Матеріали ЗМІ

Операція «Комунікація»

04.04.2017

Видання: «Судовий вісник»
Номер видання: № 3
Автор: Оксана Лисенко

Як відомо, досвід дає тільки практика. І якщо в Україні практика налагодження ефективної комунікації між судами, ЗМІ та суспільством тільки формується, то більшість європейських держав, серед яких і країни Балтії, в котрих з Україною є спільне радянське минуле, вже проторували цей шлях: тож їхній досвід налагодження інформаційної взаємодії судової влади з мас-медіа та суспільством особливо цінний для нашої держави.

Вітчизняні представники органів та установ системи правосуддя взяли участь Сѓ Рї’ятиденній програмі РѕР±РјС–РЅСѓ РґРѕСЃРІС–РґРѕРј Р· комунікацій Сѓ рамках Проекту співпраці РјС–Р¶ Україною та Естонією «Developing Ukrainian government communication. Ukrainian government communication officials as a work shadow in Estonian go­vernment institutions». Цей Проект було розроблено Агентством стратегічних комунікацій PeegeljaPartneridРІ Естонії та Українським РєСЂРёР·РѕРІРёРј медіа-центром.

РЈ перший день візиту українська делегація Сѓ складі Оксани Лисенко, Катерини РЁРёСЂРѕРєРѕС—, Юлії Ткаченко та Катерини Притули відвідала Міністерство юстиції Естонії С– ознайомилася Р· нюансами функціонування естонської СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи та С—С— комунікаційними традиціями. Серед іншого, зверталася увага РЅР° механізми комунікації (СЏРє зовнішньої, так С– РІРЅСѓС‚­СЂС–шньої) СЃСѓРґРѕРІРёС… органів та Міністерства юстиції: електронний документообіг, веб-сайт єдиного реєстру СЃСѓРґРѕРІРёС… справ, РІРЅСѓС‚­СЂС–шній портал для працівників, професійні періодичні видання тощо. Йшлося С– РїСЂРѕ комунікацію РІ установах відбування покарань, СЏРєС– підпорядковуються також Міністерству юстиції Естонії. Завідувач відділу Р·РІ’СЏР·РєС–РІ С–Р· громадськістю Генеральної прокуратури Естонії Крістіна Костіна детально розповіла РїСЂРѕ РѕСЃРѕР±­Р»РёРІРѕСЃС‚С– взаємодії прокуратури Р·С– Р—РњР†. Так, РЅР° офіційній веб-сторінці прокуратури, РѕРєСЂС–Рј актуальної інформації для журналістів РїСЂРѕ заплановані заходи та діяльність цієї інституції, розміщено також глосарій С–Р· поясненнями професійних термінів, СЏРєС– можуть використовуватися РїС–Рґ час написання статей. РћСЃРЅРѕРІРЅСѓ комунікацію Р·С– Р—РњР† Р·РґС–Р№СЃРЅСЋС” прес-аташе або керівник відділу Р·РІ’СЏР·РєС–РІ С–Р· громадськістю прокуратури. Водночас, коли справа направляється РґРѕ СЃСѓРґСѓ, позицію прокуратури представляє РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂ, СЏРєРёР№ С—С— веде. Принципи спілкування прокуратури Р· журналістами розміщені РЅР° сайті прокуратури та С” загальновизнаним правилом С– для Р—РњР†. Прокуратура поважає потребу Р—РњР† РІ оперативності отримання інформації, Р° взаємна повага С” фундаментом для РїРѕР±СѓРґРѕРІРё тісної співпраці державних органів Р· мас-медіа. Результатом широкої комунікації Р·С– Р—РњР† С” спільне створення документального РўР’-проекту «РџСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂРё», кожна серія СЏРєРѕРіРѕ висвітлює реальні резонансні справи.

РћСЃРЅРѕРІРЅРѕСЋ темою зустрічі Р· колишнім головою відділу Р· питань комунікації Міністерства юстиції та Генеральної прокуратури Естонії Крістіною Херодес С‚Р° екс-начальником відділу Р· питань комунікації Міністерства юстиції Естонії Іві Хелдна Р±СѓР»Рѕ обговорення головних цілей Комунікаційної стратегії естонських СЃСѓРґС–РІ РЅР° 2011—2016 СЂРѕРєРё (Стратегії). Так, ще Сѓ 2006 СЂРѕС†С– РЅР° замовлення Міністерства юстиції було проведено соціологічне дослідження для перевірки СЂС–РІРЅСЏ правової обізнаності населення щодо СЃРІРѕС—С… прав, СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ РІСЃС–С… переваг використання права РЅР° справедливий СЃСѓРґ. Разом С–Р· тим дослідження мало РЅР° меті перевірити рівень РґРѕРІС–СЂРё населення РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади. Проаналізувавши РѕСЃРЅРѕРІРЅС– РїСЂРѕР±­Р»РµРјРё іміджу системи правосуддя, Міністерство юстиції Естонії підготувало окрему комунікаційну стратегію для вітчизняних СЃСѓРґС–РІ. Р’С–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ Стратегії, було визначено РЅРёР·РєСѓ РѕСЃРЅРѕРІРЅРёС… проблем. Зокрема, С–РјС–РґР¶ СЃСѓРґРґС–РІ РЅРµ відповідав внутрішнім очікуванням щодо здійснення РЅРёРјРё захисту прав громадян (нарівні С–Р· «Р·Р°С…истом прав» СЃСѓРґ асоціювався Сѓ суспільстві Р· такими поняттями, СЏРє «РєР°СЂР°С‚ель», «РєРѕСЂСѓРїС†С–СЏ», «РґРѕСЂРѕРіРёР№», «СЃРєР»Р°РґРЅРёР№», «РїРѕРІС–льний»). РљСЂС–Рј того, спілкування СЃСѓРґС–РІ та громадськості було нерегулярним С– занадто пасивним, що робило СЃСѓРґРё далекими та закритими для людей.

Голова Конституційного комітету Парламенту Естонії, екс-міністр юстиції та внутрішніх справ Естонії Кен-Марті Вахер РїСЂРѕРІС–РІ зустріч С–Р· українською делегацією Сѓ стінах естонського законодавчого органу. Р’С–РЅ СЂРѕР·РїРѕРІС–РІ РїСЂРѕ головні РїСЂРѕР±­Р»РµРјРЅС– питання, СЏРєС– наразі турбують естонських СЃСѓРґРґС–РІ. Р—Р° Р№РѕРіРѕ словами, зараз РІ Естонії актуальною проблемою С” реформа оплати праці СЃСѓРґРґС–РІ. Через невисокий рівень заробітної плати Р·-РїРѕРјС–Р¶ молодих юристів Сѓ країні знаходиться дедалі менше бажаючих одягти СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєС– мантії (РЅР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– зарплата СЃСѓРґРґС– Сѓ СЃСѓРґС– першої інстанції становить 3 380 С”РІСЂРѕ, РґСЂСѓРіРѕС— — 3 900, третьої — 4 420 С”РІСЂРѕ, РїСЂРё цьому рівень зарплат СЃСѓРґРґС–РІ та чиновників корелюється С–Р· зарплатою президента). Необхідність залучення РЅР° державні посади молодих фахівців — це питання часто обговорювалося РїС–Рґ час візиту, адже «РѕРјРѕР»РѕРґР¶РµРЅРЅСЏ» кадрового ресурсу стало своєрідним національним трендом Сѓ країні.

Ще однією проблемою СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи Естонії С” небажання СЃСѓРґРґС–РІ їхати працювати РЅР° СЃС…С–Рґ країни. Це зумовлено значною кількістю СЂРѕСЃС–Р№СЃСЊРєРѕРјРѕРІРЅРѕРіРѕ населення Сѓ зазначених регіонах, що становить культурну проблему для громадян, СЏРєС– розмовляють естонською. Для вирішення цього питання влада країни РїСЂРѕРїРѕРЅСѓС” СЃСѓРґРґСЏРј та чиновникам таких регіонів певне заохочення — надбавку РґРѕ заробітної плати РІ СЂРѕР·РјС–СЂС– 30 %.

РџС–Рґ час зустрічі Р· радником СѓСЂСЏРґРѕРІРѕРіРѕ комунікаційного офісу Естонії Олексієм Гюнтером СѓС‡Р°СЃРЅРёРєРё української делегації мали нагоду дізнатися РїСЂРѕ РґРѕСЃРІС–Рґ СѓСЂСЏРґРѕРІРѕРіРѕ комунікаційного офісу РІ РїРѕР±СѓРґРѕРІС– міжурядової комунікації та РїСЂРѕ РґС–С— СѓСЂСЏРґСѓ щодо забезпечення відкритості своєї діяльності. РЇРє С– для СЃСѓРґС–РІ, стратегія комунікації С” ключовим робочим інструментом Сѓ діяльності комунікаційного офісу. Ці документи С” публічними С– доступними РІСЃС–Рј РЅР° офіційних веб-сайтах. Для зручності журналістів та громадян офіс готує та оприлюднює коментовані РїРѕСЂСЏРґРєРё денні засідань, Р· СЏРєРёС… можна дізнатися РїСЂРѕ обґрунтування розгляду тих чи інших питань, що виносяться РЅР° засідання. Звичною практикою С” щотижневі брифінги та текстові трансляції кожного засідання. Р—Р° словами пана Гюнтера, велику увагу РЅРѕРІРёР№ естонський СѓСЂСЏРґ почав приділяти роботі Р· СЂРѕСЃС–Р№СЃСЊРєРѕРјРѕРІРЅРёРј населенням, аби повідомляти інформацію РїСЂРѕ діяльність СѓСЂСЏРґСѓ безпосередньо цій національній меншині країни. Прикметно, що СѓСЂСЏРґРѕРІРёР№ комунікаційний офіс проводить щотижневі наради Р· СѓСЃС–РјР° комунікаційними групами СЂС–Р·РЅРёС… відомств та установ, С– це дає Р·РјРѕРіСѓ ліпше планувати роботу, уникати конкуренції державних органів Сѓ публічній сфері, Р° також швидко реагувати РЅР° інформаційні загрози. Важливим індикатором правильного напряму РґС–Р№ С” проведення Міністерством РѕР±СЂРѕРЅРё Естонії двічі РЅР° СЂС–Рє соціологічного опитування щодо СЂС–РІРЅСЏ РґРѕРІС–СЂРё РґРѕ СЂС–Р·РЅРёС… державних інституцій.

До речі, традиційно стабільно РІРёСЃРѕРєРѕСЋ РґРѕРІС–СЂРѕСЋ РІ Естонії користується Канц­Р»РµСЂ юстиції. Цей правовий інститут РІРёРЅРёРє РЅР° початку РҐРҐ СЃС‚оріччя С– певною РјС–СЂРѕСЋ С” унікальним для європейських країн. Канц­Р»РµСЂ юстиції призначається РЅР° посаду парламентом строком РЅР° СЃС–Рј СЂРѕРєС–РІ Р·Р° пропозицією Президента Республіки С– може бути звільнений Р· посади тільки Р·Р° рішенням СЃСѓРґСѓ. Лише перші канцлери РІ силу історичних обставин (радянська, німецька окупації) РЅРµ перебували РЅР° посаді РІРїСЂРѕРґРѕРІР¶ всієї­ своєї каденції. Але ніхто РЅРµ обіймав цю посаду РґРІР° строки поспіль. РЇРє зауважив РїС–Рґ час зустрічі Р· українською делегацією директор Бюро Канцлера юстиції Оларі Коппель, безкомпромісна позиція кожного канцлера щодо виявлених порушень — запорука РІРёСЃРѕРєРѕРіРѕ рейтингу РґРѕРІС–СЂРё населення РґРѕ РЅСЊРѕРіРѕ, адже Канцлер юстиції — єдина посадова РѕСЃРѕР±Р°, СЏРєР° може кожному чиновнику безапеляційно вказати РЅР° порушення Конституції С– вимагати виправлення ситуації. РџРѕ суті, це здійснення функції загального нагляду. РџСЂРё цьому Інститут Канцлера проводить досить відкриту комунікаційну політику, зокрема РЅР° радіо С” щотижнева програма Р·Р° Р№РѕРіРѕ участю.

Українська делегація відвідала С– Гар’СЋСЃСЊРєРёР№ повітовий СЃСѓРґ Сѓ місті Таллінні, РґРµ мала Р·РјРѕРіСѓ спостерігати Р·Р° роботою прес-служби Генеральної прокуратури Естонії Р· пресою РІ рамках попереднього слухання Сѓ справі РјС–СЃСЊРєРѕРіРѕ голови Таллінна, СЏРєРѕРјСѓ напередодні було висунуто обвинувачення Сѓ корупції. Попереднє СЃСѓРґРѕРІРµ слухання, РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ естонського законодавства, відбувається Сѓ закритому РїРѕСЂСЏРґРєСѓ. Журналісти РґРѕ зали СЃСѓРґСѓ РЅРµ допускаються С– очікують закінчення засідання Сѓ загальному РєРѕСЂРёРґРѕСЂС–. Щоб здійснювати Р±СѓРґСЊ-СЏРєСѓ фото- або відеозйомку РІ будівлі СЃСѓРґСѓ, РѕСЃРѕР±Р° має попередньо отримати РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёР№ ­РґРѕР·РІС–Р» Сѓ прес-служби СЃСѓРґСѓ.

Рђ РѕСЃСЊ РЅР° запитання, коли С– РєРѕРјСѓ РІРё востаннє давали інтерв’СЋ, СЃСѓРґРґСЏ Гар’СЋСЃСЊРєРѕРіРѕ повітового СЃСѓРґСѓ Еха РџРѕРїРѕРІР° відповіла: «РќС–коли!». РЎСѓРґРґС– Естонії зазвичай напряму РЅРµ спілкуються Р·С– Р—РњР†. Переважно РїСѓР±­Р»С–чні РґРёСЃРєСѓСЃС–С— щодо рішень СЃСѓРґС–РІ залишаються без участі та коментарів СЃСѓРґРґС–РІ, якщо лише сам СЃСѓРґРґСЏ РЅРµ проявить ініціативу. Чи виправдана така позиція СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади? «Р—Р° нас говорять наші рішення», — запевняє СЃСѓРґРґСЏ. Зазвичай комунікація Р—РњР† С–Р· СЃСѓРґРѕРј здійснюється через прес-секретарів. Разом С–Р· тим естонські СЃСѓРґРё вразили українських гостей СЃСѓРІРѕСЂРёРјРё правилами перебування РІ РЅРёС…. Зокрема, РІС…РѕРґРё РґРѕ будівлі СЃСѓРґСѓ та РґРѕ залів засідань обладнані рамкою-металошукачем та сканером для перевірки речей. Перевірку здійснюють професійні охоронці. РџСЂРё цьому РІ жодному залі СЃСѓРґРѕРІРёС… засідань немає традиційної для України РїСЂРѕР·РѕСЂРѕС— пластикової кабінки для РїС–РґСЃСѓРґРЅРёС… — РІ естонських судах це просто спеціально огороджене місце.

Прикметно, що суддя в Естонії може розглянути санкцію на арешт особи, перебуваючи вдома у вихідний. При цьому вся інформація про суддю, як і про кожного громадянина в державі, є доступною для всіх у загальній мережі, вхід до якої можливий за спеціальними ID-картками. Завдяки цій системі Естонія є однією із найвідкритіших країн світу і посідає шосте місце у світовому рейтингу економічної свободи.

Повернутися до переліку розділу