hotline

Матеріали ЗМІ

Ігор Бенедисюк: «Якщо суспільство вважає певний закон неправильним, то давайте апелювати до Верховної Ради, змінювати документ, але не ганьбити суддів, які його застосували» (частина перша)

02.02.2018

Видання: «Український тиждень»
Номер видання:
Автор: Голуб Андрій

Голова Вищої ради правосуддя (ВРП) розповів Тижню про ключові проблеми та етапи реформи судової системи.

Є шаблонний вислів про три гілки влади: виконавчу, законодавчу й судову. Якщо керівників перших двох назве кожен, то голову вищого органу суддівського врядування заледве хтось знає. Чи не є це певним свідченням того, що люди досі мало сприймають суддів саме як окрему владу?

— РЈ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ владі С” РЅРµ РѕРґРёРЅ орган, Р° кілька, СЏРєС– разом С—С— Р№ утворюють. Це Державна СЃСѓРґРѕРІР° адміністрація, Рада СЃСѓРґРґС–РІ, Вища кваліфікаційна РєРѕРјС–СЃС–СЏ СЃСѓРґРґС–РІ С– Вища рада правосуддя. Досі РІ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ владі немає єдиного органу, СЏРєРёР№ Р±СѓРІ Р±Рё СЏРє Кабмін — РѕРґРёРЅ С– РІСЃРµ. Частково це РїРѕРІ’язано Р·С– сталою українською традицією, Р° також С–Р· тим, що РІ нашій країні С” побоювання, щоб цей орган РЅРµ зосередив СѓСЃСЋ владу. Коли РјРё обговорювали питання створення та повноважень майбутньої Вищої ради правосуддя РІ Раді Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи, йшлося РїСЂРѕ те, щоб цей орган став координатором Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі. Однак народні депутати, СЏРєС– входили РґРѕ складу Ради, заявили, що РІ разі надання СЏРєРёС…РѕСЃСЊ додаткових повноважень це Р±СѓРґРµ «РњС–ністерство СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади», Р° РІРѕРЅРё РЅРµ хочуть, щоб хтось керував судами.

Насправді питання не в керівництві судами, а в організації їхньої роботи. Наприклад, у середині березня набувають чинності зміни до процесуальних кодексів і слідчі судді розглядатимуть усі клопотання. Їх зосередять у певних судах за місцем реєстрації юридичних осіб: прокуратури, Нацполіції тощо. Кількісний склад суддів скрізь побудовано так, що він розрахований на певне навантаження. Зараз воно в рази збільшиться саме в окремих судах. Тому нам потрібно встановити, де саме це відбудеться, і терміново збільшити там кількість суддів. Для цього треба залучити цілу ланку установ і працювати командно. Тож, як на мене, такий орган був би потрібний і з повноваженнями для певної координації.

А щодо суспільства й розуміння принципів судової влади та її рівності з іншими. Воно є?

— РЇ думаю, що такого СЂРѕР·СѓРјС–РЅРЅСЏ немає, хоча СЃСѓРґРё Р№ сварять найбільше. РЈСЃС– звикли, що СЃСѓРґРѕРІР° система — це «РїР°РґС‡РµСЂРєР°», СЏРєР° Р·Р° РІСЃРµ відповідає. Наприклад, депутати ухвалили СЏРєС–СЃСЊ закони, Р° С—С…РЅС” фінансове підкріплення РЅРµ забезпечили. Люди пішли РІ СЃСѓРґРё, ті ухвалили рішення. Хто С—С… РЅРµ виконав? Виконавча служба. Чому? Бо РІ держави немає грошей. Хто винен? РЎСѓРґ, Р±Рѕ С” рішення, СЏРєРµ залишилося невиконаним. Таких питань досить багато.

Про суспільство ви відповіли, а в самих суддів є усвідомлення, що вони все-таки окрема влада, а не придаток до інших?

— РќР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєР° незалежність — це передусім внутрішнє переконання, що РЅР° тебе РЅРµ можуть вплинути. Якщо ти сам готовий протистояти впливу, то РІСЃРµ інше — безпека, фінансова Р№ процесуальна незалежність — тільки атрибути, СЏРєС–, Р·РІС–СЃРЅРѕ, РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРѕРІС–. Однак передусім СЃСѓРґРґС– самому слід відчувати незалежність. РћСЃРѕР±Р° має бути готовою ухвалити незалежне рішення. Це можливо, коли РІРѕРЅР° високопрофесійна та знає, СЏРє це зробити, коли С” належні СѓРјРѕРІРё для праці, тобто достатньо часу, щоб подумати Р№ почитати матеріали. РћРєСЂС–Рј того, коли сприятливі зовнішні фактори, зокрема немає вулиці РІ залі засідань, СЏРєР° кричить: «РЇРєС‰Рѕ ти зараз РЅРµ ухвалиш потрібне рішення, то РјРё тут СѓСЃРµ розвалимо». Мені здається, що вплив саме політичної складової було нівельовано, коли ухвалили Р·РјС–РЅРё РґРѕ Конституції Р№ Верховна Рада перестала призначати та звільняти СЃСѓРґРґС–РІ. Однак упевненості, що СЃСѓРґРѕРІР° влада відбулася, РЅР° РјРѕСЋ РґСѓРјРєСѓ, ані РІ народу, ані РІ СЃСѓРґРґС–РІ РїРѕРєРё що немає. Для цього потрібно пройти певний шлях. РќР° РјРѕС” переконання, РІС–РЅ саме Р№ почався Р·С– Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції та створенням Р’Р Рџ.

Ви згадали про тиск на суддів із боку політиків і вулиці. У березні 2017 року заявили про напад на вас близько 10 невідомих осіб біля помешкання. Ви застосували зброю, зробили попереджувальні постріли. Інформації про розслідування немає. Вас ознайомлюють із його деталями? Чи є підозрювані, обвинувачені?

— РџСЂРѕ те, що справу доведено РґРѕ СЃСѓРґСѓ чи РєРѕРјСѓСЃСЊ висунули РїС–РґРѕР·СЂРё, мені невідомо. РЇ давав останні СЃРІРѕС— свідчення приблизно РІ травні 2017-РіРѕ. РћСЃРѕР±Рё були встановлені, але РїСЂРѕ СЏРєС–СЃСЊ результати, щоб справа була або припинена, або направлена РґРѕ СЃСѓРґСѓ, мені невідомо.

Можливо, слід було більше апелювати до цього питання й самому домагатися доведення справи до кінця?

— РџС–сля певних етапів РІРѕРЅР° має перейти РґРѕ СЃСѓРґСѓ. Вища рада правосуддя зараз розглядає дисциплінарні скарги РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ. РЇ дуже РЅРµ хотів Р±Рё, щоб така РјРѕСЏ активність була сприйнята СЏРє намагання вплинути РЅР° ситуацію та захист себе. РЎРІРѕРіРѕ часу РІ мене було РѕРґРЅРµ бажання: щоб ті, хто обмалював РјС–Р№ паркан, самі Р№РѕРіРѕ Р№ витерли. Це була єдина РІРёРјРѕРіР°. Мені здається важливішим те, щоб РЅРµ СЏ захистив себе РІ цій справі, Р° щоб були захищені СЃСѓРґРґС–, РЅР° СЏРєРёС… справді чинять тиск. РќР° сайті Р’Р Рџ міститься перелік звернень СЃСѓРґРґС–РІ. Р„ звернення, РґРµ СЃСѓРґРґСЏ просто перестрахувався, Р±Рѕ закон зараз Р·РѕР±РѕРІ’СЏР·СѓС” Р№РѕРіРѕ повідомити Генпрокуратуру Р№ Р’Р Рџ РїСЂРѕ Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёР№ можливий тиск.

Однак С” багато випадків, зокрема, коли прокуратура відкриває провадження та вносить РґРѕ реєстру повідомлення РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– ухвалили рішення, що самій С—Р№ РЅРµ сподобалися. РЈ регіонах це досить поширене явище. Р—Р° нашими даними, зареєстровано близько 300 проваджень, РґРµ жодних РґС–Р№ РїРѕ розслідуванню немає, але СЃСѓРґРґСЏ постійно висить РЅР° гачку. Р„ факти, коли кидають гранати Сѓ РІС–РєРЅР° СЃСѓРґРґСЏРј, спалюють автомобілі — РѕС‚ Сѓ цих випадках, мабуть, потрібно довести РґРѕ логічного завершення ці розслідування. РЎРІРѕС—РјРё рішеннями Р’Р Рџ якраз С– спонукає прокуратуру та поліцію РЅРµ просто зареєструвати повідомлення, Р° проводити слідчі РґС–С—. РќР° жаль, мені невідомо РїСЂРѕ жоден факт, коли таке розслідування щодо СЃСѓРґРґС–РІ закінчували. Раніше, Сѓ радянські часи, було таке негласне правило, що РІ разі злочину проти СЃСѓРґРґС– або правоохоронця РІСЃСЏ система активно працює над розкриттям, Р° злочинці знали, що РЅС–СЏРєРѕРіРѕ РїРѕРј’якшення С—Рј РЅРµ Р±СѓРґРµ, тому правоохоронця чіпати РЅРµ можна, оскільки РІС–РЅ РІРёРєРѕРЅСѓС” СЃРІС–Р№ РѕР±РѕРІ’СЏР·РѕРє.

РќР° жаль, зараз правоохоронна система РІ такому стані, що РЅРµ може забезпечити РЅС– адекватного розслідування, РЅС– притягнення РІРёРЅРЅРёС… РґРѕ відповідальності. Змусити правоохоронні органи працювати саме так, щоб СЃСѓРґРґСЏ відчув себе захищеним, — теж проблема, СЏРєР° потребує вирішення, аби СЃСѓРґРґСЏ РјС–Рі захищати Р№ людей.

— РЈ 1991–1994 роках РІРё працювали РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРёРј суддею РІ Р РѕСЃС–С—. Р† вже коментували це, однак СѓСЃРµ-таки: чи отримували РІРё СЂРѕСЃС–Р№СЃСЊРєРµ громадянство тоді?

— Р’ідколи СЏ обіймаю посаду голови Вищої ради правосуддя, постійно стикаюся Р· намаганням знайти щось, щоб мене дискредитувати. Р—Р° 20 СЂРѕРєС–РІ роботи суддею РІ мене навіть скарг дисциплінарних РЅРµ було. Коли СЏ прийшов СЃСЋРґРё працювати, то почалися зауваження. Чому? Щоб виконував те, що РєРѕРјСѓСЃСЊ хочеться, або Р±РѕСЏРІСЃСЏ робити те, що СЏ мушу, так чи інакше РЅР° мене вплинути. Ці вплив та пошук компромату безперервні. Р† знайшли, що СЏ працював Сѓ Р Р¤. РЇ того Р№ РЅРµ приховував ніколи Р№ СѓСЃРµ життя РІ анкетних даних показую. Це канва, Р° тепер Р·Р° законом. РќРёРј справді передбачено, що той, хто певний період перебуває РЅР° СЏРєС–Р№СЃСЊ території, здобував громадянство. Що таке громадянство, підтверджене юридично? Це наявність паспорта або СЏРєРѕРіРѕСЃСЊ іншого документа, СЏРєРёР№ підтверджує, що ти громадянин певної країни. Так РѕС‚, тоді офіцери С– Радянської, С– Р РѕСЃС–Р№СЃСЊРєРѕС— армії РЅРµ мали жодного такого документа. Р’РѕРЅРё РЅРµ мали паспорта РЅС– Р Р¤, РЅС– України. Першим РјРѕС—Рј Р±СѓРІ паспорт громадянина Україні РІ 1996-РјСѓ. РўРѕРјСѓ документа, СЏРєРёР№ підтверджував Р±Рё РјРѕС” СЂРѕСЃС–Р№СЃСЊРєРµ громадянство, немає та ніколи РЅРµ було. РЇ Р№РѕРіРѕ Р№ РЅРµ намагався отримати. Р† СЏРє тільки Р·СЂРѕР·СѓРјС–РІ, що РЎР РЎР  більше немає, Р° С” РґРІС– СЂС–Р·РЅС– держави, — відразу поставив СЃРѕР±С– Р·Р° мету повернутися РґРѕ України.

Коли РІ РіСЂСѓРґРЅС– 1991 СЂРѕРєСѓ СЏ вперше написав рапорт, щоб перевестися РІ український СЃСѓРґ, то мені надійшла РІС–РґРїРѕРІС–РґСЊ, що місць немає. Після цього далі шукав роботу Сѓ вітчизняному СЃСѓРґС–. Знайшов С—С— лише тоді, коли тут розширили сітку цих органів С– одночасно РІ СѓСЃС–С… РІС–Р№СЃСЊРєРѕРІРёС… судах РїРѕ РґРІС–-три посади Р·’явилося. Виникло те саме запитання, що Р№ зараз порушують. РЇ пам’ятаю, що звернувся РґРѕ РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРѕРіРѕ органу та дістав свідчення РїСЂРѕ наявність українського громадянства, СЏРєРµ віддав СЏРє підтверджувальний документ для обрання суддею. Тобто РґРѕРІС–РІ СЃРІРѕС” громадянство. РЇ жив тут РІС–Рґ народження РґРѕ 1986-РіРѕ, коли поїхав вчитися. РћСЃСЊ така історія. РЇРєР±Рё СЏ перевівся РґРѕ України Сѓ 2014-РјСѓ чи 2015-РјСѓ, РЅСѓ може, РґРѕ мене Р№ були Р± питання, чи СЏ РЅРµ «Р·Р°СЃР»Р°РЅРёР№ козачок». Утім, Р·СЂРѕР±РёРІ це ще тоді, коли тут були складні економічні СѓРјРѕРІРё, сказавши, що РІ мене тут батьки, Батьківщина та СЏ тут житиму. Мені РґРёРІРЅРѕ чути закиди та звинувачення, що СЏ громадянин Р РѕСЃС–С—, особливо РІС–Рґ людей, СЏРєС– тоді ходили РІ школу Р№ поняття РЅРµ мають, РїСЂРѕ що йдеться.

Р„ таке словосполучення «РѕРґС–РѕР·РЅРёР№ СЃСѓРґРґСЏ». РЇРє РІРё Р№РѕРіРѕ розтлумачили Р±?

— РЇ Р№РѕРіРѕ РЅРµ застосовую. Мені взагалі РЅРµ подобається, коли С– СЃСѓРґРѕРІСѓ систему, С– СЃСѓРґРґС–РІ узагальнюють СЏРє «РѕРґС–РѕР·РЅС–». РЎСѓРґРґСЏ, Р· РѕРґРЅРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, звичайна людина, Р° Р· РґСЂСѓРіРѕРіРѕ — повинен виконувати СЃРІРѕС— посадові РѕР±РѕРІ’СЏР·РєРё. Порушення, СЏРєС– РІС–РЅ допускає, має розглядати дисциплінарний орган. Потрібно говорити РЅРµ РїСЂРѕ «РѕРґС–РѕР·РЅРѕРіРѕ СЃСѓРґРґСЋ», Р° РїСЂРѕ конкретні випадки. Адже те, що Сѓ свідомості суспільства трактується СЏРє порушення, для СЃСѓРґРґС– таким може РЅРµ бути. Р’С–РЅ РїРѕРІ’язаний законом. Наприклад, СЃСѓРґРґС–РІ критикують Р·Р° те, що РІРѕРЅРё відпустили злочинців, коли обирали запобіжний захід. Однак ніхто РЅРµ каже, що коли це роблять, то СЃСѓРґРґСЏ РІ певних випадках Р·РѕР±РѕРІ’язаний обрати заставу. Там С” конкретні РѕР±СЃСЏРіРё, РІС–РЅ теж РЅРµ займається свавіллям. Після внесення застави кажуть, що відпустив РЅР° волю злочинця. Р’С–РЅ РЅРµ відпустив, Р° виконав РЅРѕСЂРјРё закону. Якщо суспільство вважає певний закон неправильним, то давайте апелювати РґРѕ Верховної Ради, змінювати документ, але РЅРµ ганьбити СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєС– Р№РѕРіРѕ застосували.

РђР±Рѕ РјРё хочемо правосуддя РІ країні, або щоб СЃСѓРґ Р±СѓРІ каральним органом С–, незважаючи РЅР° обставини та РІСЃС– демократичні процедури, СЃСѓРґРґСЏ просто казав: «РўРё винен» С– засуджував РґРѕ позбавлення волі РЅР° Р±СѓРґСЊ-СЏРєРёР№ термін. РўРѕРґС– СЃСѓРґ справді зайвий, натомість потрібні СЏРєС–СЃСЊ надзвичайні РєРѕРјС–СЃС–С—, що розглядатимуть питання «РїРѕ понятіям». Треба, Р· РѕРґРЅРѕРіРѕ Р±РѕРєСѓ, виховувати суспільство Р№ розповідати ці речі простою РјРѕРІРѕСЋ, Р° Р· РґСЂСѓРіРѕРіРѕ — готувати СЃСѓРґРґС–РІ, щоб РІРѕРЅРё були високопрофесійні та готові ухвалювати рішення.

Ви також член Конституційної комісії та Ради з питань судової реформи при президентові. Поясніть, будь ласка, що це таке? Коли востаннє було засідання, хто туди збирається, як відбувається обговорення? Чи ви особисто бачили план судової реформи?

— РџРѕ-перше, С” затверджена указом президента Стратегія реформування судоустрою РґРѕ 2020 СЂРѕРєСѓ, створено Раду Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи, Конституційну РєРѕРјС–СЃС–СЋ, СЏРєС– працювали над архітектурою Р·РјС–РЅ. РЇ ввійшов РґРѕ складу цих органів, коли очолив Вищу раду юстиції. До РЅРёС… входять С– представники громадянського суспільства, С– СЃСѓРґРґС–, С– депутати, С– РІС–РґРѕРјС– адвокати, РЅР° відкритих засіданнях відбувається професійне обговорення проектів законодавчих актів С– необхідних Р·РјС–РЅ. Зараз багато РІС–РґРїРѕРІС–РґРЅРёС… законопроектів подається РґРѕ Верховної Ради СЏРє першочергові саме президентом. Р† робиться це РІ межах виконання Стратегії. Остаточне формування згаданих законопроектів відбувається РЅР° Раді Р· питань СЃСѓРґРѕРІРѕС— реформи. Це орган, СЏРєРёР№ фіналізує процес законотворення перед направленням РґРѕ Верховної Ради.

Р’Рё згадали Стратегію, але це доволі теоретичний документ. Кажете, що відбуваються експертні обговорення, Р° потім РјРё бачимо, що Сѓ Верховній Раді ухвалюють кодекси судочинства Р· РІС–РґРѕРјРёРјРё «РїСЂР°РІРєР°РјРё Лозового», СЏРєС– тільки збільшують навантаження РЅР° СЃСѓРґРґС–РІ. Потім виникає проблема Р· ліквідацією СЃСѓРґС–РІ С– невідомо, що Р±СѓРґРµ Р·С– справами, СЏРєС– вже розглядають. Створюється враження, що РЅС–СЏРєРѕРіРѕ обговорення насправді немає.

— РЇ зараз РЅРµ критикуватиму Верховну Раду, але питання якості законопроектів справді стоїть досить гостро. РќР° жаль, професіоналів такого СЂС–РІРЅСЏ, СЏРєС– мали Р± готувати ці законопроекти, Сѓ країні недостатньо. Навіть обмаль. Однак, СЏ вважаю, що РјРё РІСЃРµ-таки подолали колосальний шлях РІС–Рґ 2013-РіРѕ, коли країна опинилася РЅР° краю РїСЂС–СЂРІРё. Так, десь це видається несистемним, але засадничі речі РІ підходах РґРѕ СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади зроблені правильно. Це С– внесення Р·РјС–РЅ РґРѕ Конституції України, С– СЂРѕР·СЂРѕР±РєР° базового законодавства, С– переформатування Р’РљРљРЎРЈ, Р’Р Рџ, РґРµ консолідовано РІСЃС– дисциплінарні провадження. Проведено перший публічний РєРѕРЅРєСѓСЂСЃ Сѓ Верховний РЎСѓРґ, СЏРєРёР№ 15 РіСЂСѓРґРЅСЏ розпочав роботу, стартувало кваліфікаційне оцінювання РІСЃС–С… СЃСѓРґРґС–РІ тощо.

Так, потрібен час, щоб ті інститути запрацювали належним чином. Слід створити хороші робочі умови, але системно виконано дуже багато. Сьогодні справді будуть великі проблеми взагалі з формуванням і суддівського корпусу, і належної кількості слідчих суддів.

Якщо казати РїСЂРѕ питання формування та реорганізації СЃСѓРґС–РІ, то СЃСѓРґРґС– теж ставляться РґРѕ РЅСЊРѕРіРѕ, Рј’СЏРєРѕ кажучи, критично. РЇРє С– СЏ сам. Але водночас СЂРѕР·СѓРјС–СЋ, що для реформування СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи нам потрібно знати, СЏРєР° РІ нас сітка СЃСѓРґС–РІ. Тобто, що РјРё реформуємо. Хоча Р± тому, щоб розуміти, РґРµ ремонтувати, РєСѓРґРё обладнання надсилати Р№ так далі. Зараз СѓСЃС– переходять РЅР° електронні процедури, РЅР° спрощення документообігу. Це РІРёРјРѕРіР° часу, С– зникає потреба РІ наявності безлічі СЃСѓРґС–РІ завдяки впровадженню електронних засобів. Немає необхідності РІ тому, щоб РґРІРѕС” СЃСѓРґРґС–РІ сиділи десь цілодобово, мають РІРѕРЅРё там справи, чи РЅС–. Слід сформувати бачення СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи.

Я вам поставлю запитання. За такого процесу ухвалення законів ви можете спрогнозувати, який суд і яким чином завтра створить Верховна Рада? Я не можу, відповім одразу. Тому наприкінці тих повноважень, які він мав, президент підписав указ про створення нових судів. Переведення суддів станеться не відразу, однак є чітка схема, які це будуть суди. Ситуація ж не така, що суд, де зараз працює двоє суддів, просто закрили й вони перестали працювати. Йдеться про юридичне укрупнення. Юридично суди охоплюватимуть більшу територію. Ми вже зрозуміли, що ні сьогодні, ні завтра не зможемо покрити дефіцит кадрів, а це близько 2,5 тис. суддів по наявній сітці. Потрібно два роки, щоб почати конкурс, відібрати кандидатів, на рік відправити навчатися в Національну школу суддів, потім знову конкурс, затим процедура призначення, указ. І тільки після всього суддя може призначатися на посаду. Йдеться про тих, хто вперше намагається стати суддею. Однак і вчора, і сьогодні, і завтра потрібно, щоб у районі хтось розглядав скарги чи позовні заяви.

Завдяки укрупненню покращиться доступ до правосуддя саме в тих регіонах, де є малоскладові суди й неможливо швидко призначити до них суддів.

На сьогодні ми всі вирішили, що останніх призначатимуть лише на конкурсній основі. Це також завдання не одного дня. А також, що всі судді переводитимуться лише на конкурсній основі. Це теж певний процес, який треба організувати й провести та який потребує часу. Так само, як і реалізація багатьох уже закладених механізмів, але без плану та стратегічної лінії це зробити неможливо.

Повернутися до переліку розділу