С–Р±Р° що міняти закон. 

Але, С” декілька маркерів, СЏРєС– можуть дати СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ, чи СЃСѓРґ С” справедливим. РњРё зараз прийшли РґРѕ того, що РІ призначенні СЃСѓРґРґС–РІ РЅРµ бере участі жоден політичний орган. РЈ нас законом передбачений певний РїРѕСЂСЏРґРѕРє РґРѕР±РѕСЂСѓ РЅР° посаду СЃСѓРґРґС–. РћС‚ зараз відбувається абсолютно РїСЂРѕР·РѕСЂРёР№ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ, РґРµ 4000 конкурсантів пишуть тести, потім будуть проходити тестування морально-психологічних якостей, учасники пройдуть спецперевірку, навчання РІ школі СЃСѓРґРґС–РІ, С—С… чекають пленарні засідання РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… органів… Тобто С–СЃРЅСѓС” певний механізм призначення. Що пропонувалося РІ проекті Закону "РџСЂРѕ антикорупційні СЃСѓРґРё" в„–6011? РЎСѓРґРґС– мають добиратися РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРЅРѕСЋ комісією, створеною Міністром юстиції, Президентом С– Верховною Радою, тобто представниками виконавчої С– законодавчої влади. Це суперечить чинному Закону "РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ". Одразу виникає питання, чи Р±СѓРґРµ цей СЃСѓРґ створений РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ закону? Якщо РІС–РЅ РЅРµ створений РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ закону, то чи може РІС–РЅ вважатися справедливим СЃСѓРґРѕРј? 

Якщо такий суд і має бути створений, то як незалежний, неупереджений інститут. Відповідно до закону. До його створення треба поставитися дуже виважено і відповідально.

Повернутися до переліку розділу