Матеріали ЗМІ

Ігор Бенедисюк: «Наша порада суддям одна: не мовчіть і не прогинайтеся

14.08.2017

Видання: «Закон і Бізнес»
Номер видання: № 32-33 (1330-1331)
Автор: Марина Бойко

 «РџРµСЂС€РѕС‡РµСЂРіРѕРІРѕ Рада розглядає звернення, що потребують невідкладного реагування, решту — РІ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ черговості»

— Ігорю Михайловичу, після публікації РІ «Р—С–Р‘» Р’Р Рџ нарешті почала частіше розглядати повідомлення служителів Феміди щодо тиску РЅР° РЅРёС…. Таких документів Сѓ реєстрі вже майже 200. Р—Р° СЏРєРёРј принципом відбувається РІС–РґР±С–СЂ заяв для розгляду? Адже деякі Р· РЅРёС… лежать Сѓ Р’Р Рџ РїС–РІСЂРѕРєСѓ Р№ більше.

— РќРµ можу РїРѕРІ’язати прискорення нашої роботи Р· вашою публікацією, проте маю зазначити, що СЃС‚.48 закону «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ» Р·РѕР±РѕРІ’СЏР·СѓС” СЃСѓРґРґСЋ звернутися С–Р· повідомленням РїСЂРѕ втручання РІ Р№РѕРіРѕ діяльність щодо здійснення правосуддя РґРѕ Р’Р Рџ та Генерального РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°. РџРѕРїСЂРё те що законом РЅРµ визначено строків вивчення цієї категорії матеріалів, Рада розглядає повідомлення СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ втручання РІ С—С…РЅСЋ діяльність СЏРє пріоритетні. Ці питання С” РІ кожному РїРѕСЂСЏРґРєСѓ денному засідань Р’Р Рџ. Реалізація цієї функції, СЏРє С– РІСЃС–С… інших, вимагає певного часу РЅР° перевірку викладених Сѓ повідомленні фактів. Р— жовтня 2016 РґРѕ 31 липня 2017 СЂРѕРєСѓ зареєстровано 187 таких повідомлень, 22 Р·Р° вказаний період були розглянуті, частина перебуває РЅР° стадії перевірок.

Крім того, на засіданні 8 серпня Рада розглянула 7 повідомлень суддів про втручання і дала належну оцінку. Зокрема, ВРП публічно звернулася до Верховної Ради з приводу вжиття заходів стосовно недопущення народними депутатами втручання в діяльність суддів щодо здійснення правосуддя. Йдеться про звернення суддів Апеляційного суду

Одеської області Лариси Грищенко, Валентини Олініченко та Віталія Мандрика Р· повідомленням РїСЂРѕ втручання РІ С—С…РЅСЋ діяльність Р· Р±РѕРєСѓ  РљРѕРјС–тету Р’Р  Р· питань прав людини, національних меншин С– міжнаціональних РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅ. РЈ зверненні комітету дано оцінку рішенню (ухвалі Малиновського районного СЃСѓРґСѓ Рј.Одеси РІС–Рґ 14.11.2016) С– зазначено, СЏРєРёС… саме заходів реагування щодо усунення порушень прав С– СЃРІРѕР±РѕРґ РѕСЃРѕР±Рё повинен вжити СЃСѓРґ Сѓ рішенні. Р’Р Рџ також звернулася РґРѕ Генеральної прокуратури Р· РїСЂРёРІРѕРґСѓ притягнення РґРѕ встановленої законом відповідальності РѕСЃС–Р±, СЏРєРёРјРё допущено бездіяльність, що порушує гарантії незалежності СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєР° виразилась Сѓ невнесенні РґРѕ Єдиного реєстру РґРѕСЃСѓРґРѕРІРёС… розслідувань РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… відомостей.

Водночас першочергово Рада розглядає ті звернення, що потребують невідкладного реагування, решту — РІ РїРѕСЂСЏРґРєСѓ черговості, нарівні Р· іншими категоріями справ: дисциплінарними, кадровими, організаційними тощо.

— Чому Р’Р Рџ РЅРµ може миттєво відреагувати РЅР° кричущі факти? Адже РЅРµ виключені ситуації, що, РїРѕРєРё Р’Р Рџ РґС–Р№РґРµ РґРѕ розгляду заяви володаря мантії РїСЂРѕ втручання РІ здійснення РЅРёРј правосуддя РІ РѕРґРЅС–Р№ Р·С– справ, РІС–РЅ уже розгляне С—С—, так Р±Рё мовити, РїС–Рґ тиском. Чи, можливо, служителям Феміди слід відкладати розгляд справи доти, РґРѕРєРё Р’Р Рџ РЅРµ РїСЂРёР№РјРµ РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ рішення?

— Р’Р Рџ РЅРµ С” органом миттєвого реагування, адже певні заходи мають вживатися саме правоохоронними органами: Національною поліцією, ГПУ. Р† такі заходи, СЏРє правило, здійснюються. Втім, якщо питання потребує оперативного втручання, такі заходи вживаються досить швидко.

Так, Рада невідкладно розглянула повідомлення СЃСѓРґРґС– Шевченківського районного СЃСѓРґСѓ Рј.Києва Оксани Голуб РїСЂРѕ втручання. Р’РѕРЅР° СЏРє слідчий СЃСѓРґРґСЏ розглядала клопотання слідчого РїСЂРѕ продовження строку тримання РїС–Рґ вартою громадянина, підозрюваного Сѓ вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого С‡.3 СЃС‚.187 Кримінального кодексу («СЂРѕР·Р±С–Р№, поєднаний Р· проникненням Сѓ житло, інше приміщення чи сховище»). Після прийняття слідчим суддею ухвали РїСЂРѕ задоволення клопотання приблизно 30 невідомих РѕСЃС–Р± перешкоджали СЃСѓРґРґС– та секретареві СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ засідання залишити приміщення, штовхали СЃСѓРґРґСЋ, вигукували образи, вимагали пояснень стосовно прийнятого СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ рішення. РЎСѓРґРѕРІР° РѕС…РѕСЂРѕРЅР° РЅРµ діяла. РЎСѓРґРґСЏ викликала поліцію. Р—Р° результатами розгляду повідомлення СЃСѓРґРґС– Р’Р Рџ ухвалила рішення звернутися РґРѕ:

• Кабінету Міністрів щодо негайного затвердження переліку СЃСѓРґС–РІ, органів та установ системи правосуддя, РѕС…РѕСЂРѕРЅР° СЏРєРёС… здійснюється підрозділами Національної поліції та Національної гвардії;

• голови Національної поліції щодо здійснення заходів Р· метою посилення РѕС…РѕСЂРѕРЅРё СЃСѓРґС–РІ;

• голови Державної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації щодо проведення службової перевірки Р·Р° фактом порушення РїРѕСЂСЏРґРєСѓ та забезпечення належних СѓРјРѕРІ діяльності СЃСѓРґСѓ.

Ці звернення зрушили Р· місця проблему забезпечення РѕС…РѕСЂРѕРЅРё СЃСѓРґС–РІ, що виникла після розформування спецпідрозділу «Р“рифон», СЏРєРёР№ раніше РѕС…РѕСЂРѕРЅСЏРІ СЃСѓРґРё.

Р— огляду РЅР° значний суспільний резонанс Рада терміново провела перевірку стосовно повідомлення СЃСѓРґРґС– Солом’СЏРЅСЃСЊРєРѕРіРѕ районного СЃСѓРґСѓ Рј.Києва Вікторії Кицюк. РџРѕРїСЂРё те що Р’Р Рџ РЅРµ виявила факту втручання Сѓ здійснення правосуддя, РІ С—С— рішенні зазначено, що встановлені РїС–Рґ час розгляду звернення Р’.Кицюк обставини РїРѕРІРёРЅРЅС– отримати належну правову оцінку Р· Р±РѕРєСѓ керівництва РќРџ, оскільки поведінка С—С— працівників підриває авторитет РЅРµ тільки правосуддя, Р° Р№ Національної поліції.

За результатами розгляду цієї справи остання провела службове розслідування та встановила факти перевищення службових повноважень працівниками поліції. Винних осіб притягнули до відповідальності, зокрема за неналежне застосування спецзасобів та інше.

Так само 27 липня ВРП терміново винесла на розгляд заяви голови Ширяївського районного суду Одеської області щодо блокування роботи суду 21 та 26 липня цього року. Розглянувши ситуацію в суді, ВРП звернулася до Ради суддів щодо проведення перевірки організації діяльності згаданого райсуду з метою встановлення обставин за фактами порушення порядку та організації належних умов діяльності суду, а також виявлення причин зазначених подій. РСУ запропоновано заслухати із цих питань начальника Територіального управління ДСА в Одеській області.

Крім того, ВРП звернулася до Національної поліції стосовно притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні роботи Ширяївського районного суду Одеської області.

— Служитель Феміди повинен направити повідомлення РїСЂРѕ тиск СѓРїСЂРѕРґРѕРІР¶ 5 РґРЅС–РІ, причому РїСЂРё порушенні цього терміну Р№РѕРјСѓ загрожує дисциплінарна відповідальність. Натомість Р’Р Рџ РЅС–СЏРє РЅРµ обмежена Сѓ строках розгляду. Чи РЅРµ вважаєте Р·Р° доцільне вказати РІ регламенті Р’Р Рџ СЏРєРёР№СЃСЊ термін, аби СЃСѓРґРґС– знали, СЏРє швидко чекати РІС–Рґ Ради реакції та захисту?

— Р—Р° результатами розгляду повідомлення РїСЂРѕ втручання Р’Р Рџ має право вносити подання РїСЂРѕ притягнення РґРѕ встановленої законом відповідальності РѕСЃС–Р±, СЏРєРёРјРё вчинено РґС–С— або допущено бездіяльність, що порушує гарантії незалежності СЃСѓРґРґС–РІ або підриває авторитет правосуддя. Таке подання С” РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІРёРј для розгляду РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёРј органом чи посадовою РѕСЃРѕР±РѕСЋ протягом десяти РґРЅС–РІ після Р№РѕРіРѕ отримання, Р° РїСЂРѕ рішення, ухвалене Р·Р° результатами розгляду подання Р’Р Рџ, та вжиті заходи РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёР№ орган чи посадова РѕСЃРѕР±Р° Р·РѕР±РѕРІ’язані невідкладно (але РЅРµ пізніше трьох РґРЅС–РІ) повідомити Раду. РўРѕР¶, вважаю, передбачених законодавством строків достатньо.

Можливо, варто подумати РїСЂРѕ внесення Р·РјС–РЅ РґРѕ законодавства, СЏРєС– стосуються інших органів влади, аби наші звернення стали більш дієвими. Адже СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– РјРё ще стикаємося Р· фактами, коли повідомлення СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ злочин щодо РЅРёС… Сѓ СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅС– СЃС‚.376 РљРљ («Р’тручання РІ діяльність СЃСѓРґРѕРІРёС… органів») навіть РЅРµ вносяться РґРѕ ЄРДР С– РЅРµ розслідуються.

«РЎРїРѕРґС–ваємося, що рано чи РїС–Р·РЅРѕ шанобливе ставлення РґРѕ незалежності СЃСѓРґСѓ стане традицією українського суспільства»

— Перефразую вислів РѕРґРЅРѕРіРѕ РІС–РґРѕРјРѕРіРѕ одесита: тиску РЅР° СЃСѓРґ побільшало чи повідомляти РїСЂРѕ РЅСЊРѕРіРѕ стали частіше? Ваша РґСѓРјРєР°?

— Повідомлення СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ втручання РІ С—С…РЅСЋ діяльність почали надходити РЅР° адресу Ради після набрання чинності змінами РґРѕ Конституції РІ частині правосуддя. До конституційної реформи це було повноваження виключно Р РЎРЈ.

Так, Сѓ жовтні 2016 СЂРѕРєСѓ РЅР° адресу Р’Р Рџ надійшло 2 повідомлення, Сѓ листопаді — 8, Сѓ РіСЂСѓРґРЅС– — 13, Сѓ січні 2017-РіРѕ — вже 21, Сѓ лютому — 25, Сѓ березні — 32, Сѓ квітні — 20, Сѓ травні — 18, Сѓ червні — 23, Сѓ липні — 25.

Дійсно, спостерігається тенденція РґРѕ збільшення кількості таких повідомлень. Проте це, швидше Р·Р° РІСЃРµ, РїРѕРІ’язано Р· тим, що СЃСѓРґРґС– почали активно користуватися цим інститутом захисту своєї незалежності. Адже раніше органи СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ самоврядування РЅРµ мали належного механізму реагування РЅР° факти втручання Сѓ здійснення правосуддя.

— Чимало повідомлень, особливо Р·Р° останні місяці, надійшло саме Р· Одеси. Тобто там тиск РЅР° СЃСѓРґ, зокрема господарської юрисдикції, став чи РЅРµ РЅРѕСЂРјРѕСЋ. РџСЂРё цьому жоден РІРёРЅРЅРёР№, Р·Р° інформацією голови Одеського апеляційного господарського СЃСѓРґСѓ Наталії Богацької, дотепер РЅРµ притягнутий РґРѕ кримінальної відповідальності. Коли Р’Р Рџ планує втрутитися РІ цю ситуацію? Чи обливання спиртовою зеленкою — це теж форма вираження критики РЅР° адресу служителя Феміди?

— Дійсно, чимало кричущих випадків тиску РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ зареєстровано саме РІ судах Одеської області — 23 повідомлення. Однак цей регіон РЅРµ С” лідером Сѓ такому негативному рейтингу. Із загальної кількості звернень 25 — це повідомлення РїСЂРѕ втручання РІ діяльність СЃСѓРґРґС–РІ Дніпропетровської області, 38 — подали СЃСѓРґРґС– Рј.Києва.

На кожен такий випадок ВРП реагує, особливо коли йдеться про скоєні кримінальні правопорушення стосовно суддів. Кожного разу ми звертаємося до ГПУ з вимогою надати інформацію про стан розслідування злочину проти судді. Ми методично проводимо цю роботу в кожному випадку, тож сподіваємося, що рано чи пізно шанобливе ставлення до незалежності суду стане традицією українського суспільства.

РќРёРЅС– можна констатувати зростання кількості повідомлень СЃСѓРґРґС–РІ, особливо слідчих, РїСЂРѕ факти внесення представниками прокуратури стосовно РЅРёС… повідомлень РґРѕ ЄРДР Р·Р° фактом скоєння злочину Р·Р° СЃС‚.375 РљРљ («РџРѕСЃС‚ановлення суддею (СЃСѓРґРґСЏРјРё) завідомо неправосудного РІРёСЂРѕРєСѓ, рішення, ухвали або постанови») нерідко відразу після винесення ухвал, СЏРєС– РЅРµ задовольняють органи прокуратури. Деякими перевірками РјРё встановили, що, С…РѕС‡ кримінальне провадження Р№ відкрито, слідчі РґС–С— РЅРµ проводяться роками. Рђ якщо йдеться РїСЂРѕ слідчого СЃСѓРґРґСЋ, СЏРєРёР№ розглядає питання РїСЂРѕ обрання запобіжних заходів Р·Р° клопотаннями прокуратури, то РІС–РЅ автоматично потрапляє РІ залежність.

Так, 18 липня Рада, розглянувши висновок її члена Миколи Гусака за результатами перевірки повідомлення судді Ленінського районного суду м.Кіровограда Леоніда Плохотніченка про втручання в його діяльність посадовими особами прокуратури Кіровоградської області, внесла до ГПУ подання про притягнення до встановленої законом відповідальності осіб, якими вчинено дії, що порушують гарантії незалежності суддів.

Представники прокуратури одночасно з поданням апеляційної скарги на це рішення внесли до ЄРДР стосовно Л.Плохотніченка відомості про кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.375 КК, відразу після винесення ним ухвали від 2.02.2017 у справі за скаргою адвоката Тетяни Ромаданової щодо визнання незаконним затримання громадянина К. та звільнення його з-під варти, поданою в порядку ст.206 Кримінального процесуального кодексу.

На час розгляду ВРП повідомлення Л.Плохотніченка встановлено, що досудове слідство у кримінальному провадженні стосовно нього триває. Відповідні процесуальні заходи або слідчі дії за його участю не проводились. Повідомлення про підозру судді не вручено, з моменту реєстрації відомостей минуло більш як 5 місяців.

Рада погодилася: вказані обставини свідчать про те, що відповідні дії посадових осіб прокуратури Кіровоградської області (внесення відомостей до ЄРДР про кримінальне правопорушення за ознаками ч.1 ст.375 КК) є втручанням у діяльність слідчого судді.

Якщо говорити про системний підхід до цієї важливої проблеми, то як приклад можу навести рішення Ради від 27.06.2017. Проаналізувавши низку повідомлень, ВРП установила, що судді вказують на незаконне, на їхню думку, внесення до ЄРДР відомостей про кримінальне правопорушення, що стосується здійснення правосуддя, зокрема щодо постановлення суддею завідомо неправосудного рішення. Такі дії правоохоронних органів та органів прокуратури судді вважають втручанням у їхню діяльність щодо здійснення правосуддя.

РЈ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· цим Р’Р Рџ звернулася РґРѕ Генпрокурора Р· РїСЂРёРІРѕРґСѓ надання інформації РїСЂРѕ розкриття та розслідування Р·Р° період 2014 — першу половину 2017 СЂРѕРєСѓ злочинів Р·Р° СЃС‚.375 РљРљ. Р—Р° результатами аналізу отриманих відомостей Рада робитиме подальші РєСЂРѕРєРё для запобігання ситуаціям, коли РґС–С— СЃСѓР±’єктів правоохоронної діяльності виходять Р·Р° межі повноважень, наданих законом, та мають характер зловживання процесуальними правами, що полягає РІ намаганнях здійснювати позапроцесуальний контроль Р·Р° розглядом справ судами та перевірку законності Р№ обґрунтованості СЃСѓРґРѕРІРёС… рішень.

«Р›РµРІРѕРІР° частка повідомлень стосується РґС–Р№ громадян та громадських РѕР±’єднань Сѓ судах»

— Можна виокремити три РіСЂСѓРїРё тих, хто намагається чинити тиск РЅР° СЃСѓРґ: органи РґРѕСЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ слідства разом С–Р· прокуратурою, сторони процесу Р·Р° РґРѕРїРѕРјРѕРіРѕСЋ так званих активістів та адвокати РІ інтересах СЃРІРѕС—С… клієнтів. РЇРєР° Р· РЅРёС… С” найбільш небезпечною для незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи? Можливо, С” сенс, наприклад, вплинути РЅР° РѕРґРЅСѓ людину — Генерального РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°, аби прибрати принаймні РѕРґРёРЅ С–Р· важелів тиску РЅР° СЃСѓРґ — необґрунтоване порушення кримінальних проваджень проти СЃСѓРґРґС–РІ?

— Левова частка повідомлень СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ втручання (127) стосується РґС–Р№ громадян та громадських РѕР±’єднань Сѓ судах. 48 — це повідомлення стосовно тиску РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ Р· Р±РѕРєСѓ органів державної влади, 12 — Р· Р±РѕРєСѓ народних депутатів та політичних партій.

РЈ СЃРІРѕС—С… рішеннях Р’Р Рџ неодноразово звертала увагу народних депутатів РЅР° неприпустимість РґС–Р№, що можуть бути розцінені СЏРє вплив РЅР° СЃСѓРґРґСЋ. Так, 31 липня Р’Р Рџ визнала звернення депутата Кам’янець-Подільської РјС–СЃСЊРєРѕС— ради Хмельницької області Дмитра Костюковича втручанням Сѓ діяльність СЃСѓРґРґС–. Нагадаю, що СЃСѓРґРґСЏ РљРёС—РІСЃСЊРєРѕРіРѕ окружного адміністративного СЃСѓРґСѓ РђРЅРґСЂС–Р№ Балаклицький звернувся РґРѕ Р’Р Рџ Р· повідомленням РїСЂРѕ втручання РІ Р№РѕРіРѕ діяльність, РІ СЏРєРѕРјСѓ зазначив, що Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· розглядом РЅРёРј адміністративної справи РЅР° Р№РѕРіРѕ С–Рј’СЏ надійшло звернення згаданого депутата Р· проханням урахувати важливий С– значний соціально-економічний аспект питання, РїРѕРІ’язаного Р· розглядом указаної справи, та РЅРµ вживати такого крайнього заходу реагування, СЏРє РїРѕРІРЅР° Р·СѓРїРёРЅРєР° експлуатації Довжоцького РњРџР” ДП «РЈРєСЂСЃРїРёСЂС‚», розташованого РІ СЃ.Довжок Кам’янець-Подільського району Хмельницької області.

РќР° РґСѓРјРєСѓ СЃСѓРґРґС–, таке звернення депутата, РїРѕРІ’язане Р· розглядом адміністративної справи, С” неприпустимим С– розцінюється РЅРёРј СЏРє утручання РІ діяльність та вчинення тиску РЅР° СЃСѓРґ для ухвалення «РїРѕС‚СЂС–Р±РЅРѕРіРѕ» рішення.

Рада визнала звернення депутата втручанням Сѓ діяльність Рђ.Балаклицького та звернула увагу депутатів Кам’янець-Подільської міськради РЅР° неприпустимість РґС–Р№, що можуть бути розцінені СЏРє вплив РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ та СЃСѓРґРѕРІС– рішення РІ позапроцесуальний СЃРїРѕСЃС–Р±, розмістила текст звернення РЅР° веб-порталі «РЎСѓРґРѕРІР° влада».

Як бачите, подібні дії народних обранців непоодинокі, суддям телефонують, вимагають звіту щодо судових рішень чи вказують, які саме рішення мають бути прийняті. Наголошуємо, що такі дії депутатів є незаконним тиском, за який передбачена кримінальна відповідальність.

— Р—Р° законами РѕРїРѕСЂСѓ матеріалів, РґРµ РЅРµ тиснуть, там С– РЅРµ прогинається. Р— РґСЂСѓРіРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, ніхто РЅРµ стане битися головою РѕР± РјСѓСЂ, якщо РЅРµ бачитиме результату, тобто якщо СЃСѓРґРѕРІР° система РЅРµ піддаватиметься цьому тиску. Р— огляду РЅР° деякі ухвали РїСЂРѕ надання Р·РіРѕРґРё РЅР° безпідставні обшуки РІ судах, узяття РїС–Рґ варту Р· першого-ліпшого РїСЂРёРІРѕРґСѓ вітчизняна система РЅРµ виглядає СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– монолітом. Може, РІСЃРµ Р¶ таки потрібно С– СЃСѓРґРё налаштовувати РЅР° РІС–РґСЃС–С‡ Р±СѓРґСЊ-СЏРєРѕРјСѓ тиску?

— РћСЃРЅРѕРІРЅРёРјРё підставами для звернення РґРѕ Р’Р Рџ Р· повідомленнями РїСЂРѕ втручання С”:

• здійснення фізичного тиску РЅР° СЃСѓРґРґСЋ та Р№РѕРіРѕ родичів, пошкодження С—С…РЅСЊРѕРіРѕ майна;

• психологічний тиск РЅР° СЃСѓРґРґСЋ шляхом надсилання звернень, скарг, публікацій, поширення недостовірної інформації, образи та РїРѕРіСЂРѕР·Рё РІ залі СЃСѓРґСѓ;

• блокування роботи СЃСѓРґСѓ шляхом проведення несанкціонованих протестів, перешкоджання доступу РґРѕ робочого місця СЃСѓРґРґС–, пошкодження майна СЃСѓРґСѓ тощо;

• відкриття кримінальних проваджень, проведення слідчих РґС–Р№, притягнення РґРѕ адміністративної відповідальності та С–РЅ.

Рада лише Р· часу набрання чинності законом «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя», тобто Р· 5 січня цього СЂРѕРєСѓ, розпочала розгляд цієї категорії справ. РЇРє РІС–РґРѕРјРѕ, законом передбачено, що Р’Р Рџ оприлюднюватиме щороку РґРѕРїРѕРІС–РґСЊ РїСЂРѕ стан незалежності СЃСѓРґРґС–РІ РІ Україні РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ Рї.7 С‡.1 СЃС‚.73 закону «РџСЂРѕ Вищу раду правосуддя». Доповідь включатиме дослідження законодавчих РЅРѕСЂРј, починаючи РІС–Рґ конституційних засад, С– завершуватиметься аналізом рішень Ради щодо повідомлень СЃСѓРґРґС–РІ РїСЂРѕ втручання РІ діяльність.

До роботи постійної комісії ВРП з підготовки щорічної доповіді залучено Верховний Суд, РСУ, Вищу кваліфікаційну комісію суддів, ДСАУ, Національну школу суддів. Указаним органам та установам надіслано звернення з метою визначення кількісного та персонального складу їхніх представників, які братимуть участь у підготовці щорічної доповіді.

Цей важливий документ, над СЏРєРёРј Рада почала роботу РІ співпраці Р· органами СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ самоврядування, іншими органами та установами системи правосуддя, громадськими РѕР±’єднаннями, дасть можливість побачити реальний стан незалежності СЃСѓРґСѓ РІ країні.

Для нас цей рік дуже важливий, адже ми вперше визначаємо критерії, за допомогою яких можна відмежувати реалізацію фізичними та юридичними особами своїх прав від утручання в діяльність судді.

«РњРё вважаємо функцію щодо захисту незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади однією Р· ключових»

— Конституційний РѕР±РѕРІ’СЏР·РѕРє боронити незалежність СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи згадується ближче РґРѕ кінця переліку повноважень Р’Р Рџ. РќР° СЏРєРѕРјСѓ місці Р·Р° значенням ця функція для вас особисто? Тобто що важливіше: звільнити РѕРґРЅРѕРіРѕ володаря мантії Р·Р° скаргою громадських активістів, аби потрафити суспільному запиту, чи захистити десятки РїРѕСЂСЏРґРЅРёС… професіоналів РІС–Рґ тиску?

— РњРё вважаємо функцію щодо захисту незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади однією Р· ключових Сѓ діяльності Р’Р Рџ. Головне спрямування нашої роботи вбачаємо РІ комплексному вирішенні проблем захисту незалежності судочинства, підвищення авторитету СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади та, нарешті, повернення РґРѕРІС–СЂРё суспільства РґРѕ неї. РЈ С…РѕРґС– конституційної та СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформ були створені передумови для захисту незалежного статусу СЃСѓРґРґС–РІ. Р’Р Рџ було визначено СЏРє незалежний конституційний орган СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування, більшість РІ СЏРєРѕРјСѓ належить СЃСѓРґРґСЏРј, обраним самими СЃСѓРґРґСЏРјРё. До повноважень цього органу належить здійснення функцій, СЏРєС– становлять РѕСЃРЅРѕРІРё СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕС— незалежності. Адже Сѓ світлі СЃС‚.48 закону «РџСЂРѕ судоустрій С– статус СЃСѓРґРґС–РІ» незалежність СЃСѓРґРґС– гарантується:

• особливим РїРѕСЂСЏРґРєРѕРј Р№РѕРіРѕ призначення, притягнення РґРѕ відповідальності, звільнення та припинення повноважень;

• недоторканністю та імунітетом;

• забороною втручання Сѓ здійснення правосуддя;

• окремим РїРѕСЂСЏРґРєРѕРј фінансування та організаційного забезпечення діяльності СЃСѓРґС–РІ, установленим законом;

• функціонуванням органів СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування та самоврядування;

• визначеними законом засобами забезпечення особистої безпеки СЃСѓРґРґС–, членів Р№РѕРіРѕ СЃС–Рј’С—, майна, Р° також іншими засобами С—С… правового захисту;

• правом СЃСѓРґРґС– РЅР° відставку.

Крім того, гарантіями незалежності судді є відповідальність за неповагу до суду чи судді; незмінюваність судді; порядок здійснення правосуддя, визначений процесуальним законом, таємниця ухвалення судового рішення.

— РЇРєРѕСЋ Р±СѓРґРµ ваша головна порада СЃСѓРґРґСЏРј — читачам «Р—С–Р‘», РЅР° котрих спробують чинити тиск?

— Наша порада РѕРґРЅР°: РЅРµ мовчіть та РЅРµ прогинайтеся. РЇРє було проголошено РЅР° Генеральній асамблеї Європейської мережі рад юстиції (відбулася РІ Парижі (Франція) 7—9 червня 2017 СЂРѕРєСѓ), присвяченій питанням незалежності Р№ підзвітності СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи та якості правосуддя, ключовими проблемами, Р· СЏРєРёРјРё стикаються СЃСѓРґРё європейських країн С– України також, С” надмірна критика, втручання РІ діяльність СЃСѓРґСѓ Р· Р±РѕРєСѓ представників виконавчої та законодавчої гілок влади, Р—РњР†, громадськості, політиків.

Незалежність суддів не є чимось таким, що завойовується раз і назавжди. Її постійно доводиться посилювати та обороняти.

Повернутися до переліку розділу