hotline
 kor

Матеріали ЗМІ

Член ВРП (2015—2019 рр.), суддя ВС Тетяна Малашенкова: «Те, наскільки рішення судді можуть бути політизованими, залежить від його мужності та внутрішньої доброчесності»

30.05.2019

Видання: «Закон і Бізнес»
Номер видання: №20 (1422)
Автор: Павліна Каменських

«РЎРЎРћ шукатиме працівників серед поліцейських, РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРёС… та волонтерів, СЏРєС– пройшли РђРўРћ»

— Тетяно Михайлівно, РІРё були членом РєРѕРјС–СЃС–С— для проведення РєРѕРЅРєСѓСЂСЃСѓ РЅР° зайняття вакантних посад голови Служби СЃСѓРґРѕРІРѕС— РѕС…РѕСЂРѕРЅРё та Р№РѕРіРѕ заступників. РЇРє оцінюєте професійні якості переможця С– що стало вирішальним для Р№РѕРіРѕ призначення РЅР° посаду? Чому тільки РґРІРѕС” кандидатів зголосилися очолити службу?

— РЇРє показала практика проведення РєРѕРЅРєСѓСЂСЃС–РІ, заяви подають дуже мало людей. РЇРє член органу, що проводить РґРѕР±С–СЂ, можу сказати: РїРѕРєРё що найбільше кандидатів (понад 10) претендували РЅР° посаду керівника апарату Вищого антикорупційного СЃСѓРґСѓ. РќР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, це РїРѕРІ’язано Р· тим, що інформацію РїСЂРѕ вакансію популяризували та поширювали.

Законом передбачено, що інформацію РїСЂРѕ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ розміщують РЅР° сайті Вищої ради правосуддя, Державної СЃСѓРґРѕРІРѕС— адміністрації та веб-порталі «РЎСѓРґРѕРІР° влада». Тобто це виключно спеціалізовані сайти, Р№ іншої інформаційної підтримки РєРѕРЅРєСѓСЂСЃСѓ РЅР° посаду голови РЎРЎРћ бракувало. Наслідком стало те, що РІ РЅСЊРѕРјСѓ взяли участь РґРІС– РѕСЃРѕР±Рё. Щоправда, РЅРµ взаємопов’язані та абсолютно СЂС–Р·РЅС–.

Заяв було трохи більше — три. Але РѕРґРЅРѕРјСѓ Р· претендентів РєРѕРјС–СЃС–СЏ відмовила. Наскільки пригадую, чи тому, що неналежним чином подав документи, чи РЅРµ відповідав вимогам, СЏРєС– висувають РґРѕ охочих працювати РЅР° керівних посадах РЎРЎРћ. Коли РєРѕРјС–СЃС–СЏ розглядала питання РїСЂРѕ РґРѕРїСѓСЃРє РґРѕ участі Сѓ РєРѕРЅРєСѓСЂСЃС–, Р№РѕРіРѕ запросили, але РІС–РЅ РЅРµ прийшов.

Охочих зайняти посади заступників голови РЎРЎРћ було більше, зокрема  посаду першого заступника. Хоча Р№ тут відмовили РѕРґРЅС–Р№ РѕСЃРѕР±С–, СЏРєР° претендувала РЅР° кілька посад, Р° РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРё РЅР° РЅРёС… проходили одночасно.

РљРѕРјС–СЃС–СЏ — це колегіальний орган, СЏРєРёР№ РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕ РґРѕ положення складається Р· трьох членів Р’Р Рџ, трьох представників ДСАУ та РѕРґРЅРѕРіРѕ представника — члена Ради СЃСѓРґРґС–РІ. Це зроблено для того, щоб були представлені СЂС–Р·РЅС– представники органів СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРѕРіРѕ врядування, самоврядування та забезпечення СЃСѓРґРґС–РІ, С– склад Р±СѓРІ збалансованим. Рђ оскільки обирають голову СЃСѓРґРѕРІРѕС— РѕС…РѕСЂРѕРЅРё, то СЃСѓРґРґС– мають бути представлені Р№ РїРѕРІРёРЅРЅС– обрати РѕСЃРѕР±Сѓ, СЏРєС–Р№ довіряють.

Щоб обрати голову ССО, розробили тестові завдання. Оцінювали такі критерії, як вміння приймати ефективні рішення, лідерські навички, комунікація, знання спеціального, бюджетного та загального законодавства, вміння організовувати роботу. Критерії визначила комісія, а завдання склали таким чином, щоб за їх виконанням можна було оцінити ці критерії. Фактично в завданнях немає правильної чи неправильної відповіді, результат залежав від того, як кандидат зміг розкрити ті свої якості, які оцінювала комісія і які були оголошені конкурсантам.

Кандидат, який переміг, розуміє, як розвивати службу. Концепцію, яку він запропонував, позитивно сприйняли не лише члени комісії, а й експерти, які були присутні на її засіданні.

— Коли розпочнеться РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ РґРѕ лав РЎРЎРћ?

— Щойно відбулися РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРё РЅР° посади голови та Р№РѕРіРѕ заступників. Труднощі РІ РґРѕР±РѕСЂС– насамперед РїРѕРІ’язані Р· тим, що це РЅРµ той орган, СЏРєРёР№ вже працює, РєСѓРґРё просто набирають співробітників. Його створюють. Для того щоб РІС–РЅ запрацював, потрібно було ухвалити певні закони, прийняти РЅРёР·РєСѓ підзаконних актів.

По-перше, Кабінет Міністрів прийняв постанову про розмір заробітної плати. Адже до проведення конкурсу має бути чітко визначена сума винагороди. По-друге, затвердили штатний розпис для майбутніх працівників. Тобто це низка тих процедурних моментів, які необхідно було розробити, впровадити й затвердити.

За нашими підрахунками, служба запрацює повноцінно з 1 вересня, але не цього року. До вересня 2019-го, сподіваюсь, вона запрацює у ВАКС.

На мою думку, ССО шукатиме працівників серед поліцейських, військових та волонтерів, які пройшли АТО. Тобто це ті особи, які вже мають певний досвід, навички і спецпідготовку. Також кандидатів слід шукати серед працівників охоронних фірм. Для цих осіб варто запровадити підготовчий курс. Водночас можуть приєднатися й новачки. Для них підготовчий курс має бути довшим, наприклад 9 місяців, щоб вони змогли отримати теоретичну й практичну підготовку, а також ліцензії на носіння зброї. Ми знаємо, як розбудовувати нову службу, тому десь у вересні вона запрацює, але не масштабно.

— Рђ чи можна було використати РґРѕСЃРІС–Рґ створення поліції?

— Це інше. РўСѓС‚ міліція перетворилася РІ поліцію, багато працівників перейшли працювати РІ РЅРѕРІРёР№ орган. Поліцейські починали працювати РІ СЂС–Р·РЅРёС… містах, але там, РґРµ С—С… РЅРµ було, продовжувала роботу стара міліція. РЎРЎРћ — це орган, СЏРєРёР№ створюють Р· нуля. Хоча поліцейських можна зацікавити роботою РІ РЅСЊРѕРјСѓ.

— Чи це нормально, коли функції охоронців покладають РЅР° СЃСѓРґРѕРІРёС… СЂРѕР·РїРѕСЂСЏРґРЅРёРєС–РІ? Чи знайдеться достатньо кадрів для повноцінної РѕС…РѕСЂРѕРЅРё СЃСѓРґС–РІ? Чи судам доведеться С– надалі самим себе охороняти?

— Це ненормально, С– для демократичної держави неприродно, коли СЃСѓРґРѕРІС– СЂРѕР·РїРѕСЂСЏРґРЅРёРєРё мають вживати заходів щодо РѕС…РѕСЂРѕРЅРё учасників процесів С– захисту документів та майна СЃСѓРґСѓ. Часто таким чином роботу СЃСѓРґСѓ блокують. Власне, РЅР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, це Р№ стало однією Р· причин створення Служби СЃСѓРґРѕРІРѕС— РѕС…РѕСЂРѕРЅРё, окремого органу, СЏРєРёР№ Р±СѓРґРµ відділений РІС–Рґ поліції та Генерального РїСЂРѕРєСѓСЂРѕСЂР°.

РќРёРЅС– С” положення, СЏРєРµ чітко вказує, хто СЏРєРёР№ СЃСѓРґ РѕС…РѕСЂРѕРЅСЏС”. Деякі СЃСѓРґРё РѕС…РѕСЂРѕРЅСЏС” поліція, деякі — Національна гвардія, Р° деякі взагалі ніхто РЅРµ РѕС…РѕСЂРѕРЅСЏС” через брак кадрів.

«РЈ роботі СЃСѓРґРґС– РґСЂС–Р±РЅРёС… деталей РЅРµ буває»

— РќР° засіданнях Р’Р Рџ складається враження, що РґРѕ порушників РІРё ставитеся суворіше Р·Р° колег, звертаючи увагу навіть РЅР° РґСЂС–Р±РЅС– недоліки? Чому?

— РќРµ можу сказати, що СЏ прискіплива РґРѕ дрібниць. Але зауважу, що РІ роботі СЃСѓРґРґС– РґСЂС–Р±РЅРёС… деталей РЅРµ буває. Кожна РѕСЃРѕР±Р°, СЏРєР° звертається РґРѕ СЃСѓРґСѓ, вважає, що С—С— справа важлива, РІРѕРЅР° сподівається, що тут С—С— вислухають С– приймуть справедливе рішення. Дисциплінарний орган вивчає РґС–С— СЃСѓРґРґС–РІ, щоб переконатися, що служитель Феміди вжив СѓСЃС–С… заходів для справедливого розгляду справи.

— Чи завжди погоджуєтесь С–Р· рішенням Р’Р Рџ? Чи вважаєте справедливим, коли скасовують рішення дисциплінарної палати, РґРѕ СЏРєРѕС— РІРё належите? РЇ пам’ятаю випадок, коли Р’Р Рџ РїРѕРј’якшила стягнення для СЃСѓРґРґС–, СЏРєРёР№ одружився Р· помічницею, С– РІРё захищали рішення своєї палати.

— Вважаю, що Р’Р Рџ завжди приймала зважені рішення, навіть якщо РЅРµ погоджувалася Р· позицією дисциплінарної палати, членом СЏРєРѕС— СЏ була. РњРё розуміли, що ті засади, РЅР° СЏРєС– РјРё звертаємо увагу, будуть важливими для СЃСѓРґРґС–РІ РїС–Рґ час здійснення правосуддя.

Коли С” СЃСѓРґРѕРІРµ рішення РїСЂРѕ конфлікт інтересів, СЏРєРµ підтвердив апеляційний СЃСѓРґ, СЏРєРёР№ вказав, що РІ РґС–СЏС… РѕСЃРѕР±Рё С” реальній конфлікт інтересів, то достатньо самого факту прийняття такого рішення, аби констатувати, що тут С” істотний дисциплінарний проступок. Наприклад, випадок, коли РѕСЃРѕР±Р° дає право РЅР° відпочинок близькому родичу. Водночас, РЅР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, це РЅРµ можна порівнювати, скажімо, Р· невчасним поданням декларації, коли РѕСЃРѕР±Р° запізнилася РЅР° кілька РґРЅС–РІ. Хоча С– перший, С– РґСЂСѓРіРёР№ випадки — це правопорушення, РїРѕРІ’язані Р· корупцією, однак рівень суспільної небезпеки, наслідки та усвідомлення значення СЃРІРѕС—С… РґС–Р№ СЂС–Р·РЅС–.

Рада РїРѕРј’якшила РІРёРґ стягнення та змінила кваліфікацію. Історія покаже, чи були рішення Р’Р Рџ справедливими. Але якщо надалі СЃСѓРґРґС– звертатимуть РЅР° це увагу, щоб уникнути обставин, СЏРєС– призвели РґРѕ дисциплінарного стягнення (навіть якщо РІ подальшому Р№РѕРіРѕ було скасовано), то РјРё працювали недаремно. РЎСѓРґРґС– зробили РІРёСЃРЅРѕРІРєРё.

— Р’Рё сказали, що РґРѕ участі Сѓ РґРѕР±РѕСЂС– керівника апарату Р’РђРљРЎ слід залучити міжнародних спостерігачів. Чому ця посада така відповідальна? Чи зможуть СЃСѓРґРґС– взяти участь Сѓ РґРѕР±РѕСЂС–?

— РџСЂРё створенні цього СЃСѓРґСѓ відбувалося широке обговорення, ця установа викликала РІ суспільстві величезний резонанс. Р† якщо держава вирішила, що С—Р№ потрібен такий СЃСѓРґ, С– створює Р№РѕРіРѕ Р· нуля, то необхідно, щоб процедура створення та РґРѕР±РѕСЂСѓ була РїСЂРѕР·РѕСЂРѕСЋ стосовно СЏРє СЃСѓРґРґС–РІ, так С– працівників апарату. Р’СЃС– етапи РґРѕР±РѕСЂСѓ тих, хто Р±СѓРґРµ там працювати, мають проходити максимально РїСЂРѕР·РѕСЂРѕ.

Судді можуть вплинути на посаду керівника апарату, оскільки призначення відбувається за погодженням з головою ВАКС.

«РќРµ можна постійно змінювати правила РіСЂРё РЅР° РІСЃС–С… етапах»

— Громадська рада доброчесності пише негативні РІРёСЃРЅРѕРІРєРё щодо членів Р’Р Рџ, зокрема щодо вас. РЇРє РІРё ставитеся РґРѕ цього?

— РќРµ Р±СѓРґСѓ коментувати РІРёСЃРЅРѕРІРєРё ГРД, але скажу таке. РЇ зверталася РґРѕ ГРД Р· метою комунікації, СЏРє РІРѕРЅРё РїСЂРѕ це зазначили РЅР° своєму сайті. Запевняю, що готова відповісти РЅР° Р±СѓРґСЊ-СЏРєС– запитання, СЏРєС– РІ РЅРёС… С”. Але ГРД РЅРµ зверталась РґРѕ мене С–Р· жодним запитанням, так само РЅРµ надіслала запитів стосовно Р±СѓРґСЊ-СЏРєРѕС— інформації РїСЂРѕ мене, СЏРєСѓ подали СЏРє негативну.

Я не єдина із членів ВРП, хто став суддею Верховного Суду. Таких осіб було кілька, але не щодо кожної з них були негативні висновки ГРД. З етичних міркувань не хочу про це говорити.

Водночас, коли проводили конкурс до ВАКС, ми бачили, як працювала громадська рада міжнародних експертів. Всіх, до кого в них були претензії, інформували про це і надсилали запитання. Особа могла підготуватися, надати пояснення та документи на підтвердження своєї позиції.

Р’РёСЃРЅРѕРІРѕРє РЅРµ повинен полягати РІ збиранні інформації, СЏРєСѓ РЅРµ перевірили. Наприклад, Сѓ РІРёСЃРЅРѕРІРєСѓ ГРД щодо мене йдеться РїСЂРѕ те, що РѕСЃРѕР±Р° РЅРµ може законно приватизувати земельну ділянку, адже РІРѕРЅР° РЅРµ С” мешканцем села. Це просто незнання законодавства. Впевнена: СЏРєР±Рё РґРѕ мене звернулись С–Р· запитанням, СЏ надала Р± документи С– РІС–РґРїРѕРІС–РґС–. Р† якщо РјРѕС— РІС–РґРїРѕРІС–РґС– видалися Р± С—Рј непереконливими, тоді РІРёСЃРЅРѕРІРѕРє Р±СѓРІ Р±Рё РѕР±’єктивним.

Крім того, громадську раду доброчесності створили для того, щоб збирати, перевіряти та аналізувати інформацію про суддю на етапі конкурсного добору. Після того як особа пройшла конкурс і підтвердила здатність обіймати посаду, з боку ГРД, на мою думку, некоректно ставити під сумнів її доброчесність.

— РЇРєР±Рё РІС–Рґ вас залежало реформування системи правосуддя, щоб РІРѕРЅР° була авторитетнішою, прозорішою С– кращою, що РІРё зробили Р±?

— РЇ дала Р± можливість реформованим судам попрацювати 5 СЂРѕРєС–РІ. Адже РЅРµ можна постійно змінювати правила РіСЂРё РЅР° РІСЃС–С… етапах. Були заклики, що потрібно оновити весь СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєРёР№ РєРѕСЂРїСѓСЃ. Але після того, СЏРє Р· 8500 СЃСѓРґРґС–РІ залишилося 4000, СЏРєС– РЅРµ можуть розглянути РІ СЂРѕР·СѓРјРЅС– строки справи, заговорили РїСЂРѕ РЅРѕРІСѓ реформу.

Треба дати можливість тим, хто пройшов кваліфікаційне оцінювання, конкурси та добори, попрацювати. Судді своїми діями довели, що готові очищатися, проходити певні процедури, хай тільки мають змогу працювати.

— РЇРє РІРё оцінюєте політизованість СЃСѓРґС–РІ? Адже Сѓ передвиборчих перегонах постійно звучать РїРѕРіСЂРѕР·Рё посадити опонентів С– Р—РњР† щодня повідомляли РїСЂРѕ відкриття проваджень майже стосовно РІСЃС–С… кандидатів? Вас також звинувачували Сѓ приналежності РґРѕ певної політичної сили.

— РЇ назвала Р± це політичною тенденцією. РЎСѓРґРѕРІР° реформа фактично почалася Р· СЂРѕР·Р±СѓРґРѕРІРѕСЋ української державності. Р’СЃС– міжнародні РґРѕРЅРѕСЂРё та європейська спільнота визнали, що проведені РєРѕРЅРєСѓСЂСЃРё були РїСЂРѕР·РѕСЂРёРјРё. РўРѕРјСѓ ставити РїС–Рґ СЃСѓРјРЅС–РІ С—С…РЅС– результати некоректно.

Стосовно того, що СЏ С” кандидатурою Петра Порошенка. Хочу звернути увагу РЅР° те, що СЏ ніколи РЅРµ була РЅС– Р№РѕРіРѕ адвокатом, РЅС– юристом «Р РѕС€РµРЅ». РЇ РЅРµ укладала Р· РЅРёРјРё жодних РґРѕРіРѕРІРѕСЂС–РІ РїСЂРѕ надання адвокатських чи юридичних послуг. РўРѕРјСѓ вважаю, що Р—РњР†, перш РЅС–Р¶ викладати такі факти, мали Р± С—С… перевірити. РљСЂС–Рј того, кожен СЋСЂРёСЃС‚, кожен адвокат Сѓ СЃРІРѕС—Р№ діяльності представляв інтереси певних РѕСЃС–Р±. Але це помилка — ототожнювати адвоката Р· клієнтом, СЏРєРѕРіРѕ РІС–РЅ представляє. Це неправильно. Адже РІСЃС– адвокати, СЏРєС– брали участь Сѓ конкурсах РґРѕ СЃСѓРґС–РІ, були захисниками представників політичних СЃРёР», підприємств, СЏРєС– РєРѕРјСѓСЃСЊ належать, та організацій.

Нині політичної складової у доборі суддів не існує. Судді є суддями України, а не політичних сил. Те, наскільки рішення судді можуть бути політизованими, залежить від його незалежності, мужності та внутрішньої доброчесності. Для того щоб приймати справедливі рішення, суддя має бути мужнім та незалежним.

Є непоодинокі випадки, коли на суддю намагаються тиснути як певні політики, так і певні структури, і суддя не повинен піддаватися цьому тиску. Він має розуміти, що іноді справедливе рішення може бути непопулярним і його негативно сприйме громадськість.

Повернутися до переліку розділу