Матеріали ЗМІ

«Зараз в Україні не вистачає більше третини суддів, і у такому становищі система просто не може повноцінно працювати»

26.06.2017

Видання: «Юридична Газета»
Номер видання:
Автор: Моліене Реда, Марія Крикунова

Однією Р· проблем судочинства РЅР° сучасному етапі С” нестача СЃСѓРґРґС–РІ. Це впливає РЅР° якість С– швидкість розгляду справ, Р° отже, С– РЅР° С–РјС–РґР¶ СЃСѓРґРѕРІРѕС— гілки влади. 13–16 червня РЅР° запрошення Вищої ради правосуддя та проекту ЄС «РџС–дтримка реформ Сѓ сфері юстиції РІ Україні» РІС–РґР±СѓРІСЃСЏ РІС–Р·РёС‚ РґРѕ України делегації Литви Сѓ складі голови Національної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації Литви Реди Молієне.«Р®СЂРёРґРёС‡РЅР° Газета» поцікавилася оцінкою литовських колег процесів реформування СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи РІ Україні.

– РЇРєС– ключові аспекти, РЅР° Ваш погляд, уповільнюють розвиток СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи РІ Україні?

Реда Моліене: – Дуже важко відповісти РЅР° це запитання Сѓ кількох словах, адже масштаби України такі, що ці реформи С– Р·РјС–РЅРё самі РїРѕ СЃРѕР±С– вже великий виклик. Більше того, РІСЃС– знають РїСЂРѕ політичну та економічну ситуацію РІ країні. Звичайно, ці чинники також важливі – РІРѕРЅРё РІСЃСЋРґРё ускладнюють реформи.

Зміни зараз відбуваються практично в усіх галузях судової системи: у структурі судів і корпусі суддів, інфраструктурі та адмініструванні, у системі самоврядування, процесуальному законодавстві. З іншого боку, вам вдається побудувати співпрацю, внутрішню комунікацію і єдине розуміння пріоритетів і цілей між усіма інституціями самоврядування. Це важливо, тому що на цьому полі багато гравців: і Вища кваліфікаційна комісія суддів, і Рада суддів, і Державна судова адміністрація, і Вища рада правосуддя. Як я бачу, цей процес співпраці та однакового розуміння завдань, які зараз є найголовнішими, вже відбувається.

– Р— СЏРєРёРјРё труднощами Сѓ розвитку литовської СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи Р’Рё зіткнулися Р·Р° час своєї роботи РЅР° посаді?

Реда Моліене: – Коли СЏ 4 СЂРѕРєРё тому зайняла цю посаду, система СЃСѓРґС–РІ С– самоврядування СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ країні вже була сталою. Національній СЃСѓРґРѕРІС–Р№ адміністрації 15 СЂРѕРєС–РІ, С—С— функції вже були СЏСЃРЅС–, але СЏ бачила, що деякі завдання необхідно вирішити.

РћРґРЅРµ Р· таких завдань – С–РјС–РґР¶ нашої інституції та РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅРё Р· судами С– СЃСѓРґРґСЏРјРё, СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ очікувань та потреб СЃСѓРґРґС–РІ. РЇРє встановити цей контакт С– дізнатися потреби СЃСѓРґРґС–РІ? РЇРє РІРѕРЅРё бачать цю систему С– С—С— розвиток.

Ці РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅРё будувалися поступово, Р·Р° РґРѕРїРѕРјРѕРіРѕСЋ СЂС–Р·РЅРёС… інструментів. РћРґРёРЅ Р· РЅРёС…, РїСЂРёСЂРѕРґРЅРѕ – наявність РїСЂСЏРјРёС… контактів: РјРё Р·С– співробітниками їдемо РґРѕ СЃСѓРґС–РІ, ведемо Р· РЅРёРјРё діалог. Р† схоже, нам вже вдається знайти спільне СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ того, СЏРє РїРѕРІРёРЅРЅРѕ РІСЃРµ працювати, СЏРєС– рішення потрібно реалізувати Раді СЃСѓРґРґС–РІ Литви, щоб система розвивалася. Оскільки наша інституція готує СѓСЃС– проекти рішень, матеріали для Ради СЃСѓРґРґС–РІ, дуже важливо розуміти, СЏРє бачать цю систему С– С—С— розвиток власне самі СЃСѓРґРґС–.

Інше завдання – це взаємовідносини Р· владою. РЎСѓРґРѕРІР° система С– С—С— адміністрування Сѓ Литві мають знаходитися тільки Сѓ руках органів СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ самоврядування. Національна СЃСѓРґРѕРІР° адміністрація С” органом, СЏРєРёР№ разом Р· Радою СЃСѓРґРґС–РІ повинен представляти інтереси СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи Сѓ взаємовідносинах Р· іншими інституціями. Р† дуже важливо побудувати ці РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅРё так, щоб Р±СѓРІ конструктивний діалог С– Р· Міністерством юстиції країни, С– Р· Комітетом РїРѕ праву Сѓ парламенті. Щоб РјРё могли дискутувати С– РїСЂРѕ законодавчі ініціативи, С– обговорювати, так Р±Рё мовити, більш побутові питання, такі СЏРє бюджет СЃСѓРґС–РІ. Це С– С” РѕРґРЅРёРј С–Р· завдань СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації – вести конструктивний діалог С– налагоджувати конструктивні РІС–РґРЅРѕСЃРёРЅРё Р· іншими інституціями, щоб наш голос Р±СѓРІ почутий, С– РјРё РЅР° СЂС–РІРЅРёС… брали участь Сѓ РґРёСЃРєСѓСЃС–СЏС… та ініціативах.

– Р’Рё казали, що Сѓ нас вже С” багато інститутів, СЏРєС– повністю або частково справляються Р· певними завданнями. Але РЅР° V Міжнародному СЃСѓРґРѕРІРѕ-правовому форумі піднімалося питання РїСЂРѕ створення додаткових інститутів, наприклад, Вищого СЃСѓРґСѓ Р· питань інтелектуальної власності С–, можливо, РЎСѓРґСѓ Р· питань конкуренції РЅР° Р№РѕРіРѕ базі. Чи потрібна така кількість додаткових інститутів? Можливо, краще СЏРєРёРјРѕСЃСЊ іншим чином розподілити повноваження Р· вирішення РїРѕРґС–Р±РЅРёС… питань?

Реда Моліене: – Коли РјРё РіРѕРІРѕСЂРёРјРѕ РїСЂРѕ СЃСѓРґРѕРІСѓ систему, РїРѕСЏРІР° РЅРѕРІРёС… СЃСѓРґС–РІ – це процес, СЏРєРёР№ завжди повинен мати дуже СЏСЃРЅС– С– зрозумілі цілі. РЇ, звичайно, РЅРµ Р±СѓРґСѓ говорити РїСЂРѕ конкретні СЃСѓРґРё Р· конкретною компетенцією, потрібні РІРѕРЅРё чи РЅС–. Це роблять експерти, СЏРєС– приходять Р· цією ініціативою, Сѓ РЅРёС… вже С” СЃРІРѕС— аргументи С– аналіз. РџРѕРєРё Р№РґРµ реформа СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи, злиття деяких СЃСѓРґС–РІ – це великі Р·РјС–РЅРё. Однак СЏ завжди обережно дивлюся РЅР° Р·РјС–РЅРё такого масштабу. Думаю, РґРѕР±СЂРµ, коли С” можливість пройти РѕРґРёРЅ етап С– подивитися, наскільки ефективно така система працює. Рђ вже аналізуючи результат, можна приймати рішення, чи потрібні РЅРѕРІС– спеціалізовані СЃСѓРґРё. Це, звичайно, питання, Сѓ СЏРєРѕРіРѕ немає однієї РІС–РґРїРѕРІС–РґС– – кожна країна шукає СЃРІРѕСЋ.

– Національна СЃСѓРґРѕРІР° адміністрація Литви проводить багато тренінгів для СѓСЃС–С… учасників СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу. РЇРєРёРј чином РІРё визначали пріоритетність тренінгів для РЅРёС…? Адже важливі РІСЃС– сторони, представлені Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі.

Реда Моліене: – Програму створено, Сѓ першу чергу, для навчання СЃСѓРґРґС–РІ С– СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ РєРѕСЂРїСѓСЃСѓ. РњРё виявляємо С—С… потреби С– Р· цього СЂРѕР±РёРјРѕ РІРёСЃРЅРѕРІРєРё, СЏРєС– саме тренінги для РЅРёС… важливі. Таку інформацію отримуємо Р· СЂС–Р·РЅРёС… джерел: це С– опитування самих СЃСѓРґРґС–РІ, С– рекомендації РїРѕ спрямованості тренінгів після оцінювання С—С… діяльності. Плюс РјРё бачимо, СЏРєС– Р·РјС–РЅРё відбуваються РІ законодавстві С– Сѓ європейській спільноті, С– теж враховуємо це, коли створюємо програми.

Приділяємо РІСЃРµ більше уваги С– тренінгам для співробітників СЃСѓРґС–РІ – помічників СЃСѓРґРґС–РІ, прес-секретарів СЃСѓРґРѕРІРёС… засідань, психологів Сѓ судах. Р’РѕРЅРё теж потребують підвищення кваліфікації, С– РјРё намагаємося, щоб тренінги були спрямовано РЅР° С—С… потреби. Щороку ставимо перед СЃРѕР±РѕСЋ завдання Р· розвитку певної професії. Наприклад, цього СЂРѕРєСѓ РІ пріоритеті перебувала програма Р· підвищення кваліфікації секретарів СЃСѓРґРѕРІРёС… засідань. РџСЂРёСЂРѕРґРЅРѕ, хотілося Р± проводити тренінги для РІСЃС–С… відразу, але таких можливостей (напевне, СЏРє С– Сѓ більшості країн) немає, тому доводиться розставляти пріоритети.

Якщо говорити РїСЂРѕ інші тренінги, то Сѓ нас РІ судах С” волонтери – люди, СЏРєС– дають інформацію учасникам СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу. Р’РѕРЅРё дбають РїСЂРѕ те, щоб учасники знали, СЏРєС– Сѓ РЅРёС… С” права, СЏРє слід поводитися РІ СЃСѓРґС–. Цих волонтерів РјРё теж навчаємо головним принципам С—С… діяльності.

Також у нас є тренінги спільно з прокурорами і представниками інших професій, які теж пов'язані з судовим процесом. З нашого досвіду, це теж дуже ефективно, тому що у таких тренінгах всі учасники судового процесу мають можливість брати участь у дискусії, ділитися досвідом і знаходити кращі і ефективні інструменти, щоб процес був більш продуктивним.

– Ваш тренінговий центр проводить навчання РЅРµ тільки Сѓ Литві, Р° Р№ Сѓ інших країнах?

Реда Моліене: – Засновником цього центру С” національна СЃСѓРґРѕРІР° адміністрація, РІС–РЅ працює СЏРє С—С— РїС–РґСЂРѕР·РґС–Р». Рђ сама адміністрація бере участь Сѓ СЂС–Р·РЅРёС… міжнародних проектах. Наприклад, РјРё співпрацюємо Р· Європейською академією права С– Сѓ такій співпраці маємо можливість навчати СЃСѓРґРґС–РІ С– Литви, С– інших країн Європейського РЎРѕСЋР·Сѓ.

– РЇРєРёРј чином виникла ідея створення віртуальної імітації СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу? Це була частина програми РІС–Рґ тренінгового центру?

Реда Моліене: – Це проект, ідея СЏРєРѕРіРѕ виникла після опитування учасників СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу, наприклад, СЃРІС–РґРєС–РІ. РЇРєС– Сѓ РЅРёС… потреби? Що допомогло Р± С—Рј почуватися більш комфортно С– впевнено Сѓ СЃСѓРґРѕРІРѕРјСѓ процесі? Завдяки опитуваннями стало СЏСЃРЅРѕ, що найбільше РІРѕРЅРё потребують інформації, СЏРєР° була Р± С—Рј зрозуміла, С– Сѓ такому вигляді, щоб це було ілюстровано С– доступно кожному. РўРѕРјСѓ була створена РєРѕРјРї'ютерна програма Сѓ форматі РіСЂРё, Сѓ СЏРєСѓ людина заходить С– може вибрати процес, СЏРєРёР№ С—С— цікавить: адміністративний, цивільний, кримінальний. Вибирає тип процесу, запускає Р№РѕРіРѕ С– бачить зал засідання Р№ СѓСЃС–С… представлених учасників. РЈ програмі описані роль кожного учасника процесу С– РІСЃС– етапи засідання. Спочатку Р±СѓРІ відображений тільки процес, Р° потім РјРё інтегрували Сѓ РіСЂСѓ реальні СЃСѓРґРѕРІС– справи.

Пізніше РјРё запустили Р№ інші освітні проекти – наприклад, живе інсценування СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ процесу Р·С– студентами та журналістами. Їм було запропоновано побути Сѓ ролі СЃСѓРґРґС–РІ С– програти процес.

У нас є план комунікацій на кожен рік, в який включаються і деякі освітні програми.

– Р’Рё щороку проводите внутрішній аудит СЃСѓРґС–РІ С– виявляєте РѕСЃРЅРѕРІРЅС– недоліки Сѓ С—С… роботі. Р— СЏРєРёРјРё типовими проблемами довелося зіткнутися Р·Р° підсумками аудитів? Чи були серед виявлених проблем ті, РЅР° СЏРєС– РІРё найменше очікували?

Реда Моліене: – Спочатку функція аудиту полягала Сѓ тому, щоб С– фінансовий контроль відповідав СѓСЃС–Рј вимогам, С– процеси адміністрування, С– регулювання фінансово-матеріальних питань. РўР° оскільки цей процес Сѓ литовських судах С–СЃРЅСѓС” вже кілька СЂРѕРєС–РІ, РјРё вже більше очікуємо РІС–Рґ такого аудиту рекомендацій, що ще можна поліпшити Сѓ судах. РўР° Р№ ставлення самих СЃСѓРґС–РІ РґРѕ аудиту змінилося – РІРѕРЅРё сприймають Р№РѕРіРѕ більше СЏРє помічника, СЏРєРёР№ допомагає подивитися РЅР° себе Р·Р±РѕРєСѓ. Коли Сѓ судах призначаються РЅРѕРІС– керівники, РІРѕРЅРё часто запитують проведення аудиту, щоб розуміти поточний стан справ.

Наші аудитори не позиціонують себе як контроль. Навпаки, вони аналізують нові практики управління, цікавляться управлінням системами якості обслуговування і персоналом. Ми у судовій адміністрації проводимо аудит у тих сферах, де у нас може бути пріоритет на даний момент. Наприклад, міжнародні проекти: що можна зробити, щоб менеджмент проектів був ефективним. Керівники проектів були дуже задоволені, тому що ми отримали конкретні рекомендації, що потрібно вдосконалити у конкретному проекті, щоб усе працювало як годинник.

– РќР° чому Р’Рё порадили Р± Україні робити наголос РЅР° даному етапі розвитку СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи?

Реда Моліене: – Якщо говорити РїСЂРѕ те, Р· СЏРєРёРјРё труднощами зіткнулася система С– РЅР° чому потрібно зробити фокус, то головне, щоб СЏРєРѕРјРѕРіР° швидше Р±СѓРІ сформований РєРѕСЂРїСѓСЃ СЃСѓРґРґС–РІ, щоб РІРѕРЅРё почали працювати Сѓ РїРѕРІРЅРѕРјСѓ складі. Зараз РІ Україні РЅРµ вистачає більше третини СЃСѓРґРґС–РІ, С– Сѓ такому становищі система просто РЅРµ може повноцінно працювати. Коли РјРё бачимо, що Сѓ СЏРєРёС…РѕСЃСЊ судах взагалі немає СЃСѓРґРґС–РІ, говорити РїСЂРѕ СЏРєС–СЃСЊ інші пріоритети С– завдання просто РЅРµ доводиться. Це серйозний виклик для РІСЃС–С… органів самоврядування, оскільки Сѓ формуванні СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ складу бере участь РЅРµ РѕРґРЅР° інституція. Р† РѕРґРЅРµ Р· С—С… головних завдань – налагодити конструктивний діалог С– домовитися, щоб СѓСЃС– працювали РЅР° РѕРґРЅСѓ мету, щоб процес призначення СЃСѓРґРґС–РІ, РєРѕРЅРєСѓСЂСЃСѓ СЃСѓРґРґС–РІ Р±СѓРІ завершений.

Ми вважаємо, що процес відбору суддів до Верховного Суду проходить за об'єктивними критеріями, і вітаємо ту публічність, при якій проходить конкурс. Хочу побажати, щоб конкурс до вищого суду країни був швидше завершений, почалося формування судів інших інстанцій і була відновлена повноцінна робота всієї системи.

– Пані Редо, Сѓ Литві вже успішно працює система електронного СЃСѓРґСѓ. Скажіть, Сѓ СЏРєС–Р№ РјС–СЂС– РІС–РЅ спростив С– розвантажив роботу СЃСѓРґС–РІ?

Реда Моліене: – Це ініціатива, втілення СЏРєРѕС— дається важко, тому що РІРѕРЅР° вимагає великих Р·РјС–РЅ Сѓ системі. Зараз РјРё точно бачимо, що ця система РґС–С”. РњРё РІСЃРµ більше переходимо РЅР° електронні послуги, адже сторони процесу задоволені, коли можуть, РЅРµ виходячи Р· РґРѕРјСѓ, подати РїРѕР·РѕРІ, подивитися, СЏРє С–РґРµ справа, прослухати запис СЃСѓРґРѕРІРѕРіРѕ засідання С– побачити весь процес РЅР° своєму РєРѕРјРї'ютері. РњРё впевнені, що цим теж підвищуємо РґРѕРІС–СЂСѓ РґРѕ СЃСѓРґСѓ.

РџСЂРёСЂРѕРґРЅРѕ, Сѓ процесі С” деякі труднощі. РќРµ можна говорити, що це тільки розвантажує – С” Р№ інший Р±С–Рє. РЎСѓРґСѓ С–РЅРѕРґС– додається роботи, адже потрібно сканувати документи, завантажувати С—С… Сѓ систему, роздруковувати документи Р· системи С– представляти учасникам, СЏРєС– РЅРµ користуються нашою електронною системою.

Ми розвиваємо цю систему вже четвертий рік. Спочатку було тільки кілька відсотків справ, які розглядалися в електронній системі. На даний момент у адміністративному процесі ми нараховуємо близько 40% справ, які розглядаються в електронному вигляді. Це вже великі цифри. Так само зростає кількість електронних справ у цивільному процесі. Все це надає судовій системі динаміки, і тоді менталітет теж змінюється. Нові ініціативи зустрічають більш позитивно, коли видно, що такий амбітний проект реалізований, і ми подолали ці труднощі.

– РЇРєС– головні завдання Національної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації Литви Сѓ цьому році?

Реда Моліене: – РћРґРЅРµ Р· таких завдань – завершення проектів, спрямованих РЅР° поліпшення електронних послуг, підвищення кваліфікації, створення системи безпеки РІ судах. Ці завдання РјРё виконали, але відразу Р¶ ставимо СЃРѕР±С– інші, щоб СѓСЃС– ці ініціативи тривали, С– РјРё С—С… розвивали. Щоб РЅРµ зупинятися, коли РјРё РіРѕРІРѕСЂРёРјРѕ РїСЂРѕ якість СЃСѓРґРѕРІРёС… рішень, РїСЂРѕ С—С… СЂРѕР·'яснення, РїСЂРѕ цілеспрямоване С– відкрите спілкування Р· учасниками процесу. Звичайно Р¶, ці ініціативи вже Сѓ процесі, але це залишається РѕРґРЅРёРј С–Р· наших пріоритетів.

Зараз ми ініціюємо проекти, пов'язані з більш ефективним адмініструванням правосуддя, розподілом навантаження між судами і суддями. Крім того, одним з головних пріоритетів у цьому році є завершення реформи судової системи. Її завдання полягає у тому, щоб зменшити кількість судів. Ми сподіваємося, це дозволить більш ефективно розподіляти навантаження.

– РЇРєРµ місце Сѓ литовській СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі займають альтернативні СЃРїРѕСЃРѕР±Рё вирішення СЃРїРѕСЂС–РІ?

Реда Моліене: – РњРё доклали великих зусиль для просування медіації. Запустили пілотний проект Сѓ РѕРґРЅРѕРјСѓ СЃСѓРґС–, щоб краще зрозуміти методику, опрацювати головні принципи та програму тренінгів. РўРѕРґС– люди, СЏРєС– вирішили бути медіаторами, могли отримати необхідне навчання та підтримку, щоб втілити цей СЃРїРѕСЃС–Р± вирішення СЃРїРѕСЂС–РІ. РўСЂРё СЂРѕРєРё тому таких справ були одиниці, Р° зараз РјРё РіРѕРІРѕСЂРёРјРѕ РїСЂРѕ кілька сотень. Р† думаємо, що це вже досягнення. Р’СЃРµ більше людей звертаються РґРѕ цього методу, наприклад, РїСЂРё сімейних спорах.

Повернутися до переліку розділу