Діяльність Вищої ради правосуддя

Хронологiя дiяльностi

03 березня 2017

3 березня 2017 СЂРѕРєСѓ відбулося експертне обговорення «РЎС‚ворення спеціалізованого антикорупційного СЃСѓРґСѓ: найкращі міжнародні та європейські практики та РґРѕСЃРІС–Рґ»,організоване Програмою USAID реформування сектору юстиції «РќРѕРІРµ правосуддя».

Експертне обговорення присвячене ознайомленню Р·С– світовими прикладами створення С– функціонування антикорупційних СЃСѓРґС–РІ та статусу СЃСѓРґРґС–РІ цих СЃСѓРґС–РІ; обговоренню причин створення спеціалізованих антикорупційних СЃСѓРґС–РІ та можливих моделей С—С… організації; ознайомленню Р· РґРѕСЃРІС–РґРѕРј Словаччини Сѓ цій сфері; обговоренню найкращих міжнародних практик Р№ РґРѕСЃРІС–РґСѓ антикорупційних СЃСѓРґС–РІ та виробленню рекомендацій РґР»СЏ України. Р’С–Рґ Вищої ради правосуддя участь Сѓ заході взяли член Р’Р Рџ РђРЅРґСЂС–Р№ Бойко, Р° також начальник відділу міжнародного співробітництва секретаріату Владислав Гуртенко, заступник начальника відділу взаємодії Р·С– Р—РњР† Лариса Бардаченко.

Вітаючи учасників заходу, керівник Офісу демократії і врядування USAID/Україна Томас Вайт зазначив, що Україна зробила низку важливих кроків на шляху боротьби з корупцією, зокрема створено Національне антикорупційне бюро, Національне агентство з питань запобігання корупції, Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру, а нині на часі створення антикорупційного суду.

«РЎС‚ворення антикорупційного СЃСѓРґСѓ стане серйозним РєСЂРѕРєРѕРј вперед Сѓ боротьбі С–Р· корупцією РІ Україні. Це Р±СѓРґРµ незалежний майданчик для розгляду корупційних справ без неналежного впливу. РљСЂС–Рј того, цей СЃСѓРґ може стати моделлю для інших СЃСѓРґС–РІ. Отже, сьогоднішнє обговорення С” своєчасним С– важливим, оскільки дасть можливість визначити шляхи подальшого поступу Сѓ створенні антикорупційного СЃСѓРґСѓ», – сказав Томас Вайт.

РџС–Рґ час заходу професор Гарвардської школи права (РЎРЁРђ) Метью Стівенсон та старший радник Антикорупційного ресурсного центру U4 (Норвегія) Інституту імені Крістіана Міхельсена Софі Шютте представили результати СЃРІРѕРіРѕ дослідження «РЎРїРµС†С–алізовані СЃСѓРґРё: порівняльний аналіз».

Софі Шютте розповіла, що для цілей дослідження автори обрали досить широке визначення: «Р°РЅС‚икорупційний СЃСѓРґ» – це СЃСѓРґРґСЏ, СЃСѓРґ, РїС–РґСЂРѕР·РґС–Р» СЃСѓРґСѓ або трибуналу, СЏРєРёР№ спеціалізується РІ РѕСЃРЅРѕРІРЅРѕРјСѓ (але РЅРµ виключно) РЅР° розгляді справ РїСЂРѕ корупцію.

Дослідження було розпочато РІ 2015 році, тоді спеціалізовані антикорупційні СЃСѓРґРё існували Сѓ 17 країнах світу: Афганістані, Бангладеш, Ботсвані, Болгарії, Бурунді, Камеруні, Хорватії, Індонезії, Кенії, Малайзії, Непалі, Пакистані, Палестині, Філіппінах, Сенегалі, Словаччині та Уганді. Ще три країни – Мексика, Танзанія С– Таїланд – створили спеціалізовані антикорупційні СЃСѓРґРё пізніше. Отже, РЅР° СЃСЊРѕРіРѕРґРЅС– такі СЃСѓРґРё діють Сѓ 20 країнах.

Автори дослідження розповіли, що спеціалізація суду є звичним явищем у всьому світі, а її прихильники зазвичай наголошують на тому, що спеціалізовані суди можуть сприяти більшій ефективності, часто завдяки добре налагодженим процедурам, а також вищій якості та більш послідовним рішенням у складних галузях права. З-поміж причин створення спеціалізованих антикорупційних судів виділяють три найхарактерніші: ефективність, доброчесність, компетентність.

Метью Стівенсон зазначив, що однією Р· найбільш поширених причин створення антикорупційного СЃСѓРґСѓ С” занепокоєння доброчесністю, схильністю РґРѕ корупції всередині СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади, Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ Р· чим реформатори вважають, що таким СЃСѓРґРґСЏРј РЅРµ можна довірити антикорупційні справи. Р—Р° таких СѓРјРѕРІ створюється антикорупційний СЃСѓРґ, більшість СЃСѓРґРґС–РІ СЏРєРѕРіРѕ зазвичай приходять РЅРµ С–Р· СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи. Водночас система РґРѕР±РѕСЂСѓ таких СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ більшості країн аналогічна РґРѕР±РѕСЂСѓ СЃСѓРґРґС–РІ апеляційних СЃСѓРґС–РІ.

Софі Шютте ознайомила учасників РґРёСЃРєСѓСЃС–С— Р· організаційною структурою антикорупційних СЃСѓРґС–РІ. «РџСЂРѕР°РЅР°Р»С–зувавши антикорупційні СЃСѓРґРё, РјРё розподілили С—С… РЅР° 4 моделі, взявши Р·Р° критерій С—С…РЅС” місце РІ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєС–Р№ ієрархії та ступінь автономності», –  Р·Р°Р·РЅР°С‡РёР»Р° Софі Шютте.

Найпростіша модель – РѕРґРЅРѕРѕСЃРѕР±РѕРІРёР№ СЃСѓРґРґСЏ, СЏРєРёР№ призначається або уповноважується РЅР° розгляд справ РїСЂРѕ корупцію Сѓ загальних місцевих судах, водночас процес оскарження рішень залишається той самий, що Р№ для РІСЃС–С… інших справ.

Друга модель–спеціалізований антикорупційний СЃСѓРґ, СЏРєРёР№ має первісну юрисдикцію над справами РїСЂРѕ корупцію, Р° апеляційні скарги розглядають Сѓ верховному СЃСѓРґС–.

Крім того, існують антикорупційні суди змішаного типу: суд може функціонувати як суд першої інстанції при розгляді деяких (більш важливих) справ про корупцію і як апеляційний суд при розгляді інших справ, що розглядаються в першій інстанції загальними місцевими судами. Апеляційні скарги на рішення антикорупційного суду надходять до Верховного суду.

Також у світі є модель універсального паралельного суду, коли система антикорупційних судів включає як суди першої інстанції, так і апеляційні.

Водночас Метью Стівенсон зауважив: «РќР°С€Рµ дослідження РЅРµ дає можливості запропонувати кращу модель антикорупційного СЃСѓРґСѓ. РњРё лише можемо виокремити базові питання, СЏРєС– треба вирішити, обираючи модель СЃСѓРґСѓ, зокрема місце антикорупційного СЃСѓРґСѓ РІ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ ієрархії, Р№РѕРіРѕ співвідношення Р·С– звичайними судами та антикорупційними органами».

Керівник відділу захисту прав людини РІ Офісі Омбудсмена Словацької Республіки Павол Жілінчік ознайомив учасників обговорення С–Р· РґРѕСЃРІС–РґРѕРј Словаччини Сѓ створенні спеціалізованого антикорупційного СЃСѓРґСѓ. Закон РїСЂРѕ створення такого СЃСѓРґСѓ прийнятий ще Сѓ 2003 році, Р° 2005 СЂРѕРєСѓ СЃСѓРґ розпочав СЃРІРѕСЋ роботу. РћСЃРЅРѕРІРЅРѕСЋ причиною створення антикорупційного СЃСѓРґСѓ було прагнення зруйнувати місцеві Р·РІ’СЏР·РєРё, що існували РјС–Р¶ СЃСѓРґРґСЏРјРё, адвокатами, прокурорами та організованою злочинністю.

Антикорупційний СЃСѓРґ Р±СѓРІ сформований С–Р· РЅРѕРІРёС… СЃСѓРґРґС–РІ, СЏРєРёРј запропонували РІРёСЃРѕРєСѓ СЃСѓРґРґС–РІСЃСЊРєСѓ винагороду, особисту РѕС…РѕСЂРѕРЅСѓ, забезпечення С—С… захисту. Протягом перших СЂРѕРєС–РІ існування антикорупційного СЃСѓРґСѓ було досягнуто певних результатів: акумульовано спеціальні знання, розірвано деякі локальні злочинні Р·РІ’СЏР·РєРё, успішно завершено декілька справ.

Разом С–Р· тим діяльність антикорупційного СЃСѓРґСѓ викликала невдоволення деяких політиків С– СЃСѓРґРґС–РІ звичайних СЃСѓРґС–РІ, Сѓ Р·РІ’СЏР·РєСѓ С–Р· чим Сѓ 2009 році внаслідок конституційного оскарження Р±СѓРІ скасований закон РїСЂРѕ спеціалізований антикорупційний СЃСѓРґ. Зокрема, РѕСЃРЅРѕРІРЅРёРјРё підставами для конституційного подання були: безпекова перевірка для СЃСѓРґРґС–РІ, РІРёРјРѕРіРё РґРѕ СЏРєРѕС— РЅРµ відповідали принципу незалежності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади; зависока зарплата СЃСѓРґРґС–РІ спеціалізованого СЃСѓРґСѓ, що було дискримінацією стосовно інших СЃСѓРґРґС–РІ; персональна юрисдикція СЃСѓРґСѓ щодо високопосадовців.

І лише завдяки тому, що громадськість Словаччини вийшла на вулиці з вимогою негайного відновлення цього суду, того самого 2009 року був ухвалений новий закон і створений новий спеціалізований суд. На сьогодні спеціалізований суд Словаччини складається з 14 суддів, а до складу спеціалізованої прокуратури входить 19 прокурорів. Цей суд розглядає кілька категорій справ: навмисні вбивства, економічні правопорушення, в яких фігурують суми понад 6,6 млн євро, тяжкі злочини, скоєні злочинною або терористичною групою, та злочини екстремістського характеру.

Враховуючи РґРѕСЃРІС–Рґ Словаччини, Павол Жілінчік звернув увагу РЅР° важливість належного прописування РІ законі РїСЂРѕ спеціалізований СЃСѓРґ питань підзвітності, незалежності, доброчесності СЃСѓРґРѕРІРѕС— влади та порадив українським колегам: «РЇРєС‰Рѕ країна хоче ввести таку інституцію, СЏРє антикорупційний СЃСѓРґ, то належна підготовка може забезпечити швидкі С– сталі результати».

Підбиваючи РїС–РґСЃСѓРјРєРё РґРёСЃРєСѓСЃС–С—, юридичний радник Програми USAID «РќРѕРІРµ правосуддя» Ольга Ніколаєва зазначила: «РњРё маємо оцінити співвідношення С– місце антикорупційного СЃСѓРґСѓ та Р№РѕРіРѕ СЃСѓРґРґС–РІ Сѓ СЃСѓРґРѕРІС–Р№ системі загалом. Очевидно, що РїСЂРѕ створення антикорупційного СЃСѓРґСѓ йдеться тоді, коли С” відчуття, що звичайна СЃСѓРґРѕРІР° система РЅРµ впорається С–Р· цим викликом. Р’ Україні відбувається СЃСѓРґРѕРІР° реформа, С– РІСЃРµ, що робиться стосовно антикорупційного СЃСѓРґСѓ, має бути вмонтовано РІ СЃСѓРґРѕРІСѓ систему. РќРµ можна, маючи РЅР° меті створення ідеального антикорупційного СЃСѓРґСѓ, ставити РїС–Рґ загрозу РІСЃСЋ СЃСѓРґРѕРІСѓ систему С– РІСЃС–С… інших СЃСѓРґРґС–РІ. РЈСЃС– процедури, СЏРєС– РјРё хочемо запровадити для цього СЃСѓРґСѓ, врешті мають стати загальними для всієї СЃСѓРґРѕРІРѕС— системи».

Пов`язані фото

Переглянути фотоальбом